WTCR: Oscaro by Campos-Cupra's bepalen tempo op testdag, Coronel zoekt naar balans… | Autosport.nl

TCR International

WTCR: Oscaro by Campos-Cupra's bepalen tempo op testdag, Coronel zoekt naar balans en snelheid

180329 WTCR Panis
Beeld van de Cupra's kon de organisatie nog niet leveren, dus hierbij Aurélien Panis als 'best of the rest'

Ruim een week voorafgaand aan de openingswedstrijd van het FIA WTCR, op 7 en 8 april op het Hassan El Moulay-stratencircuit in Marrakesj, kwamen nagenoeg alle rijders vandaag in actie tijdens een gezamenlijke testdag op het Circuit de Barcelona Catalunya. Niet in de laatste plaats omdat de 'balance of performance' nog moet worden vastgesteld liet nagenoeg niemand het achterste van zijn tong zien en daarom mag er aan de gereden tijden niet al teveel waarde worden gehecht. Dat blijkt wel uit het feit dat John Filippi, zeker niet de meest getalenteerde rijder in het prominent bezette deelnemersveld, in de Cupra TCR van het team Oscaro by Campos de snelste tijd van de dag reed. In de ochtend was zijn teamgenoot Pepe Oriola het snelst geweest. Tom Coronel had problemen met het vinden van de juiste balans in zijn Boutsen-Ginion-Honda en eindigde in de achterhoede.

Tekst: René de Boer (vanuit Montmeló, Twitter: @renedeboer)
Foto's: FIA WTCC/DPPI, Rebocar

Twee rijders die wel op de officiële deelnemerslijst van het kampioenschap staan, ontbraken vandaag in Montmeló: de Brit Rob Huff, die een van de twee Volkswagen Golf GTI TCR's van het team Sébastien Loeb Racing zou besturen, maar door het griepvirus geveld thuis met koorts in bed moest blijven, en Tiago Monteiro, teamgenoot van Tom Coronel bij Boutsen-Ginion Racing. De Portugees heeft nog steeds te maken met de gevolgen van zijn zware testongeval van vorig jaar september, eveneens op het Circuit de Barcelona Catalunya, toen hij met zijn toenmalige Honda Civic WTCC-auto vanwege een remdefect rechtdoor schoot en frontaal een muur raakte. Monteiro was gisteren voor de officiële seizoenspresentatie wel even in Spanje aanwezig, maar vloog daarna weer terug naar Miami om aldaar bij een specialist zijn revalidatie voort te zetten. "Ik ben er bijna", verklaarde Monteiro gisteren, verbonden met de intentie om volgende week in Marrakesj aanwezig te zijn om daar zijn jonge Belgische vervanger Benjamin Lesennes met raad en daad terzijde te staan. Uiteraard is het Monteiro's doel om zo snel mogelijk weer in de raceauto te zitten, maar concrete uitspraken over een tijdstip doet hij niet meer – en sommigen twijfelen er zelfs aan of we Monteiro nog wel in competitie zullen terugzien.

Ongehinderd door dit alles werkten de overige WTCR-coureurs in zonnige, maar met een graad of 14 voor Barcelona ietwat frisse omstandigheden hun testrondjes af. Noemenswaardige incidenten deden zich daarbij niet voor, of het moest zijn dat de Honda's van het Allinkl.com-Münnich-team in de ochtend zonder werkende transponder reden. Via het officiële informatiekanaal van de organisatie werd het team gewaarschuwd dat de transponders toch echt moesten worden ingeschakeld, omdat anders de zwarte vlag zou volgen. In de uiteindelijke ranglijst aan het eind van de dag eindigden de beide Campos-Cupra's van Filippi en Oriola op de eerste twee plaatsen, gevolgd door de drie Comtoyou-Audi-rijders Panis, Berthon en Vervisch, Yann Ehrlacher als beste Honda-rijder, Mehdi Bennani als enige en derhalve beste Volkswagen-coureur, en de beide DG-Sport-Peugeot-rijders Comte en Homola, met daartussen Benjamin Lesennes in de Boutsen-Ginion-Honda. Daarmee waren er vijf merken bij de eerste tien vertegenwoordigd, met kort daarachter Hyundai-rijder Gabriele Tarquini op de elfde positie.

180329 WTCR Coronel dataanalyse
Tom Coronel bij de analyse van de data met de technici van Boutsen-Ginion Racing

Tom Coronel klaagde al in de ochtendsessie over het niet kunnen vinden van de juiste balans in zijn Boutsen-Ginion-Honda. "Ik ben op oude banden net zo snel als op nieuwe, dat klopt natuurlijk niet", liet hij weten. De nodige veranderingen aan de afstelling brachten niet echt een oplossing, Coronel sloot de ochtendsessie met ruim 2,5 seconde achterstand op de snelste tijd van Pepe Oriola af. Voor de middagtraining vervingen de technici van het team ook de veren, maar ook dat leidde niet tot de gewenste verbetering. "We hebben hier met 80 kg extra gewicht aan boord gereden, omdat we ervan uitgaan dat dat ook de hoeveelheid is die we er volgende week in Marrakesj bij krijgen. Dan kun je maar beter voorbereid zijn, maar echt tevredenstellend was het niet. We moeten nog maar eens goed nadenken over hoe we dat volgende week kunnen oplossen", aldus Coronel.

180329 WTCR Test gecombineerde uitslag

180329 WTCR Coronel actie
Coronel met de Boutsen-Ginion-Honda in actie

Reacties

Reageer anoniem op dit bericht

Je reageert anoniem op dit bericht. Onderaan deze pagina kun je inloggen op Autosport.nl (of een account aanmaken) zodat je onder je eigen naam kunt reageren. Je kunt dan ook een eigen avatar gebruiken en je hebt direct toegang tot het Autosport.nl-forum.

Door te reageren ga je akkoord met onze voorwaarden.

Login om onder jouw naam te reageren

Registreren
Autosport.nl Hét autosport magazine op Internet
Autosport.nl Hét autosport magazine op Internet