TCR International

WTCR: In gesprek met FIA WTCR-promotor François Ribeiro: “De vier zwaarste maanden van mijn leven”

180328 Ribeiro 2
François Ribeiro van Eurosport Events is tevreden met wat er is gerealiseerd

Volgende week start op het stratencircuit van Marrakesj het voor dit jaar nieuwe FIA WTCR als hoogste mondiale toerwagenerie. Vanavond worden kampioenschap en deelnemersveld officieel gepresenteerd in restaurant 'El Trabuc' in het Spaanse Granollers, dat in autosportkringen vermaard is. Voorafgaand aan de presentatie en de officiële FIA WTCR-testdag van morgen op het Circuit de Barcelona Catalunya sprak AUTOSPORT.NL met François Ribeiro, die met zijn organisatie Eurosport Events optreedt als promotor van het nieuwe kampioenschap.

Tekst: René de Boer (vanuit Montmeló, Twitter: @renedeboer)
Foto's: Rebocar Automotive Productions

"Op 15 november vorig jaar, toen ik de hand schudde van Marciello Lotti en we het eens waren over de toekomst van de serie, had ik direct getekend als iemand me had aangeboden wat we nu hier hebben", zegt Ribeiro tevreden aan de vooravond van het nieuwe seizoen. "We hadden maar weinig tijd om alles op poten te zetten, maar als je ziet wat er nu staat, dan ben ik zeker content. We hebben het beste uit het FIA WTCC en TCR International samengevoegd: de beste teams, de beste rijders, Eurosport Events als promotor, de mooiste evenementen, de TV-uitzendingen via Eurosport..."

De onzekerheid over hoe de nieuwe serie zich zou ontwikkelen, kostte Ribeiro wel wat slapeloze nachten. "Ik zit al 20 jaar in de autosport, maar dit waren wel de vier zwaarste maanden die ik ooit beleefd heb", geeft hij toe. "Natuurlijk was het gezien de situatie in beide series de meest logische stap om WTCC en TCR International samen te voegen, maar jij weet ook wel dat in de autosport lang niet altijd datgene gebeurt wat logisch is. Iedereen moet uiteindelijk dezelfde kant uit willen, en dat is nu gelukt. Vanaf de eerste aankondiging waren de reacties positief, al ben ik wel realist genoeg om te beseffen dat die euforie tijdens het eerste raceweekeinde in Marrakesj wel over is. Dan hebben de eerste mensen schade gereden, of staan ze na de kwalificatie niet helemaal waar ze willen staan, dus dan krijg je alle commentaren. Maar de goed, dat hoort erbij."

180328 Ribeiro 1

World Cup in plaats van WK

Over het feit dat het FIA WTCR de status van 'World Cup' heeft, en niet meer een officieel wereldkampioenschap van de FIA is, is Ribeiro duidelijk: "Een wereldkampioenschap is volgens de criteria van de FIA voor fabrikanten, en dat is nou precies wat we niet wilden. Als je fabrieksteams gaat toelaten, dan rijzen de kosten de pan uit en klapt de serie binnen twee jaar uit elkaar. Dat moeten we dus ten koste van alles zien te voorkomen, dus vandaar een 'world cup'. Kostenbeheersing is een van de belangrijkste aspecten, want we zien nu al dat de kosten in het FIA WTCR in vergelijking met TCR International van vorig jaar al flink gestegen zijn. Het gemiddeld budget nu in het WTCR bedraagt 500.000 Euro voor een seizoen en voor dat bedrag reed je vorig jaar in TCR International riant vooraan. Natuurlijk, we hebben nu drie in plaats van twee races per weekeinde, er zijn veel betaalde rijders, maar de inflatie is er al en daar moeten we heel voorzichtig mee omgaan."

In eerste instantie geldt de overeenkomst tussen Eurosport Events en de FIA voor de mondiale serie voor een periode van twee jaar. "Tussentijds zullen we kijken of het voor alle betrokkenen oplevert wat ze ervan verwachten en of het zinvol is de serie ook daarna voort te zetten. Daarnaast praten we met de FIA ook nog over een heel ander soort toerwagens (waarmee Ribeiro ongetwijfelt doelt op het 'Class One'-reglement als gemeenschappelijk concept van de DTM en de Japanse Super GT's, RdB), maar TCR is als klasse belangrijk als onderbouw in de toerwagensport, en wat dat betreft heb ik hooggespannen verwachtingen voor het komende seizoen."

180328 Ribeiro 3

Reacties

    • 3
    • 0
     
    Racing-Fan 28 maart 2018 18:49

    Op basis van coureurs die komend seizoen aan de start zullen staan is de overstap van TC1 naar TCR alvast de juiste keuze gebleken.

    • 0
    • 0
     
    driftje 29 maart 2018 09:23

    Een half miljoen voor een seizoen in deze instap-toerwagens is toch een belachelijk bedrag? Waar komt deze 'inflatie' dan in één keer vandaan?

    • 0
    • 0
     
    Anonieme gebruiker 29 maart 2018 14:49

    @driftje, nadeel van deze World Cup is dat de wagens van hot naar her moeten. Lijkt mij best een prijzig feestje. Normaal moeten de runningcost voor een dergelijk seizoen (als het alleen in Europa zou zijn) pak hem beet 200-250 k moeten kosten, uitgaande van TCR materiaal. Dus die extra kosten zijn wel erg hoog, of men verwacht veel schades.

    • 0
    • 0
     
    Racing-Fan 29 maart 2018 17:23

    En inschrijfgeld van 150.000 euro per twee auto's.

Reageer anoniem op dit bericht

Je reageert anoniem op dit bericht. Onderaan deze pagina kun je inloggen op Autosport.nl (of een account aanmaken) zodat je onder je eigen naam kunt reageren. Je kunt dan ook een eigen avatar gebruiken en je hebt direct toegang tot het Autosport.nl-forum.

Door te reageren ga je akkoord met onze voorwaarden.

Login om onder jouw naam te reageren

Registreren
Autosport.nl Hét autosport magazine op Internet
Autosport.nl Hét autosport magazine op Internet