Racing Shows

Retro: 30 jaar Techno Classica met Le Mans en veel autosport

Bij de 30e editie van de Techno Classica was de 24U van Le Mans wederom het hoofdthema van de expositie. Maar daarnaast was er heel veel autosportmoois te bewonderen, waarvoor je soms wel diep in de buidel moest tasten. Traditioneel pakten de BMW, Mercedes Benz en de V.A.G. Groep weer groots uit op de 30e editie van de Techno Classica.

2018  Luigi BMW

Bij BMW vormde de BMW E9 het middelpunt. Wie herrinert zich niet die fraaie Luigi BMW's uit midden zeventiger jaren?

Tekst en Foto's Willem J. Staat

Techno Classica met Le Mans en veel autosport
Evenals bij het Antwerp Classic Salon enkele weken geleden vormde de 24U van Le Mans het hoofdthema van de 30e editie. Alleen in Antwerpen kwam de expositie met de Le Mans bolides iets beter tot zijn recht. De Le Mans-winnaars van BMW, Mazda en Mercedes werden in het zonnetje gezet, maar voor velen was het ontbreken van het Porsche-917 icoon een beetje teleurstellend. In 1989 vond de eerste editie van de Techno Classica plaats en inmiddels is het evenement in Essen uitgegroeid tot één van de grootste van Europa. Alhoewel men in Essen wel een beetje concurrentie begint te krijgen van de Retro Classics die dit weekend eveneens in Stuttgart plaatsvindt.

2018 Howmet
De prachtige Ascott Collection speciaal gericht op de Le Mans Classics.

De firma Hall&Hall was de grote afwezige dit jaar. Zeker omdat zij altijd met een grote collectie fraaie gerestaureerde bolides van de partij waren. Anderzijds was er wel een prachtige expositie van de Ascott Collection van de Fransman Serge Heitz die een aantal unieke Groep C en Le Mans bolides had meegebracht. De Howmet gasturbine TX uit 1968 is echter niet te koop. Maar de voormalige Spice SE90C van Euroracing(Charles Zwolsman) wordt op 91 spec. te koop aangeboden. Verder biedt Ascott nog een hele bijzondere March Buick uit 1986 te koop aan. Oorspronkelijk was deze auto voor BMW als GTP auto ontwikkeld. In 1988 behaalde de auto in Mid Ohio met een negende plek zijn beste wedstrijdresultaat.Elders werd de Eurotech Marcos van Wim Noorman voor ruim 69.000 Euro te koop aangeboden. 11 jaar geleden reed deze auto nog in de Supercar challenge.

2018 TransAm Audi De Audi 200 TransAm uit 1989.

De fabrikanten
Audi. Bij Audi zagen we de prachtige Audi 200 TransAm uit 1989 waarmee Hans J. Stuck in de VS de nodige successen behaalde. Verder de 1936 Auto Union Type D Grand Prix bolide.

Bij de FIAT Groep werd modern uitgepast. Alfa kwam met de gloednieuwe SUV Quadrifoglia Stelvio die volgens Alfa een nieuw ronderecord voor SUV's op de Nordschleife gevestigd heeft. Zonder GP-circuit vestigde de Alfa een tijd van 7.51 secs. op de Nordschleife.

2018 Le Mans Winnende Mercedes
De Le Mans winnende Mercedes C9 uit 1989

Bij BMW werd de E9 nog eens flink in het zonnetje gezet. Een fraai hoogtepunt was natuurlijk de Luigi BMW 3.5 CSL uit midden zeventiger jaren.
Mercedes pakte traditioneel met de Grand Prix bolides van Rudolf Carracciola, Mika Hakkinen en Lewis Hamilton uit. Anderzijds een fraaie expositie van de schaalmodellen waarmee destijds wereldrecords op de Duitse Autobahn gevestigd werden.

2018 A5 Turbo
De Youngtimers worden steeds populairder. "Kampf der Zwerge" De strijd der dwergen op Zandvoort in september.

Youngtimers
Anderzijds groeit de belangstelling voor Youngtimer Racers enorm. Uw redacteur nam er nog nooit zoveel waar als dit jaar. Een historisch evenement op Diepholz werd vanwege logistieke problemen van de kalender geschrapt. Anderzijds is er toch weer goed nieuws wat het voormalige vliegveld van Kassel Calden wordt wel in ere hersteld. Daar vindt gedurende het weekend van 24-26 augustus een historisch evenement voor zowel auto's als motoren plaats.Uiteraard maakten wij in Essen een fotografische rondgang van al het historische autosportfraais dat nog tot a.s.zondag te bewonderen valt.

Reacties

Reageer anoniem op dit bericht

Je reageert anoniem op dit bericht. Onderaan deze pagina kun je inloggen op Autosport.nl (of een account aanmaken) zodat je onder je eigen naam kunt reageren. Je kunt dan ook een eigen avatar gebruiken en je hebt direct toegang tot het Autosport.nl-forum.

Door te reageren ga je akkoord met onze voorwaarden.

Login om onder jouw naam te reageren

Registreren
Autosport.nl Hét autosport magazine op Internet
Autosport.nl Hét autosport magazine op Internet