Goodwood

Goodwood: David Hart steelt de show op 76th Members’ Meeting

mm76-sun-59

De temperatuur dook beide dagen onder nul, een paar sneeuwstormen overvielen het circuit van Goodwood en diverse deelnemers durfden de baan niet op. Toch werd de 76e Members' Meeting geen debacle, want de overige coureurs en ook het publiek hielden de moed erin. Met op zondag een glansrol voor landgenoot David Hart, die met een strak gereden race de Gurney Cup naar zich toetrok.

Tekst en foto's: Mattijs Diepraam

Precies de twee dagen van het raceweekenden werden de klos van weer een 'Russische beer' die uit het oosten kwam aanwaaien. Tijdens de voorbereidingen op vrijdag scheen het zonnetje en was het aangename 12 graden, waardoor sommige mensen buiten de wind in een t-shirtje buiten zaten. Niemand kon zich voorstellen dat het de volgende dag zou sneeuwen. Ook de maandag erna was het in Engeland weer een gewone frisse lentedag.

En toch kwamen de kou, de snijdende wind en uiteindelijk ook de sneeuwvlokken. Die bleven zaterdag nog niet liggen, al zag die dag de heftigste sneeuwstorm tijdens het programma, maar op zondag wel. Niet op de baan, want daar was gestrooid – wat diverse deelnemers met wat zeldzamere en onbehandelde auto's ertoe bracht om af te haken. De F5000-demonstratie ging half door, het F3-veld werd gehalveerd en de motorcoureurs reden zelfs helemaal niet – opmerkelijk, want dat zijn doorgaans de laatsten die piepen over veiligheid.

mm76-sat-60

De op het asfalt smeltende sneeuw had echter een oliemengsel naar de oppervlakte gehaald dat uitermate vervaarlijk was – en menig coureur verslikte zich daar ook in. Alleen op zondagmiddag droogde de baan helemaal op. En juist toen zagen we de meeste en mooiste actie.

Zoals in de knaller van het programma, de Gurney Cup voor sportprototypes tot 1966. De familie Hart was daarin vertegenwoordigd met een nieuwe GT40 voor senior en de inmiddels vertrouwde Shelby Cobra Daytona Coupé voor junior. Andrew Smith had beiden in de kwalificatie op hun nummer gezet door in diens gloednieuw opgebouwde Cobra Daytona Coupé een fenomenale poletijd neer te zetten.

mm76-sat-100

Vooraf probeerde 'Smithy' met wat psychologische oorlogsvoering de twee Harts de zenuwen aan te praten – alles in goede luim natuurlijk – want hij wist hoe goed vooral David Hart altijd van zijn plek vertrekt. Maar als er iets is wat we Hart nooit fout zien doen, dan zijn het wel zijn starts. En ook nu was hij als de beste weg, waarna hij zijn voorsprong op Smith beheerst in stand hield en bij het inhalen van de achterblijvers zelfs slagvaardiger bleek. Harts zege kwam geen moment in gevaar. Olivier Hart had wél een mindere start, maar vocht via enkele karakteristieke gewaagde acties terug naar de derde plek.

Een voortreffelijk resultaat voor DHG Racing – en compensatie voor het non-optreden van Hart Sr's Lister-Jaguar 'Costin' in de Salvadori Cup. Martin Stretton (Lister-Jaguar 'Knobbly') versloeg daarin de Lotus-Climax 15's van Roger Wills en Olly Bryant.

mm76-sun-38

Ook twee 'Nederlandse' auto's vertrokken voor de Moss Trophy voor GT's tot 1963, een categorie die weer opbloeit door de Kinrara Trophy op de Revival en dit jaar ook weer de herlancering van het Pre-63 GT-kampioenschap door Historic Motor Racing. Christiaen van Lanschot/Karsten Le Blanc (Austin Healey 3000) en Hans Hugenholtz/Alexander van der Lof (Lotus Elite) verbleven op de baan regelmatig bij elkaar in de buurt, maar wel met ronden verschil. De Healey 'DD300' werd uiteindelijk 14e, de Racing Team Holland Elite 19e.

De zege ging naar het bekende duo (ook van het Brits GT-kampioenschap) Jason Minshaw/Phil Keen in hun E-type. Met Keen eenmaal achter het stuur was het een uitgemaakte zaak, nadat Minshaw nog had gestreden met onder meer Emanuele Pirro in de Ferrari 250 GT 'Breadvan'. Die werd met Lukas Halusa aan het stuur nog gepasseerd door de E-type van Richard Meins/Rob Huff, dankzij een fenomenale buitenom-actie van Huff.

mm76-sat-83

In de langverwachte Groep 5-demo verschenen ook twee landgenoten op de baan – en hoe. Kevin Abbring schitterde in de ex-Markus Höttinger BMW 320 van GS-Tuning, met veruit de snelste tijd en drifts waarvoor het publiek op de banken ging staan. Jan Bot verwarmde menig hart met zijn brullende IMSA March BMW M1 GTR, al moest hij op zaterdag in St. Mary's wel het gras opzoeken. Het was voor zowel Abbring als Bot de eerste keer dat ze met Goodwood kennismaakten en ze genoten met volle teugen.

In de Caracciola Sportwagenrennen voor vooroorlogse sportauto's verscheen Lucas Slijpen aan de start met zijn Bugatti T43. De Nederlander reed naar een 18e plaats in een race die werd gewonnen door Patrick Blakeney-Edwards (Alfa Monza), op ruime afstand gevolgd door Duncan Pittaway's Bugatti T35 en de Monza van Max Werner.

mm76-sun-46

Veel van dezelfde namen zagen we terug in de Bolster Cup voor specials uit het Edwardiaanse tijdperk. Deze oudste auto's bezorgden het publiek een geweldig vermakelijke race. Al rokend en puffend bleef Tim Llewellyn iedereen de hele wedstrijd voor in zijn grote Bentley 3/8 Special, maar achter hem streden Tom Walker (Amilcar-Hispano Suiza), Justin Maeers (GN-Parker) en Patrick Blakeney-Edwards (in nog een Bentley 3/8 Special) om het zilver. 'PBE' werd vierde nadat hij de opmars van Maeers niet kon stuiten.

De Ronnie Hoare Trohy – de eerste race op zaterdagmiddag – werd gewonnen door James Cottingham in de Porsche 904 van DK Engineering. Cottingham stond op pole, maar zakte ver terug bij de start. Toch reed hij binnen enkele ronden weer aan de leiding, al kon hij geen groot gat slaan naar Vincent Gaye in de Ferrari 275 GTB/C, die het op zijn beurt aan de stok had met Billy Bellinger in de Morgan SLR. Gaye liep aan het slot in op Cottingham, maar verslikte zich bij het uitkomen van Fordwater. Dat schonk de tweede plaats aan Bellinger. In hun kielzog streden Mark Bates en Ambrogio Perfetti in hun 911's. Allebei spinden ze, maar Perfetti raakte zijn auto daarbij helemaal kwijt. Daardoor kreeg Bates de vierde plaats weer in handen.

mm76-sat-115

Met de Gerry Marshall Trophy werd de zaterdag afgesloten. Kerry Michael/Mark Blundell kwamen bovendrijven in hun Castrol Escort Mk2 RS2000, nadat Mike Whitaker/Mike Jordan (Capri 3.0S) met Whitaker aan het stuur in de openingsfase de leiding had. De sprintwedstrijd voor eigenaren ging opnieuw naar een Escort Mk2 RS2000, maar deze keer het exemplaar in Marlboro-kleuren van Pantelis Christoforou. Het werd een echte sprint, want het langste deel van de race reden de auto's achter de safety car na een flinke crash in de eerste bocht.

De mannen die op zondagochtend soms zelfs met open helmen van start gingen voor een bitterkoude Hawthorn Trophy voor F1- en F2-auto's tot 1954, bleken echte helden. Tony Wood vertrok niet van pole, maar poleman Geraint Owen kwam in de opwarmronde niet verder dan een paar meter in zijn Kurtis-Offenhauser. Wood was als snelste weg in zijn Cooper-Bristol Mk1 en domineerde vervolgens. Edward Williams werd tweede in zijn Maserati 250F, gevolgd door Paul Grant in zijn Cooper-Bristol Mk2. De Belg besliste een duel met David Wenman (Connaught-Alta A-type) en Crispin Harris (AC-Bristol Monoposto) in zijn voordeel.

mm76-sun-9

Die heroïek bleek des te meer toen een gedecimeerd veld vertrok voor de Derek Bell Cup voor F3-screamers. Het werd een fluitje van een cent voor Jon Milicevic (Brabham-Ford BT11), die de Tecno van Thierry Gallo 11 seconden voorbleef. Zuiderbuur Bert Smeets finishte als 11e in de Chevron-Ford B17. 11 deelnemers was in ieder geval méér dan de nul van de Hailwood Trophy, want de motorrace werd helaas afgelast.

De afsluitende Sears Trophy werd een duel op het scherpst van de snede tussen de Cortina's van Andrew Jordan, Andy Wolfe, Mark Sumpter en Steve Soper – en in die volgorde kwamen ze over de finish. Nick Swift was 'best of the rest' in Mini.

mm76-sat-135

Komende woensdag doen we uitgebreid verslag van de Members' Meeting achter de schermen, met woord en beeld van Erik van der Schaaff en Mattijs Diepraam.

Reacties

Reageer anoniem op dit bericht

Je reageert anoniem op dit bericht. Onderaan deze pagina kun je inloggen op Autosport.nl (of een account aanmaken) zodat je onder je eigen naam kunt reageren. Je kunt dan ook een eigen avatar gebruiken en je hebt direct toegang tot het Autosport.nl-forum.

Door te reageren ga je akkoord met onze voorwaarden.

Login om onder jouw naam te reageren

Registreren
Autosport.nl Hét autosport magazine op Internet
Autosport.nl Hét autosport magazine op Internet