DTM

DTM: Ambitieuze plannen Circuit van Zolder ondanks afzeggen DTM

Teleurstelling over het afzeggen van de beloofde DTM-race heerst er op het Circuit van Zolder. "Een afzegging in zo'n laat stadium hadden we niet verwacht", verklaart directeur Jan Verschraege tegenover Autosport.nl. Niettemin gaat men op het Belgische circuit onverminderd verder met een ambitieus renovatieprogramma, dat de accommodatie binnen afzienbare tijd weer op Formule 1-niveau moet brengen. Het eerste deel van de werkzaamheden moet al voor de start van het komende seizoen zijn afgerond.

Tekst: René de Boer

De beslissing, kort voor kerst, om de geplande DTM-race in Zolder alsnog van de kalender te schrappen, wekte in België verbazing op. "Van tevoren is in contacten met de DTM-organisatoren nooit iets gebleken van eventuele problemen", aldus Jan Verschraege."Integendeel, ze hadden ons zelfs al videobeelden gestuurd die we in onze eigen promotie konden gebruiken. Kijk, als ze hadden gezegd dat we de DTM in 2002 zouden krijgen, zouden we al heel tevreden geweest zijn, maar eerst de race voor 2001 aankondigen en vervolgens toch weer van de kalender halen, leidt ook bij ons tot enige teleurstelling. Maar we hebben de vaste toezegging dat de DTM in 2002 naar Zolder komt, en daarmee wordt een fraaie traditie voortgezet. "Tot en met 1994 was de DTM immers ook jaarlijks in Zolder te gast bij de 'Bergischer Löwe', altijd goed voor minstens 40.000 bezoekers.

Binnenkort wordt op Zolder gestart met uitgebreide werkzaamheden aan het circuit. "We willen de baan weer op Formule 1-niveau terugbrengen", zegt Verschraege. "Niet specifiek om hier een Formule 1-Grand Prix te houden, maar wel om met de tijd mee te gaan. Zo kunnen we goed onderdak bieden aan klasses als DTM, Formule 3 en bijvoorbeeld ook een motor-Grand Prix, die we graag zouden willen binnenhalen. "Een van de eerste activiteiten is het vergroten van de grindbakken op het eerste gedeelte van het circuit langs het kanaal. "Dat is echt hard nodig. We gaan de eerste linkerbocht wat verleggen, om meer ruimte voor grindbakken te scheppen. Daarnaast wordt de breedte van de baan overal vergroot tot 14 meter. Dat zou allemaal al in april klaar moeten zijn, zodat het nieuwe seizoen tijdig kan starten."

Later staan ook de bouw van een nieuw perscentrum en tien extra pitboxen op het programma, terwijl er ook een motorcrossparcours wordt aangelegd. Zolder heeft immers de rechten verworven om vanaf 2002 de Belgische motorcross-Grand Prix te mogen organiseren. Een volgende fase betreft het verwijderen van de Villeneuve-chicane. "Die is indertijd op verzoek van de FIA aangelegd na het dodelijk ongeval van Gilles Villeneuve, maar die is inmiddels volledig achterhaald en dient nergens meer voor", aldus Verschraege. In een nog later stadium behoort ook het deels afgraven van de Sacramentsheuvel tot de plannen, hetgeen nodig is om de baan geschikt te maken voor WK-motorraces. "Voorlopig gaan we echter eerst werken aan de Kanaalzone en het verbreden van de baan. Daar zijn we nog wel even druk mee, maar we zitten in ieder geval boordevol plannen. Zolder is volop in beweging", lacht directeur Verschraege.


Autosport.nl Hét autosport magazine op Internet