DTM

DTM: DTM-nieuws in Essen: Alzen eruit, Huisman (waarschijnlijk) erin

Tijdens de Essen Motor Show keken de verantwoordelijken van de ITR (Internationale Tourenwagen Rennen e.v.) terug op het eerste jaar van de nieuwe DTM en vooruit naar het seizoen 2001. Daarbij kwamen er enkele opmerkelijke zaken aan de orde.

Tekst: René de Boer

Allereerst bevestigde Opel-sportdirecteur Volker Strycek eindelijk wat velen al lang wisten: Uwe Alzen behoort volgend jaar niet meer tot de fabriekscoureurs van het merk uit Rüsselsheim. Een triest einde voor de rijder die sinds 1996 voor de fabriek actief was en vorig jaar op een haar na kampioen werd in de toenmalige STW-serie. De crash met merkgenoot Manuel Reuter bij de DTM-finale in Hockenheim zal daarbij zeker een rol hebben gespeeld, maar ook al eerder in het seizoen waren er de nodige problemen met Alzen. Met name met Reuter heeft hij het nooit kunnen vinden. "Toch ben ik wel verbaasd, want Uwe had nog een contract voor volgend jaar", zei Alzens manager Walter Mertes.

Positiever nieuws, zeker vanuit Nederlands perspectief, was de toezegging van ITR-voorzitter Hans Werner Aufrecht dat er volgend jaar minstens één Nederlander in de DTM actief is. Op de vraag van Autosport.nl of er een Nederlander in de DTM komt, zei Aufrecht: "Ik ben bang dat we er een in hebben." Dat het hierbij om Patrick Huisman gaat, wilde Aufrecht niet bevestigen, maar de aanwijzingen daarvoor worden wel steeds duidelijker.

Ook werd de eerste versie van de kalender voor 2001 gepresenteerd. Daarop staat inderdaad voor het weekeinde van 21 tot en met 23 september een race op Zandvoort. De DTM start ook op het circuit van Zolder in België, en wel op 12 augustus. Dat is een week na de Marlboro Masters, zodat er dit jaar geen DTM-race tegelijk met de Masters plaatsvindt. Wel is er een DTM-evenement tijdens hetzelfde weekeinde van de 24 Uur van Le Mans.

Tenslotte werd ingegaan op de reglementswijzigingen, die ervoor moeten zorgen dat de drie auto's in de DTM nog dichter bij elkaar komen te liggen. Met name voor de Abt-Audi-TT's is het belangrijk dat de wielbasis mag worden verlengd, om zodoende het nadeel ten opzichte van de Mercedes en de Opel te kunnen verkleinen. Of Abt de TT's tot een wielbasis van 2,7 meter mag oprekken, of binnen de 107-procent grens (2,6 meter) moet blijven, is nog de vraag. "Maar we gaan binnenkort nog een keer testen in de windtunnel, en dan lossen we alle problemen op", beloofde DTM-reglement-specialist Michael Bernard.


Autosport.nl Hét autosport magazine op Internet