STW-Meisterschaft

Rijden met STW-kampioensauto BMW 320i - Als op rails

CECOTTO1

De BMW 320i is de meest succesvolle Super Touring-auto aller tijden. Sinds 1993 werden er met dit model en met zijn voorganger, de 318i, niet minder dan 26 kampioenstitels behaald. Het afgelopen seizoen won Johnny Cecotto met de BMW 320i de titel in de Duitse STW Meisterschaft. Autosport.nl kreeg de unieke gelegenheid voor een tracktest met de kampioensauto.

Tekst: René de Boer
Foto's: Willem J. Staat, Sabine Hofmann

CECOTTO4Op die mistige maandagmorgen staan twee Schnitzer-BMW's ter beschikking van een select gezelschap internationale journalisten. De blauw/witte auto van Joachim Winkelhock en de rood/witte kampioensbolide van Johnny Cecotto. Charly Lamm, de manager van het BMW Motorsport Team Schnitzer, kijkt bedenkelijk. Het asfalt van de Nurburgring is spiegelglad... Even later het geluid van remmen, gevolgd door een doffe dreun tegen de pitmuur. Een Duitse collega heeft de auto van Winkelhock getransformeerd tot een BMW Compact: de volledige achterpartij ligt in de vernieling. Te laag toerental gedraaid en toen gas gegeven. "Kan gebeuren", zegt Charly Lamm. Ik zie aan zijn gezicht dat hij iets heel anders denkt...

CECOTTO3Voorzichtig aan
Voorzichtig aan dus maar, als het mijn beurt is om in de enig overgebleven auto plaats te nemen. Het instappen vergt enige routine, in verband met de rijkelijk aanwezige belemmeringen van de rolkooi. De Recaro-kuipstoel zit als gegoten. Overal waar je om je heen kijkt, zie je koolstofvezel. Op de plaats van de passagiersstoel bevindt zich de elektronica. Johnny Cecotto legt het dashboard uit: "Met die knop start je de motor, met de knopjes op het stuur kun je toerental, snelheid, olie- en watertemperatuur opvragen, daar kun je zien in welke versnelling je rijdt en die kleine lampjes bovenop geven aan wanneer je moet overschakelen. Zorg dat je niet boven de achtduizend komt." De versnellingspook is voorzien van een soort golfballetje als knop en werkt op de sequentieel geschakelde zesbak. Naar je toe trekken is opschakelen, van je afduwen is terugschakelen.

CECOTTO6Wegrijden
Wegrijden met een raceauto is altijd een spannend moment. Collega's zullen je weliswaar niet direct in het gezicht uitlachen, maar het is voor jezelf pijnlijk als je de motor laat afslaan. Al zou je bepaald niet de enige zijn... Gelukkig gaat het ook dit keer weer goed, het is vooral zaak om niet te bang te zijn om gas te geven. Eenmaal op het circuit is de auto in zijn element. Voldoende toeren maken luidt het devies, tussen 5.000 en 7.500 toeren laat de 320i zich het beste onder controle houden. En dan kan er ook best behoorlijk worden doorgereden, al blijf ik ver verwijderd van welke limiet dan ook. Stel je voor, nog zo'n flinke schadepost laat zich moeilijk uitleggen.


CECOTTO5

Stuurbekrachtiging
Het schakelen zonder ontkoppelen went heel snel. Er is aardig wat kracht nodig om de pook heen en weer te bewegen, maar het kiezen van een ander verzet gaat uiterst soepel. Datzelfde geldt voor het sturen: de BMW 320i Super Touring beschikt dit seizoen voor het eerst over stuurbekrachtiging en het verschil is duidelijk merkbaar. De bekrachtiging maakte enkele veranderingen aan de vooras mogelijk, waardoor de auto minder onderstuurd is dan de versie van vorig jaar. "Komt het echt op de allerlaatste pk's aan, dan kan de stuurbekrachtiging worden uitgeschakeld", verklapt Cecotto later, wijzend op een hendel achter het stuur.

Dit is leuk!
De remwerking is fabuleus, al verslik ik me de eerste keer bij het aanremmen van de Castrol-S een beetje: de pedaalslag is korter dan ik had verwacht. Moet je even weten... De mensen van Schnitzer laten me een tijdje mijn gang gaan en ik krijg het achter het stuur van de 320i steeds meer naar mijn zin. Dit is leuk! Toch volgt, voor mijn gevoel veel te snel, het pitbord met het onverbiddelijke signaal 'IN'. Helaas, aan alles komt een einde. "De auto van dit seizoen is de beste BMW waar ik ooit mee gereden heb", verklaart Johnny Cecotto stellig. Ik geloof hem op zijn woord. Een kampioen spreek je immers niet tegen.

Autosport.nl Hét autosport magazine op Internet