Formula 4

Formule 4: Springruiter kiest voor VAR

Een nogal bijzondere carrièreswitch. Vijftien maanden geleden betekende de dressuursport nog alles voor Lucas Alecco Roy. Vorig jaar koos hij verrassend voor het Britse F4 kampioenschap en komt komend seizoen bij het team van VAR in Duitsland uit.

Tekst Willem J. Staat
Foto ADAC Motorsport

2018 Lucas Alecco Roy


Springruiter kiest voor VAR
De uit Monaco afkomstige Lucas Alecco Roy kwam in 2017 in het Britse F4 kampioenschap uit, nadat hij aanvankelijk een carrière als dressuurruiter ambieerde. VAR Teammanager Jeroen de Jong: "Ik ben ruim 20 jaar in de autosport actief maar zo'n curieuze weg richting de autosport heb ik nog niet eerder meegemaakt. Wij zullen van al onze ervaring gebruik maken om de stap voor Lucas te vergemakkelijken. Bij de tests was er duidelijk progressie te zien en hij heeft zich behoorlijk verbeterd. Hij is bereid om te leren en zichzelf te verbeteren. Vol eerzicht en enthousiasme." Lucas Alecco Roy: " Dit wordt de volgende stap in mijn carrière en ik ben verheugd dat ik voor Van Amersfoort mag uitkomen."

Reacties

    • 1
    • 5
     
    Anonieme gebruiker 15 maart 2018 00:01

    Vanuit het zadel direct in een Formule 4, het voorspelbare 'geen deuk in een pakje boter' verhaal, zelfs als je bij een topteam als Carlin rijdt. Als je in Engeland achteraan koerst wordt het in de veel sterkere competitie in Duitsland niet veel anders. Maar misschien verrast hij ons (heel misschien), aan de preparatie van VAR zal het in ieder geval niet liggen. Hij is woonachtig in Monaco, een typische paydriver.

    • 3
    • 0
     
    Anonieme gebruiker 15 maart 2018 07:50

    Alecco Roy heeft na zijn Engelse avontuur nog deelgenomen aan het F4 kampioenschap in de Arabische Emiraten dat begin deze maand werd afgerond. Hij werd 5e in de eindrangschikking met de aantekening dat slechts vier coureurs aan alle races deelnamen. Weer wat ervaring verzameld.

    • 3
    • 4
     
    Anonieme gebruiker 15 maart 2018 10:15

    Kind van rijke ouders. Dat lijkt me duidelijk.

    • 5
    • 2
     
    Anonieme gebruiker 15 maart 2018 12:40

    Nou en? Laat hem lekker lol hebben!

    • 1
    • 2
     
    Anonieme gebruiker 15 maart 2018 13:10

    Wat een negatieve reacties. Als ik geld had zou ik precies hetzelfde doen, maar dan alleen met een dak boven m'n hoofd.

    • 0
    • 4
     
    Anonieme gebruiker 15 maart 2018 17:34

    is het nou een spring- of dressuur ruiter ?

    • 3
    • 0
     
    Willem J. Staat 15 maart 2018 18:42

    Als schrijver van bovengenoemd proza ben ik enigszins verbaasd over de negatieve reacties. Laat ik zeggen dat vrijwel alle coureurs in de F4 pay-drivers zijn.Niemand kan voorspellen hoe hun toekomst eruit gaat zien. “Elk professioneel racing team is een commercieel bedrijf dat aan het eind van het seizoen winst moet maken.” Een slogan van mijn voormalige leermeester Marc Martens die veel te vroeg overleden is. Autosport is business waarin iedereen het recht heeft om deel te nemen. Paydrivers? Een fraaie uitspraak van een professioneel als Jamie Whincup na de Bathurst 12U toen Chaz Mostert door een paydriver van de baan gereden werd. “Bijna 90 procent in onze sport zijn paydrivers. Zonder hen zou deze sport nog niet eens bestaan!”

    • 1
    • 0
     
    Anonieme gebruiker 16 maart 2018 07:45

    Enige kritiek ventileren wordt schijnbaar niet op prijs gesteld. Al die brave PR-verhalen hebben m.i. geen enkele journalistieke waarde.

    • 0
    • 0
     
    Anonieme gebruiker 16 maart 2018 07:58

    Toen ik een keer Frits van Eerd (met uiteraard alle respect voor zijn enorme enthousiasme!) rijtechnisch bestempeld als de zwakke schakel in zijn eigen LMP2 team werd dat als azijnpisserij beschouwd. Sneu.

    • 1
    • 0
     
    Willem J. Staat 16 maart 2018 12:15

    @anonieme gebruiker.Kritiek mits gefundeerd wordt altijd op prijs gesteld. Maar het is een ultieme droom om te denken dat alle startvelden uit superprofessionals bestaan. Ik refereer hierbij nogmaals uit de uitspraak van Jamie Whincup. "Bijna 90 procent in onze sport zijn paydrivers. Zonder hen zou deze sport niet bestaan." Dan moet je genoegen nemen met magere startvelden van 9 of 10 auto's en ook dan regent het kritiek dat er zo weinig auto's zijn nietwaar?

    • 0
    • 1
     
    Anonieme gebruiker 16 maart 2018 12:36

    Het is al triest genoeg dat er voor getalenteerde coureurs met een krappe kas en beperkte sponsoring geen plaats meer is, in welke formuleklasse dan ook. We weten dat zelfs de formuleklasse die Michael Bleekemolen wilde opzetten (met een geschat budget van 75.000 euro nog relatief 'goedkoop') hier in Nederland niet van de grond komt. De voorbereidingstijd was weliswaar erg kort, maar dat terzijde.