Formule 3

F3: Commentaar: Eenheidsworst in plaats van 'voorsprong door techniek'

180310 F3 Artline
Alternatieve ontwikkelingen, zoals deze Artline, mogen in de F3 niet meer

De FIA kondigde gisteren na een besluit van de World Motorsport Council aan, wat iedereen eigenlijk al lang verwachtte, maar waarvan sommigen toch nog hoopten dat het op de een of andere manier afgewend of in ieder geval uitgesteld zou kunnen worden: het samengaan van het huidige FIA EK F3 en de GP3 tot het nieuwe FIA Formule 3-kampioenschap vanaf 2019. In het voorprogramma van de Formule 1, zoals de GP3 nu, en met uniforme auto's, motoren en banden. Geheel in lijn dus met de Formule 4 en de Formule 2, waarmee de door de FIA zo geprezen 'single-seater pyramide' tussen karting en Formule 1 een feit wordt. Dat leidt echter, technisch gezien, tot eenheidsworst, in plaats van een mogelijke 'voorsprong door techniek', die al ruim een eeuw inherent aan de autosport is. En dat is jammer, vindt AUTOSPORT.NL-redacteur René de Boer. Een commentaar.

Tekst: René de Boer (Twitter: @renedeboer)
Foto's: FIA EK F3/Thomas Suer

Natuurlijk is, net als automobiliteit zelf, ook de autosport voortdurend in ontwikkeling, wat past bij het dynamische en innovatieve karakter van de sport. Dat is een positief gegeven: het creëert ruimte voor nieuwe kansen en mogelijkheden. "Motor racing started after the second car was built", is een beroemde uitspraak, die wordt toegeschreven aan Henry Ford. En een van de dingen die in de zo rijke historie van de autosport eigenlijk altijd kenmerkend is geweest, is het stimuleren van technologische vondsten, van het optimaal gebruik maken van de ruimte die de reglementen bieden. 'Thinking out of the box', voor ontwerpers en technici. Dat is een van de dingen die de sport zo interessant maakt. In ieder geval tot dusver.

180310 F3 Volkswagen

De Formule 3 volg ik al zo'n 25 jaar lang, sinds Jos Verstappen zijn eerste successen in de klasse behaalde. En hoewel het in die kwart eeuw met name Dallara was, dat de dienst uitmaakte, heb ik op chassisgebied ook wel de nodige interessante ontwikkelingen gezien. De TOM's uit Japan, de Belgische Pilette-constructie, Mygales en Ligiers die het nooit werden en de Russische ArtLine uit 2015 (die nog steeds gehomologeerd is). Op motorengebied idem dito. Aanvankelijk was het Opel, dat in ieder geval in het Duits kampioenschap domineerde, daarna kwamen Mercedes en Volkswagen, maar er waren ook altijd andere spelers: Fiat, HKS-Mitsubishi, TOM's-Toyota, Nissan, Tomei, NBE... Technische diversiteit vind ik iets wat een formulewagenklasse ook interessant maakt.

Zo niet echter de FIA – afgezien van de Formule 1. In de klassen daaronder is de laatste jaren eenheidsworst troef. Het is 'spec'-dit en 'spec'-dat: chassis, motoren, banden, versnellingsbakken, dempers. Natuurlijk allemaal keurig via een 'tender' uitgeschreven, zoals dat nu ook voor de nieuwe Formule 3 gaat gebeuren. Maar het ligt wel in de lijn der verwachting dat Dallara de auto gaat bouwen, en Pirelli de banden gaat leveren. Zoveel andere geschikte partijen zie ik op dit vlak verder niet.

180310 F3 Mercedes

Op zich is het idee van de 'pyramide' met F3, F2 en F1 in hetzelfde pakket niet zo gek. Iets soortgelijks zie je in de motor-wegracerij met Moto3, Moto2 en MotoGP tijdens gemeenschappelijke evenementen. Al is het daar wel zo dat journalisten die over de kleinere klassen schrijven, ook gewoon in het mediacentrum mogen zitten, en niet ergens in een tent in een hoekje van de paddock worden weggeduwd, en alleen tijdens de persconferentie samen met de coureurs in de top drie in ganzenmars naar binnen worden geleid en direct erna de zaal weer moeten verlaten. Maar een belangrijker verschil is dat je in de Moto3 en Moto2 ook gewoon technische competitie hebt. Ja, Honda-motoren zijn 'spec' in de Moto2, maar je hebt wel zes verschillende chassis. En dat zijn dus zaken die in de formulewagens allemaal wegvallen. Alleen in de karts en de Formule 1 heb je nog technische competitie met verschillende chassis en motoren. Daartussen: 'spec'. Eenheidsworst. Waarin de enige uitdaging is om de afstelling zo goed mogelijk voor elkaar te krijgen, maar niet om samen met je team op zoek te gaan naar mogelijkheden om de auto te verbeteren. "Voorsprong door techniek", zoals de slogan van een bekende Duitse fabrikant luidt, dat mag in de formulewagens niet meer.

Naast autosport weet ik een heel klein beetje van skiën, ook een tak van sport waarin materiaal een belangrijke rol speelt. Maar nog nooit is er iemand bij de mondiale skifederatie FIS op het idee gekomen, dat iedereen van juniorwedstrijden tot en met de Continental Cups (het voorportaal van de wereldbeker) allemaal met bijvoorbeeld Atomic zou moeten skiën. De weerstand van de industrie zou niet te stuiten zijn, en terecht. In de autosport echter kan dat blijkbaar allemaal wel.

En dan heeft de FIA de mond vol van 'kostenbeheersing' in de nieuwe Formule 3, maar je hoeft geen economie gestudeerd te hebben om te begrijpen dat in een Formule 1-omgeving reis- en verblijfkosten fors hoger zullen liggen dan nu bij het huidige EK F3 in combinatie met de DTM het geval is. En dan rijd je bij de Formule 1, maar doorgaans of aan het eind van de middag, of 's morgens in alle vroegte, zoals nu de GP3. Of dat nou zoveel aantrekkelijker is, mag worden betwijfeld. Voor liefhebbers is er dan ook nog de vraag wat er met klassiekers als de 'Grand Prix de Pau' of de 'Macau Grand Prix' gebeurt. We kunnen het zelf wel invullen, inderdaad.

180310 F3 Start Zandvoort

Een laatste, niet onbelangrijk aspect: bestaande teams, zowel in het EK F3 als in de GP3, hebben geïnvesteerd in auto's en onderdelen. De huidige periode van drie jaar loopt in de GP3 eind dit seizoen af, maar in de Formule 3 is de actuele homologatie eigenlijk nog geldig tot eind 2019. Die auto's zijn na komend seizoen waardeloos, want ook voor de door de FIA voorgestelde 'regionale Formule 3' gelden natuurlijk andere eisen, inclusief de vermaledijde halo, die je volgens mensen die er verstand van hebben, niet zomaar even op een bestaande auto kunt schroeven.

Is het dan allemaal negatief? Ach, we zullen het zien. Voor het komende seizoen ziet het EK Formule 3-veld er alleszins veelbelovend uit, en daarna is het een kwestie van afwachten of er plaats zou kunnen zijn voor bijvoorbeeld een regionale Europese F3 in het DTM-pakket. Maar Formule 3 zoals het ruim vijf decennia lang geweest is, is eind dit jaar definitief afgelopen, en dat vind ik als liefhebber ronduit jammer.

180310 F3 Engineer

Reacties

    • 0
    • 0
     
    Anonieme gebruiker 10 maart 2018 16:58

    Dat "jammer" gevoel overheerst bij mij ook. Het nadeel van de F3 van 2017 en ervoor was natuurlijk het financiële plaatje. Eigen ontwikkeling etc kost ook erg veel. In ieder geval is de nieuwe F3 een pure opstapklasse gebleven.

    • 4
    • 0
     
    Willem J. Staat 10 maart 2018 17:54

    Schrijnend. Enerzijds heerste er natuurlijk onzekerheid over de toekomst van het DTM pakket. Anderzijds wisten insiders dat dit kon gebeuren. Collega de Boer volgt de F3 25 jaar, ondergetekende 43 jaar. Toen het EK eind 1984 werd afgeschaft kwam de focus op de nationale kampioenschappen te liggen. Destijds een zeer goede zaak, zeker omdat in de beginjaren van de Masters deelnemers uit GB, Duitsland,Scandinavië, Italië etc. voor een spectaculair startveld zorgden. De F3 Euroseries werd uiteindelijk een EK, wat ondanks wat economische golfbewegingen toch geen slechte zaak bleek te zijn. "Aan het eind van je F3 carriere kies je voor eenzitters, toerwagens of je gaat nog een andere richting uit. "Woorden die een ervaren man als Dick Bennetts mij destijds vertelde. De FIA en haar promotors kunnen het pad naar de F1 misschien mooi verwoorden. Maar op de keeper beschouwd schieten er op termijn misschien 2 of 3 F3 rijders per jaar door naar de F1. De meeste rijders komen in WEC,DTM, WTCR, Supercars(Stanaway recentelijk) terecht. 80% van het F3 startveld gaat op de F1 Aldi parkeerplaatsen totaal niets leren. Zo'n James Calado kwam enkele jaren geleden uit de GP3. Die man rijdt nu met succes in GT's maar heeft veel geld in het putje gegooid en zijn tijd volledig verspild. De FIA komt dan met het idee van nationale klasses, dit betekent dat voor je in de GP wereld F3 mag gaan rijden eerst geld in het FIA putje mag gooien. Het gaat met de F4 wordt dan weer erg klein. En met de introductie van zo'n nationaal kampioenschap komen er weer mensen zoals Luca Iannacone. In de weg rijdende veldvullers die het niveau nog eens extra naar beneden halen. Er gaan in de toekomst geen Max Verstappens en Senna's meer opstaan. Die weg is op deze manier volledig afgesneden. Bovendien het F1 publiek is vaak niet in het bijprogramma geïnteresseerd. Livestream en TV beelden leveren vaak het overtuigende bewijs. Op circuits zoals Pau is de F3 hoofdprogramma, nu slechts een F1 bijprogramma. Welkom in de wereld van de FIA F3 Crapwagons. Ik ga er na het seizoen 2018 mijn tijd niet meer aan besteden. De FIA toekomst is een verkrachting van het roemrijke verleden van deze klasse. Willem J. Staat

    • 0
    • 0
     
    Anonieme gebruiker 10 maart 2018 22:07

    Ik volg de F3 nu al bijna 51 jaar, de eens zo formidabele opstapklasse komt nu terecht in de verstikkende wurggreep van de F1. De eenheidsworst is me al heel lang een doorn in het oog, dat breidde zich razendsnel als een olievlek uit. Het monopolie van Dallars is ontluisterend, mede dankzij de powers that be bij de FIA. Autosport zonder diversiteit is de dood in de pot!

    • 2
    • 0
     
    Willem J. Staat 10 maart 2018 22:44

    @anonieme gebruiker. Dallara heeft niet om een monopolie gevraagd. Hadden Mygale en Lola maar betere auto's moeten bouwen.........

    • 3
    • 0
     
    Mattijs 11 maart 2018 00:36

    Als de F2/GP3-verslaggever van deze site zal ik niet per se een tegengeluid laten horen, want ik zie ook liever een ouderwetse Formule 2 en 3 met negen constructeurs en vijf motorleveranciers. Maar het is precies wat Willem hierboven zegt: dan hadden Mygale en Lola (en Ralt en Reynard en...) maar betere auto's moeten bouwen. Dat deden ze niet, zodat teams en hun coureurs en sponsors hun mindere auto's halverwege het seizoen dumpten en de beste auto kochten. Met het geld dat inmiddels in de sport omgaat, willen teams niet meer door hun auto op het tweede plan rondrijden. Die trend heeft ertoe geleid dat F3 in praktische zin al wel bijna een eenheidsformule was, idem voor Indycar. Er zijn dan voor beide klassen nog wel twee motorleveranciers, maar toch ziet het er aan de buitenkant zo goed als hetzelfde uit. Rouw om de 'formule' die nu wordt afgeschaft, is in mijn ogen vooral nostalgie naar een periode die al heel lang niet meer bestaat en ook niet meer terug kan komen. We nemen eerder afscheid van het onvervulde potentieel van negen constructeurs en vijf motorleveranciers, en dat verdriet ons vooral omdat de weg daarnaartoe nu definitief wordt afgesneden. Maar het was een weg die toch al onbegaanbaar was. En dan kun je er ook nog met de ogen van de fan naar kijken: GP2 was de afgelopen jaren zonder meer de spectaculairste monopostoklasse op weg naar de F1. Bijna elke race kwam je ogen tekort, daar waar de enig resterende echte formules vaak optochten boden. Duellerende coureurs die leren om met tegenslag om te gaan, ook dat is autosport en bovendien prachtig om te zien. Als daarvoor vandaag de dag een eenheidsklasse nodig is, so be it. Alleen met het FIA-argument van kostenbesparing kan ik niet meegaan. In een monopolie blijft er ook geld aan de strijkstok hangen. De kans daarop is zelfs groter, want je kunt nergens anders heen. Behalve eruitstappen, wat diverse F2-teams inmiddels hebben gedaan. Uiteindelijk blijft geld steeds de grote verstorende factor. Zelf betreur ik het vooral dat F2- en GP3/F3-teams al jaren geen kans meer maken om die laatste stap naar de F1 te maken - zó ver op een kosteneiland is de F1 weggevaren, en dat terwijl de klassen eronder ook al niet de voordeligste zijn. Het zou allemaal vele factoren goedkoper kunnen, zonder dat het spektakel er minder op wordt (en misschien zelfs beter), maar wie weet hoe je daar de beste eerste stap in zet, mag het zeggen.

    • 1
    • 0
     
    Anonieme gebruiker 11 maart 2018 08:08

    Een quote uit het stuk van Mattijs: Alleen met het FIA-argument van kostenbesparing kan ik niet meegaan. In een monopolie blijft er ook geld aan de strijkstok hangen. De kans daarop is zelfs groter, want je kunt nergens anders heen. Behalve eruitstappen, wat diverse F2-teams inmiddels hebben gedaan. In mijn ogen gebeurt dat niet alleen op internationaal niveau, maar was die strijkstok niet de doodsteek van de Nederlandse eenheid klasses zoals de cup met de Clio, Seats, Swifts, 147's en de 156's om in de "recente" historie te blijven, Erik de Fotograaf

    • 0
    • 0
     
    Willem J. Staat 11 maart 2018 09:12

    @Erik de Fotograaf. In de Cups bleef het geld bij verschillende partijen aan de strijkstok hangen. In de GP2/GP3 wereld is er maar één strijkstok en dat is Bruno Michel, die bepaalt hoe daar alles functioneert. Een wezenlijk verschil.

Reageer anoniem op dit bericht

Je reageert anoniem op dit bericht. Onderaan deze pagina kun je inloggen op Autosport.nl (of een account aanmaken) zodat je onder je eigen naam kunt reageren. Je kunt dan ook een eigen avatar gebruiken en je hebt direct toegang tot het Autosport.nl-forum.

Door te reageren ga je akkoord met onze voorwaarden.

Login om onder jouw naam te reageren

Registreren
Autosport.nl Hét autosport magazine op Internet
Autosport.nl Hét autosport magazine op Internet