Formule 3

F3: Commentaar: Eenheidsworst in plaats van 'voorsprong door techniek'

Reacties

    • 0
    • 0
     
    Anonieme gebruiker 10 maart 2018 16:58

    Dat "jammer" gevoel overheerst bij mij ook. Het nadeel van de F3 van 2017 en ervoor was natuurlijk het financiële plaatje. Eigen ontwikkeling etc kost ook erg veel. In ieder geval is de nieuwe F3 een pure opstapklasse gebleven.

    • 4
    • 0
     
    Willem J. Staat 10 maart 2018 17:54

    Schrijnend. Enerzijds heerste er natuurlijk onzekerheid over de toekomst van het DTM pakket. Anderzijds wisten insiders dat dit kon gebeuren. Collega de Boer volgt de F3 25 jaar, ondergetekende 43 jaar. Toen het EK eind 1984 werd afgeschaft kwam de focus op de nationale kampioenschappen te liggen. Destijds een zeer goede zaak, zeker omdat in de beginjaren van de Masters deelnemers uit GB, Duitsland,Scandinavië, Italië etc. voor een spectaculair startveld zorgden. De F3 Euroseries werd uiteindelijk een EK, wat ondanks wat economische golfbewegingen toch geen slechte zaak bleek te zijn. "Aan het eind van je F3 carriere kies je voor eenzitters, toerwagens of je gaat nog een andere richting uit. "Woorden die een ervaren man als Dick Bennetts mij destijds vertelde. De FIA en haar promotors kunnen het pad naar de F1 misschien mooi verwoorden. Maar op de keeper beschouwd schieten er op termijn misschien 2 of 3 F3 rijders per jaar door naar de F1. De meeste rijders komen in WEC,DTM, WTCR, Supercars(Stanaway recentelijk) terecht. 80% van het F3 startveld gaat op de F1 Aldi parkeerplaatsen totaal niets leren. Zo'n James Calado kwam enkele jaren geleden uit de GP3. Die man rijdt nu met succes in GT's maar heeft veel geld in het putje gegooid en zijn tijd volledig verspild. De FIA komt dan met het idee van nationale klasses, dit betekent dat voor je in de GP wereld F3 mag gaan rijden eerst geld in het FIA putje mag gooien. Het gaat met de F4 wordt dan weer erg klein. En met de introductie van zo'n nationaal kampioenschap komen er weer mensen zoals Luca Iannacone. In de weg rijdende veldvullers die het niveau nog eens extra naar beneden halen. Er gaan in de toekomst geen Max Verstappens en Senna's meer opstaan. Die weg is op deze manier volledig afgesneden. Bovendien het F1 publiek is vaak niet in het bijprogramma geïnteresseerd. Livestream en TV beelden leveren vaak het overtuigende bewijs. Op circuits zoals Pau is de F3 hoofdprogramma, nu slechts een F1 bijprogramma. Welkom in de wereld van de FIA F3 Crapwagons. Ik ga er na het seizoen 2018 mijn tijd niet meer aan besteden. De FIA toekomst is een verkrachting van het roemrijke verleden van deze klasse. Willem J. Staat

    • 0
    • 0
     
    Anonieme gebruiker 10 maart 2018 22:07

    Ik volg de F3 nu al bijna 51 jaar, de eens zo formidabele opstapklasse komt nu terecht in de verstikkende wurggreep van de F1. De eenheidsworst is me al heel lang een doorn in het oog, dat breidde zich razendsnel als een olievlek uit. Het monopolie van Dallars is ontluisterend, mede dankzij de powers that be bij de FIA. Autosport zonder diversiteit is de dood in de pot!

    • 2
    • 0
     
    Willem J. Staat 10 maart 2018 22:44

    @anonieme gebruiker. Dallara heeft niet om een monopolie gevraagd. Hadden Mygale en Lola maar betere auto's moeten bouwen.........

    • 3
    • 0
     
    Mattijs 11 maart 2018 00:36

    Als de F2/GP3-verslaggever van deze site zal ik niet per se een tegengeluid laten horen, want ik zie ook liever een ouderwetse Formule 2 en 3 met negen constructeurs en vijf motorleveranciers. Maar het is precies wat Willem hierboven zegt: dan hadden Mygale en Lola (en Ralt en Reynard en...) maar betere auto's moeten bouwen. Dat deden ze niet, zodat teams en hun coureurs en sponsors hun mindere auto's halverwege het seizoen dumpten en de beste auto kochten. Met het geld dat inmiddels in de sport omgaat, willen teams niet meer door hun auto op het tweede plan rondrijden. Die trend heeft ertoe geleid dat F3 in praktische zin al wel bijna een eenheidsformule was, idem voor Indycar. Er zijn dan voor beide klassen nog wel twee motorleveranciers, maar toch ziet het er aan de buitenkant zo goed als hetzelfde uit. Rouw om de 'formule' die nu wordt afgeschaft, is in mijn ogen vooral nostalgie naar een periode die al heel lang niet meer bestaat en ook niet meer terug kan komen. We nemen eerder afscheid van het onvervulde potentieel van negen constructeurs en vijf motorleveranciers, en dat verdriet ons vooral omdat de weg daarnaartoe nu definitief wordt afgesneden. Maar het was een weg die toch al onbegaanbaar was. En dan kun je er ook nog met de ogen van de fan naar kijken: GP2 was de afgelopen jaren zonder meer de spectaculairste monopostoklasse op weg naar de F1. Bijna elke race kwam je ogen tekort, daar waar de enig resterende echte formules vaak optochten boden. Duellerende coureurs die leren om met tegenslag om te gaan, ook dat is autosport en bovendien prachtig om te zien. Als daarvoor vandaag de dag een eenheidsklasse nodig is, so be it. Alleen met het FIA-argument van kostenbesparing kan ik niet meegaan. In een monopolie blijft er ook geld aan de strijkstok hangen. De kans daarop is zelfs groter, want je kunt nergens anders heen. Behalve eruitstappen, wat diverse F2-teams inmiddels hebben gedaan. Uiteindelijk blijft geld steeds de grote verstorende factor. Zelf betreur ik het vooral dat F2- en GP3/F3-teams al jaren geen kans meer maken om die laatste stap naar de F1 te maken - zó ver op een kosteneiland is de F1 weggevaren, en dat terwijl de klassen eronder ook al niet de voordeligste zijn. Het zou allemaal vele factoren goedkoper kunnen, zonder dat het spektakel er minder op wordt (en misschien zelfs beter), maar wie weet hoe je daar de beste eerste stap in zet, mag het zeggen.

    • 1
    • 0
     
    Anonieme gebruiker 11 maart 2018 08:08

    Een quote uit het stuk van Mattijs: Alleen met het FIA-argument van kostenbesparing kan ik niet meegaan. In een monopolie blijft er ook geld aan de strijkstok hangen. De kans daarop is zelfs groter, want je kunt nergens anders heen. Behalve eruitstappen, wat diverse F2-teams inmiddels hebben gedaan. In mijn ogen gebeurt dat niet alleen op internationaal niveau, maar was die strijkstok niet de doodsteek van de Nederlandse eenheid klasses zoals de cup met de Clio, Seats, Swifts, 147's en de 156's om in de "recente" historie te blijven, Erik de Fotograaf

    • 0
    • 0
     
    Willem J. Staat 11 maart 2018 09:12

    @Erik de Fotograaf. In de Cups bleef het geld bij verschillende partijen aan de strijkstok hangen. In de GP2/GP3 wereld is er maar één strijkstok en dat is Bruno Michel, die bepaalt hoe daar alles functioneert. Een wezenlijk verschil.

Reageer anoniem op dit bericht

Je reageert anoniem op dit bericht. Onderaan deze pagina kun je inloggen op Autosport.nl (of een account aanmaken) zodat je onder je eigen naam kunt reageren. Je kunt dan ook een eigen avatar gebruiken en je hebt direct toegang tot het Autosport.nl-forum.

Door te reageren ga je akkoord met onze voorwaarden.

Login om onder jouw naam te reageren

Registreren
Autosport.nl Hét autosport magazine op Internet
Autosport.nl Hét autosport magazine op Internet