Formule 1

Formule 1: Wintertests bieden Red Bull hoop op titelstrijd in 2018

Red Bull zon

Na een versneeuwde, verregende en verkleumde eerste testweek, hebben de Formule 1-teams in Barcelona slechts vier dagen gehad om zich klaar te stomen voor het seizoen 2018. Hoewel testtijden niet alles zeggen, kan er wel al een behoorlijke balans worden gemaakt in aanloop naar Melbourne. Bij Max Verstappen zijn de verwachtingen hooggespannen.

Tekst: Daan Jeuken. Foto's: Teams

Hamilton

Mercedes topfavoriet
Wereldkampioen Mercedes straalde de hele week in alles uit de topfavoriet te zijn. Het team reed de meeste ronden van iedereen (650) en de auto oogde behalve betrouwbaar ook snel en solide. Het team had vorig jaar lang problemen met de auto, maar had die aan het eind van het jaar overwonnen. De nieuwe bolide lijkt die succeslijn door te trekken. Mercedes maakte zich totaal niet druk om de rondetijden, en reed bovendien de snelste ultrasofts-tijden op dag 2, terwijl de baan nog twee dagen sneller werd. Alles en iedereen lijkt erover eens: Mercedes, met als blijvend wapen die oersterke krachtbron, is wederom de topfavoriet.

Is Red Bull Ferrari voorbij?
De voornaamste uitdager van Hamilton en Bottas lijkt dit jaar echter niet uit Italiaanse hoek te komen. Het gemoed bij Red Bull is namelijk uitermate optimistisch. Ricciardo en Verstappen kunnen zich de dramatische winter van 2017 nog goed heugen; vorig jaar duurde het ongeveer een half jaar voordat ze zich in de strijd aan het front konden mengen. De 2018-bolide lijkt in de basis veel beter en iedereen in de paddock lijkt het erover eens dat Red Bull zijn zaakjes op orde heeft.

Verstappen

Brandstof- en motorgedoe
Toch blijft er bij Red Bull gedoe om de Renault-krachtbron. Die zal nog steeds tekortkomen op de Mercedes en met de huidige regels valt dat gemis bijna onmogelijk te compenseren met een goede bolide. Het grootste probleem van Renault is het hybride deel van de motor. Vorig jaar werd een nieuw ERS ontwikkeld, maar dat kregen ze maar niet betrouwbaar, waardoor de teams met de versie van 2016 moesten blijven rijden. Nu zijn die problemen nog steeds niet overwonnen. En dus starten Red Bull, Renault en McLaren het seizoen met een twee jaar oud systeem. Renault hoopt rond de vijfde race de nieuwe ERS te kunnen introduceren.

Behalve het inmiddels bekende motorgeneuzel, was er ook gedoe om de brandstof van Red Bull. Verstappens team gebruikt andere benzine (ExxonMobil) dan Renault en McLaren (BP/Castrol) – een onbegrijpelijke keuze aldus Mercedes-baas Toto Wolff. "Het is een strategische fout om te kiezen voor een commerciële deal, in plaats van te zorgen dat je met dezelfde brandstof rijdt als het fabrieksteam. Wij gebruiken allemaal hetzelfde, omdat de motoren daarmee gekalibreerd worden." Red Bull-baas Christian Horner heeft echter een andere lezing: "Wij zien het juist als een strategisch voordeel. We rijden al een jaar met Exxon en zij maken geweldige producten, waarmee wij vorig jaar drie races hebben gewonnen. Het enige nadeel is dat we inderdaad meer motoren op de rollerbank moeten gebruiken, en dat kost wat meer. Maar dat weegt niet op tegen het technische voordeel."

Vettel

Schone schijn bij Ferrari
Ferrari eindigde de wintertest boven aan de tijdenlijst, zowel met Vettel als Räikkönen. Het echte verhaal lijkt echter minder florisant dan de tijden doen vermoeden. Er zijn namelijk behoorlijke problemen met de motor. Elke keer als de Ferrari de garage verliet, liet hij een grote rookwolk achter en zowel bij Ferrari als de klantenteams waren er problemen met de olie en de brandstoftoevoer. Om net als vorig jaar de strijd aan te gaan met Mercedes, én nu met Red Bull waarschijnlijk, zullen deze problemen overwonnen moeten worden.

Vandoorne

McLaren blijft zorgenkindje
Over problemen gesproken ... McLaren hoopte na het afscheid van Honda eindelijk van de problemen af te zijn. Niets bleek in Barcelona echter minder. De oranje bolide stond als meeste van alle stil en reed met afstand de minste ronden van alle teams. Ook de snelheid zat er nog niet echt in bij Alonso en Vandoorne ... tót het laatste uur van de laatste dag. Plots klokte Alonso 1:17.784; alleen Räikkönen en Vettel waren sneller. Was het een laatste extreem lichte run om de week op een positieve noot te eindigen? Of toont het de potentie van McLaren, als de problemen zijn overwonnen? De verwachting is dat McLaren met Renault zal strijden om de plekken achter de topdrie.

Daarachter?
In het midden- en achterveld is het nog koffiedikker kijken dan vooraan. Force India bijvoorbeeld was twee na langzaamste, maar krijgt in Australië pas nieuwe onderdelen. Bovendien liet het team vorig jaar in de winter ook niet veel zien, maar eindigde het team het jaar wel als vierde. Wie steevast onder aan de tijdenlijsten bungelden waren Sauber en Williams. Van eerstgenoemde zijn we dat gewend, van de tweede blijft dat een pijnlijk verhaal. De rookies Stroll en Leclerc moeten het traditionele team omhoog trekken.

Snelste tijden en totaal aantal ronden per team, tweede testweek Barcelona
1. Ferrari: 1:17.184, Vettel, (dag 3). 631 ronden
2. McLaren: 1:17.784, Alonso (dag 4). 339 ronden
3. Red Bull: 1:18.047, Ricciardo (dag 2). 574 ronden
4. Renault, 1:18.092, Sainz (dag 4). 522 ronden
5. Haas, 1:18.360, Magnussen (dag 3). 508 ronden
6. Toro Rosso, 1:18.363, Gasly (dag 3). 498 ronden
7. Mercedes, 1:18.400, Hamilton (dag 2). 650 ronden
8. Force India, 1:18.967, Ocon (dag 4). 545 ronden
9. Sauber, 1:19.118, Leclerc (dag 4). 503 ronden
10. Williams, 1:19.189, Sirotkin (dag 4). 623 ronden

Reacties

Reageer anoniem op dit bericht

Je reageert anoniem op dit bericht. Onderaan deze pagina kun je inloggen op Autosport.nl (of een account aanmaken) zodat je onder je eigen naam kunt reageren. Je kunt dan ook een eigen avatar gebruiken en je hebt direct toegang tot het Autosport.nl-forum.

Door te reageren ga je akkoord met onze voorwaarden.

Login om onder jouw naam te reageren

Registreren
Autosport.nl Hét autosport magazine op Internet
Autosport.nl Hét autosport magazine op Internet