DTM

DTM: Minder downforce voor het nieuwe seizoen

180228 DTM BMW 2
Minder flics aan de voorkant is één van de manieren om minder downforce te genereren

Sinds het aantreden van Gerhard Berger als hoofd van de DTM-organisatie ITR, begin vorig jaar, is er heel wat in de Duitse toerwagenserie veranderd, en dat proces wordt in de aanloop naar het seizoen 2018 voortgezet. Berger is een 'old school racer' die de DTM het liefst wil ontdoen van allerlei kunstmatige elementen en de coureur weer meer centraal wil stellen. Dat kwam vorig jaar al tot uiting in ondermeer een verbod op radiocontact vanuit de pits naar de rijder, het afschaffen van bandenwarmers en in de slotfase van het seizoen ook het afschaffen van de gehate 'performancegewichten'. Voor dit jaar gaat de DTM nog een stap verder: de aerodynamische en mechanische hulpmiddelen voor het creëren van downforce worden drastisch gereduceerd, waarmee de auto's beweeglijker worden. Races moeten daardoor meer spektakel bieden.

Tekst: René de Boer (Twitter: @renedeboer)
Foto's: BMW

Vanaf morgen staat er – vooropgesteld dat de sneeuw er weg is – op het Autodromo Vallelunga Piero Tarrufi nabij Rome een driedaagse DTM-test op het programma, waarvoor elk van de drie deelnemende merken enkele rijders heeft afgevaardigd. Voor Audi rijden René Rast en Jamie Green, voor BMW rijden Marco Wittmann en nieuwkomer Philipp Eng en voor Mercedes-AMG komen Gary Paffett, Pascal Wehrlein en Lucas Auer in actie.

180228 DTM BMW 1
Ook aan de zijkant wordt de aerodynamica gewijzigd

De belangrijkste wijzigingen voor 2018 hebben betrekking op de aerodynamica. Zo mag er aan de voorkant van de auto nog maar één zogeheten 'flic' gemonteerd worden, die bovendien kleiner moet zijn dan voorheen. Ook aan de zijkant werden de aerodynamische componenten voor het genereren van meer neerwaartse druk gereduceerd. Als geheel zou de downforce volgens de DTM-organisatie ongeveer met een derde moeten zijn verminderd. Het effect hiervan, met name in de bochten, moet tijdens de tests van deze week zichtbaar worden. Nieuw is ook de verlaging van het minimumgewicht van de auto inclusief rijder en uitrusting van 1.125 naar 1.115 kg. De auto zelf moet minstens 1.031 kg wegen. Verder wordt het toegestane motorcontingent per seizoen iets opgerekt – mede omdat er dit jaar tien in plaats van negen evenementen zijn – en mag er, grotendeels uit veiligheidsoogpunt, één teamlid extra actief zijn tijdens de verplichte pitstops, een uitbreiding van zeven naar acht.

Reacties

    • 0
    • 0
     
    ace1 01 maart 2018 21:39

    De aanpassingen doen mij aan de Japanse Super GT-serie lijken.

Reageer anoniem op dit bericht

Je reageert anoniem op dit bericht. Onderaan deze pagina kun je inloggen op Autosport.nl (of een account aanmaken) zodat je onder je eigen naam kunt reageren. Je kunt dan ook een eigen avatar gebruiken en je hebt direct toegang tot het Autosport.nl-forum.

Door te reageren ga je akkoord met onze voorwaarden.

Login om onder jouw naam te reageren

Registreren
Autosport.nl Hét autosport magazine op Internet
Autosport.nl Hét autosport magazine op Internet