Diversen Nationaal

Div: Al 26 inschrijvingen voor nieuwe Ford Fiesta Sprint Cup

041

Een serieuze merkencup op het circuit met NK-status vanuit de KNAF en actuele auto's, hebben we in ons land een aantal jaren moeten missen, maar daarin komt dit seizoen verandering. De Ford Fiesta Sprint Cup 2018 beleeft zijn première gedurende de Jumbo Racedagen driven by Max Verstappen tijdens het Pinksterweekeinde op Circuit Zandvoort. In totaal bestaat de kalender uit zes evenementen: twee keer Zandvoort, twee keer Assen en elk eenmaal Zolder en Spa-Francorchamps. Gereden wordt met de Ford Fiesta ST Line, aangepast voor het circuit en goed voor een vermogen van rond de 150 pk bij een gewicht van 975 kg. Een aantrekkelijke propositie, zo blijkt wel uit het feit dat er zo'n drie maanden voor de seizoensstart al 26 auto's zijn aangemeld.

Tekst: René de Boer (Twitter: @renedeboer)
Foto's: PR

Het racen met Ford Fiesta's is niets nieuws: in Duitsland vierde jarenlang de Ford Fiesta Ladies' Cup hoogtij - later omgezet tot Mixed Cup, toen het aantal potentiële rijdsters wat tanende was - en in Groot-Brittannië maakte de Ford Fiesta Cup vele jaren lang deel uit van het evenementenpakket van BTCC-organisator TOCA. In ons land werd er op nationaal niveau nog niet eerder met Fiesta's op het circuit gereden, maar dankzij een initiatief van Dick van Elk van V-Max Racing Management uit Breda is de Ford Fiesta Sprint Cup dus nu een feit.

"Het is de afgelopen weken hard gegaan, het enthousiasme onder teams en privérijders bleek groot en het einde van de aanmeldingen is zeker nog niet in zicht", zo meldt Van Elk, die al jarenlang bekendheid geniet als de stuwende kracht achter de Supercar Challenge. Het wekt dan ook weinig verwondering dat de nieuwe Cup grotendeels tijdens dezelfde evenementen als de Supercar Challenge rijdt. Bobbe Veldkamp is wedstrijdleider, Renate Berendsen is cupcoördinator tijdens de evenementen en Renata Aartsen neemt het eventmanagement voor haar rekening. Onder leiding van Wil Buis, die ondermeer jarenlange ervaring met Ford heeft vanuit de Formule Ford, is er een nieuwe technische commissie aangesteld.

016

Geen leeftijdsgrens
Aanvankelijk was het doel om deelname aan de Cup open te stellen voor jonge rijders tot een leeftijd van 24 jaar, maar toen er ook vanuit andere kringen volop belangstelling bleek te zijn, werd besloten om die leeftijdsgrens te laten vervallen. Wel komen er twee divisies, een voor jongeren tussen de 15 en 24 jaar en een voor rijders van boven de 24. Daarnaast wordt er een Ladies' Cup uitgeschreven. Het programma voorziet tijdens elk evenement twee vrije trainingen van elk 30 minuten, een kwalificatie van 20 minuten en twee sprintraces van 30 minuten.

De Ford Fiesta ST Line in Cup-versie is ontwikkeld door Intrax Suspension Technology in Volkel en DVB Racing in het Belgische Willebroek. Volgende week staan de eerste wegliggings- en duurtesten op het programma. De cupracer is voorzien van een rolkooi, ingelast door VA Motorsport Engineering en een door Intrax speciaal voor de competitie aangepast onderstel. De driecilindermotor met een cilinderinhoud van één liter levert in de basis een vermogen van 140 pk, maar is dankzij de nodige aanpassingen door DVB Racing goed voor zo'n tien paardenkrachten meer.

028

Nauwe samenwerking met Belgische Cup
Er is sprake van een nauwe samenwerking tussen de organisatie van de Nederlandse Ford Fiesta Sprint Cup en de Belgische tegenhanger, opgezet door Racing Events Benelux. Voor de Belgische Cup worden zo'n twintig Fiesta's aan de start verwacht en de kalenders zijn zo op elkaar afgestemd dat teams en rijders aan zowel de Belgische als de Nederlandse Cup kunnen deelnemen. Bij twee evenementen komen beide Cups afzonderlijk van elkaar in actie en het plan is om op Spa-Francorchamps de velden van de beide Cups samen te voegen voor een gezamenlijke race.

Zoals gemeld gaat de Nederlandse Cup met Pinksteren van start tijdens de Jumbo Racedagen driven by Max Verstappen op Circuit Zandvoort. Op de dinsdag daaraan voorafgaand, 15 mei, is er op Zandvoort de eerste gezamenlijke test, wat voor rijders ook de eerste mogelijkheid is om met de auto's te rijden, want eerder uitgeleverde auto's zijn nog niet voorzien van een computer voor het motormanagement. Het volgende evenement is de Zolder Superprix (30 juni-1 juli), opnieuw voorafgegaan door een testdag op dezelfde locatie, waar ook de Belgische Cup-rijders in actie komen. Dan zijn er de populaire Gamma Racing Days in Assen (17-19 augustus), de Noordzee Cup op Zandvoort (8-9 september) en het Racing Festival op Spa-Francorchamps (29-30 september), waarna het seizoen wordt afgesloten met de Hankook Finaleraces in Assen (20-21 oktober). RTL 7 zal zorg dragen voor de televisieverslaggeving.

De volgende teams en rijders staan voor het komende seizoen al vast:
EMG Motorsport 4 deelnemers: Hanne Terium / Lio Derdaele / Frédérique Jonckheere /tba
Ferry Monster Autosport 2 deelnemers: tba / tba
Dekker Racing 3 deelnemers: Marcel Dekker/Ronald Bezuur/Jos Veldboer
Stuart Racing 2 deelnemers: Leroy Stuart/ tba
Bas Koeten Racing 4 deelnemers: Loek Hartog/ Belle & Dante Rappange / tba / tba
RaceArt by BKR 1 deelnemer : Jules Grouwels
Johan Kraan Motorsport 3 deelnemers: tba / tba / tba
Blueberry Racing 2 deelnemers: Vip Car / tba
Privateers 4 deelnemers: Daan Pijl / tba / tba / tba

Reacties

    • 16
    • 0
     
    Rush 27 februari 2018 17:25

    Leuk en mooi initiatief van Dick van Elk, eindelijk weer eens een merken cup klasse met vaak spannende gevechten, super!

    • 12
    • 0
     
    Racing-Fan 27 februari 2018 17:34

    26 inschrijvingen...erg knap dat ze dit in korte tijd voor elkaar hebben gekregen.

    • 13
    • 0
     
    Marcel ten Caat 27 februari 2018 17:35

    Goed om te zien dat dit initiatief aanslaat en de aandacht krijgt die het verdient ;-)

    • 2
    • 4
     
    Anonieme gebruiker 27 februari 2018 19:12

    Goed om te zien hoewel er wel erg veel stoeltjes TBA zijn.....

    • 2
    • 8
     
    Anonieme gebruiker 28 februari 2018 12:22

    leuk... ouwe rotten gaan meedoen...daaaag weer geen air play,...daaag sponsor,..... daaaag junior! jammer ...top beslissing...$$$ talks again.!

    • 5
    • 0
     
    Dirk 28 februari 2018 15:29

    Voor mij maakt de combinatie van "oude" rotten zoals Leroy Stuart en Jos Veldboer het nog aantrekkelijker omdat zij ervaring en contacten hebben. Gentleman coureurs zijn ook zeker niet verkeerd als zij zo hun hobby een kickstart kunnen geven om wellicht door te groeien naar 24H Series, Blancpain etc. en veelal zijn dat mensen uit het bedrijfsleven die weer in contact komen met jonge talenten. Kansen overal door dit gemixte gezelschap!

    • 11
    • 0
     
    Rush 28 februari 2018 16:04

    Jammer, ik lees vaak en vrees dat het immer dezelfde is, 1 anonieme gebruiker welke vaak negatief schrijft. Ik vind dat wij blij mogen zijn dat er weer eens een raceklasse komt in Nederland, koester dat!

    • 4
    • 0
     
    Dirk 28 februari 2018 17:08

    Even een andere vraag, hoe groot is de benzine tank? is de auto ook geschikt voor endurance? Anders ook mogelijkheden bij Belcar, kosten nóg aantrekkelijker doordat je meer rijders op een auto zet

    • 1
    • 3
     
    Anonieme gebruiker 01 maart 2018 12:39

    Het merendeel zijn huurauto's waarvan je moet afwachten of die het hele seizoen bezet zijn. Ik denk het niet...

Reageer anoniem op dit bericht

Je reageert anoniem op dit bericht. Onderaan deze pagina kun je inloggen op Autosport.nl (of een account aanmaken) zodat je onder je eigen naam kunt reageren. Je kunt dan ook een eigen avatar gebruiken en je hebt direct toegang tot het Autosport.nl-forum.

Door te reageren ga je akkoord met onze voorwaarden.

Login om onder jouw naam te reageren

Registreren
Autosport.nl Hét autosport magazine op Internet
Autosport.nl Hét autosport magazine op Internet