Formule 1

Formule 1: Eerste Toro Rosso-Honda en laatste (?) Force India onthuld

Toro Rosso STR13

Vandaag zijn de laatste twee F1-bolides voor 2018 onthuld. Voor afgaand aan de allereerste testdag in Barcelona trokken Toro Rosso en Force India het doek van hun bolides. Voor beide teams hebben de nieuwe wagens een extra, dubbele lading.

Tekst: Daan Jeuken

Alle ogen op Honda
De Toro Rosso STR13 is van de buitenkant misschien wel de minst spannende auto voor het komend seizoen. De kleurlivery is nagenoeg hetzelfde gebleven, alleen de halo en ontbrekende haaienvin verklappen dat het hier om de 2018-auto gaat. Binnenin zit hem echter het spannende deel van de auto: de Honda-motor.

Toro Rosso Team

Als Honda eindelijk progressie weet te boeken op zowel de betrouwbaarheid als de snelheid, is de kans groot dat ook de Red Bull van Max Verstappen in 2019 door een Honda wordt aangedreven. Red Bull houdt de opties open, maar het is een publiek geheim dat zowel Red Bull als Renault uit kijken naar de dag dat hun wegen scheiden. Hierdoor zullen er komend seizoen vele extra ogen gericht zijn op het opleidingsteam van Red Bull.

Toro Rosso gaat het nieuwe seizoen van start met dezelfde rijders als het 2017 eindigde: Pierre Gasly en Brendon Hartley.

Laatste Force India?
Ook Force India trok vandaag de lakens van de roze panter. Het privéteam stijgt al jaren boven zichzelf uit en eindigde twee keer op rij als vierde constructeur. Dat is ook voor 2018 het doel, maar met een waarschijnlijk sterker Renault en herboren McLaren als voornaamste jagers, lijkt dat een extra zware opgave.

Force India Ocon Perez

Of het team die strijd nog zal aangaan onder de naam Force India is echter een groot vraagteken. De overalls van Ocon en Perez toonden vandaag nog een groot leeg vlag op de buik; volgens het team is de kans op een naamsverandering meer dan 50%. Wie de nieuwe eigenaren worden is nog onduidelijk. Volgens Britse media zou de Britse energiedrankenfabrikant Rich Energy ook in de F1 de concurrentie met Red Bull aan willen gaan. Ook gingen er onlangs geruchten dat David Brabham, zoon van drievoudig F1-wereldkampioen Sir Jack Brabham, de historische naam terug naar de sport wilde brengen.

Wat de bolide betreft, is de VJM11 duidelijk een doorontwikkeling van de 2017-auto. Toch zorgde de halo voor meer veranderingen dan gewenst. Technisch directeur Andrew Green legt uit aan Autosport.com: "Als klein team proberen wij altijd twee jaar uit een chassis te halen. Gezien de grote reglementswijzigingen van vorig jaar, wilden we dit jaar eigenlijk geen nieuw chassis bouwen. Maar door de halo konden we daar niet onderuit. Het betekende voor ons een extra investeringen van tonnen, zo niet een miljoen dollar."

Force India

"De halo is geen aerodynamisch voorwerp, hij helpt ons op dat gebied nergens. Daarentegen zorgt hij voor veel opwaartse luchtstroom, met name rond de achtervleugel. Het kost veel werk om de problemen die dit veroorzaakt op te lossen. Daar zijn we nog druk mee bezig – ik denkt niet dat we een oplossing hebben voor Melbourne."

Reacties

Reageer anoniem op dit bericht

Je reageert anoniem op dit bericht. Onderaan deze pagina kun je inloggen op Autosport.nl (of een account aanmaken) zodat je onder je eigen naam kunt reageren. Je kunt dan ook een eigen avatar gebruiken en je hebt direct toegang tot het Autosport.nl-forum.

Door te reageren ga je akkoord met onze voorwaarden.

Login om onder jouw naam te reageren

Registreren
Autosport.nl Hét autosport magazine op Internet
Autosport.nl Hét autosport magazine op Internet