FIA F3000

FIA F3000: Heidfeld, game, set and...

...and match? Nick Heidfeld lijkt inderdaad goed op weg om het F3000-kampioenschap te domineren. Ware er in Monaco niet die stop-and-go voor non-respect van de gele vlag geweest dan stond de frêle Duitser ongetwijfeld reeds met dertig punten - de maximumscore - naast zijn naam genoteerd.

Tekst: Hans van Onsem

Ook in Barcelona stond er dit weekend geen maat op de McLaren-testrijder: snelste tijd in de oefenrit en van start tot finish aan de leiding in een race die niet altijd even spannend mocht worden genoemd. Astromega-rijder en Monaco-winnaar Gonzalo Rodriguez bleek eens te meer als enige in staat het tempo van de leider aan te houden maar vormde op geen enkel ogenblik een bedreiging. Beide heren sloten de rit af met een comfortabele voorsprong van net géén minuut.

Heel anders ging het er aan toe bij de achtervolgers. Na een chaotische openingsronde die noch Franck Montagny, noch David Terrien, Paolo Ruberti, Ricardo Mauricio, Bas Leinders en Marc Goossens overleefden, gingen Max Wilson (Petrobras), Justin Wilson (Astromega) alsook Enrique Bernoldi (Red Bull Jr.) rondenlang met elkaar in de clinch met het laatste podiumplaatsje als inzet. Nadat Bernoldi meermaals maar uiteindelijk zonder succes de volledige breedte van de baan had benut om Audi Palmer-kampioen Justin Wilson achter zich te houden, spitste het duel om de derde plaats zich toe op de beide Wilson¹s. Wat iedereen verwachtte gebeurde in de allerlaatste ronde: een splijtende maar correcte aanval van de Astromega-Brit op zijn Braziliaanse homoniem werd op ronduit schandalige wijze (Astromega-boss Mikke Van Hool legde achteraf klacht neer) afgeslagen waarna beide kemphanen een aanvaring niet meer wisten te vermijden. Waar Max zowel letterlijk als figuurlijk in het zand beet, sleepte Justin zich als zesde over de finishlijn, voorafgegaan door Andre Couto, Bruno Junqueira en Stephane Sarrazin die dankbaar van het incident gebruik hadden gemaakt.

In de tussenstand gaat Heidfeld nu aan de leiding voor Rodriguez. Het duo McGarrity - Watt kijkt reeds tegen een achterstand van twaalf punten aan.

Jeffrey Van Hooydonk blijft verbazen
Van de vier Belgen die in Barcelona present tekenden bleek Jeffrey Van Hooydonk (KTR/Witmeur) andermaal het best geïnspireerd. Ook al liet de Sinjoor dan bij de start een steekje vallen.
Jeff kwalificeerde zich als snelste Belg op de tiende plaats (vijfde tijd in zijn serie) maar liet zijn motor afslaan toen het licht op groen sprong. Daardoor ging hij pas als allerlaatste van start. Na een foutloze rit waarin hij een drietal concurrenten terugwees finishte hij uiteindelijk als elfde. In het licht van wat de overige Belgen overkwam een prima resultaat maar het had beslist nog beter gekund.

"Zonder die spin in m'n derde ronde (op nieuwe rubbers) had ik bijna zeker de pole in mijn serie gelukt" blikte de Inkart-rijder ietwat ontevreden terug. "Problemen met de rembalans die ik tijdens de race gelukkig wist op te lossen. Nu zette ik m¹n krono in de tweede ronde waarin de banden nog lang niet optimaal rendeerden. Tja, die start: nog geen enkele proefstart gedaan, gecombineerd met een al te korte koppelingspedaal. Tevreden over mijn wagen dat wel, in de slotfase "vloog" ik als het ware - getuige mijn zesde tijd in de race - maar toen was het kalf al verdronken... Nu goed, ik heb hier weer heel veel opgestoken."

De overige Belgen kenden een catastrofaal weekend. Zowel Bas Leinders als Marc Goossens (voor het eerst) wisten zich voor de race te kwalificeren - resp. 19de en 18de - maar kwamen nooit aan racen toe. Beiden werden nog in de eerste ronde in één en het zelfde, spectaculair ongeval uitgeschakeld.

"Alsof dat nog niet genoeg was brak ik bij dat incident een beentje in mijn rechterhand. Dat betekent dat ik de geplande privétest in Dijon mis en misschien zelfs voor de officiële testritten op Silverstone forfait zal moeten geven" aldus Bas. Gelukkig staat de volgende wedstrijd in Magny Cours pas over vier weken geprogrammeerd.

Vier weken tijdens dewelke ook David Saelens en zijn achterban een oplossing voor de problemen moeten zien te vinden. De Rafanelli-pion wist zich voor de derde maal op rij niet te kwalificeren terwijl teammaat Tomas Enge slechts het allerlaatste startticket bemachtigde. "Nieuwe wagens, nieuwe rijders en een team dat geen enkele F3000-ervaring heeft" klinkt het nu al een tijdje. Het is zeer de vraag of sponsor Fina met deze uitleg nog lang vrede neemt.

Uitslag Race:
1. Nick Heidfeld (West Competition) in 1:13' 169" ;
2. Gonzalo Rodriguez (Astromega) op 3.002";
3. Andre Couto (Gauloises Junior) op 55.552";
4. Bruno Junqueira (Petrobras) op 56.760";
5. Stephane Sarrazin (Gauloises Jr.) op 58.983";
6. Justin Wilson (Astromega) op 1:04.470"
11. Jeffrey Van Hooydonk

Stand na 3 races:
1. Heidfeld 20p; 2. Rodriguez 18p; 3. McGarrity en Watt 6p; 5. Sarrazin 5p; 6. Walfisch, M.Wilson, Junqueira, Couto 4p; 10. Gavin 3p; 11. J.Wilson en Fontana 2p.



Autosport.nl Hét autosport magazine op Internet