STW-Meisterschaft

Toekomst STW lijkt veilig

Lange tijd werd getwijfeld aan het doorgaan van de Deutsche Super-Tourenwagen Meisterschaft (STW), na het achtereenvolgens terugtrekken van de fabrieksteams van Nissan, Peugeot, BMW en Audi. Een bespreking tussen de organiserende ADAC en privé,-teams afgelopen week in München bracht echter een positiever beeld naar buiten. Het doorgaan van het kampioenschap, dat evenals vorig jaar uit tien evenementen zal bestaan, lijkt veilig gesteld.

Tekst: René de Boer

Uit een voorlopige inschrijvingslijst blijkt dat er tenminste 17 auto's op de startgrid zullen staan. Daarbij drie Opels Vectra met fabrieks-ondersteuning via het team van Holzer en twee officiëe Honda's Accord bij het JAS-team. Voorts komt Abt met twee Audi's A4 quattro, schrijft het Euroteam twee Alfa Romeo's 156 in, werkt ook Franz Engstler aan een Alfa-project en zijn er nog meer gegadigden voor deelname aan het kampioenschap, dat voor privé-rijders door een goed gedoteerde prijzenpot nog aantrekkelijker is geworden.

Voorlopig geen BMW's
Vooralsnog staan er geen BMW's gepland. Des te opmerkelijker, omdat Johnny Cecotto vorig jaar immers met een BMW 320i de titel won. Het gewichtsnadeel van de achterwielaangedreven 320i blijkt echter opnieuw een punt van discussie. "Als die 25 kilo er niet uit gaan, dan rijdt ons team niet mee", verklaarde team-eigenaar Heinz Isert tegenover FAST COMPANY in Kitzbühel. Johnny Cecotto zei zijn titel graag te willen verdedigen, maar dan moet er wel een goed team zijn. Naar verluidt werkt het Italiaanse Bigazzi-team aan de inschrijving van twee BMW's voor de Duitse serie.

Mogelijk race in Mugello
Enkele weken geleden gooide de organisator van de STW-race in Wunstorf de handdoek in de ring vanwege de te hoge kosten om het vliegveld telkens voor autoraces te moeten aanpassen. Er lijkt zich nu een alternatief aan te dienen in de vorm van een race op 19 september in Mugello, maar daarvoor moet de FIA wel officieel toestemming geven. Er staat namelijk al een buitenlandse wedstrijd (Salzburgring) op de STW-kalender. Mocht het Mugello-plan geen doorgang vinden, dan komt er een tweede race op het circuit van Oschersleben.

TV-contract met DSF
De ADAC ondertekend deze week met toestemming van alle teams een contract met de Duitse sportzender DSF voor uitzending van de STW-wedstrijden en de ondersteunende races om de VW Lupo Cup, VW New Beetle Cup, Formule Junior, Porsche Carrera Cup en Formule 3. Per weekeinde zal er zo'n 8,5 uur uitzending worden verzorgd. Daarnaast staat op zondag na 18.00 uur het beeldmateriaal ter beschikking van andere zenders die hiervoor belangstelling hebben.

Autosport.nl Hét autosport magazine op Internet