Diversen

20 jaar Autosport.nl - 1998: Op de thee bij Tom Coronel in Japan

TOMRIJST

Autosport.nl bericht al vanaf 1998 over onze favoriete sport. Reden om dit jaar even terug te keren hoe het allemaal begon in 1998. Op woensdag 20 mei van dat jaar vertrok oud-coureur en trouwe bezoeker van onze site Peter Koopman voor een bezoek van anderhalve week aan Tom Coronel in Japan. Voor Autosport.nl schreef hij het onderstaande verslag.


Tekst: Peter Koopman
Foto's: Peter Koopman en Chris Schotanus

TOMJAPAN


Op het moment dat ik bij de gate stond te wachten op het vliegtuig naar Tokyo, zag ik plots Hans-Willem te Pas aankomen. Hans, die met zijn bedrijf Dutch Racing Promotions de afgelopen jaren veel voor Tom Coronel gedaan heeft, bleek op weg naar Nogoya. Zijn zoon Tristan zou daar deelnemen aan de World Cup karting Formule A in Suzuka. We zijn met z'n tweeën naar Tom gereisd, waarna Tom ons heeft rondgeleid bij zijn team Nakajima Planning.

Karting
Tom, Hans en ik zijn vervolgens naar het circuit van Suzuka gereisd om Tristan te Pas en Nelson van de Pol aan te moedigen. De beide jonge rijders deden het in de trainingen prima; beiden plaatsten zich in de top 15!

Tijdens de officiële trainingen op zaterdag kwalificeerden zowel Tristan als Nelson zich bovendien direct voor de halve finale. In tegenstelling tot de voorgaande dagen, was het op zondag zeer slecht weer. Onze landgenoten, gewend aan een buitje regen, reden sterk tijdens de beide kwalificatieraces en eisten voor de finale een startpositie rond de vijftiende plaats op. Inmiddels stond er in een chicane een laag water van zeker tien centimeter. Er viel eigenlijk niet te rijden, maar de finale ging toch van start. Zoals verwacht strandden vele rijders in de diepe plas water; Tristan te Pas profiteerde echter optimaal van de situatie en lag na drie ronden al op de derde plaats! Helaas voor hem werd de race na vier ronden definitief gestopt.

TOMGTSendai GT Testing
Op dinsdag en woensdag nam Tom plaats achter het stuur. Hij testte twee dagen met zijn Honda NSX op het circuit van Sendai. Het Japanse GT kampioenschap is te vergelijken met het FIA GT kampioenschap, al is het deelnemersveld veel groter!
Tom was continu bij de eerste vier te vinden, ondanks dat hij zijn tijden op gebruikte banden zette. Toms teamgenoot Koji Yamanishi kon niet aan de tijden van zijn Nederlandse concullega tippen, ondanks het feit dat hij steeds op nieuw rubber vertrok!
Op de tweede dag zette Tom met een nieuw setje Bridgestones een tijd van 1:43.2 en was daarmee ruim een seconde sneller dan de ook bij ons bekende Eric Comas in zijn Nissan Skyline. Het team toonde zich dan ook zeer tevreden over de prestaties van Tom.

TOMINSTAFormule Nippon!
Na karting en GT's begaven Tom en ik ons naar Fuji, waar mijn gastheer een race in de Formule Nippon op het programma had staan. Een Formule Nippon wordt wel vergeleken met een Formule 3000, maar de Japanse variant beschikt over een betere wegligging en meer vermogen. Pedro de la Rosa en Norberto Fontana, beiden met Formule 1-ervaring, verklaarden dan ook dat de snelheid van een Formule Nippon in de meeste bochten hoger ligt dan van een Formule 1. Om een indicatie te geven: de tijd die Tom Coronel met zijn Formule Nippon op Suzuka reed, zou hem recht hebben gegeven op de vijftiende startpositie in de Grand Prix van Japan! De topsnelheid van de Toms bolide op het rechte stuk van Fuiji bedroeg maar liefst 312 km/h.

Zelfvertrouwen
Het ging erg goed in de sessie op vrijdagochtend, toen Tom een goede set-up probeerde te vinden op de enigszins natte baan welke op nog geen tien kilometer van zijn huis in Gotemba ligt.

TOMCOCKPToen de officiële trainingen begonnen, straalde het zelfvertrouwen dan ook van Tom af. In het begin van de natte tijdtraining stond hij lange tijd derde, direct achter Norberto Fontana.

In de laatste minuten van de training was de baan dusdanig opgedroogd, dat iedereen op slicks de baan op ging. Ook nu wist Tom zich goed in de top van het klassement te handhaven, hij zette uiteindelijk de zesde tijd.

Special Stage
De Formule Nippon kent na afloop van de eigenlijke tijdtraining nog een aparte Special Stage voor de zes snelsten. De top zes rijdt om de beurt ieder vijf ronden, waarna de snelste in deze sessie de race vanaf de beste startpositie mag beginnen.
Tom wist zijn tijd uit de eigenlijke tijdtraining met 0,1 seconde te verbeteren, maar dit bleek te weinig om ook een betere startpositie te bemachtigen.
Bij binnenkomst in de pits schudde Tom het hoofd. 'Ik ben te voorzichtig geweest', verweet hij zichzelf. Teameigenaar en ex-F1 rijder Satoru Nakajima was echter tevreden.

TOMGRID

50.000 toeschouwers
Japanners zijn helemaal race-gek. Op zondag zat het hele circuit van Fuiji vol met maar liefst 50.000 toeschouwers. Op zaterdagavond stonden vele racefans al met hun camper voor de poort van het circuit, om verzekerd te zijn dat ze op zondag als eerste naar binnen mochten! Op de startgrid bereidde Tom zich in alle rust voor op de race die komen gingen, toen Marc Goossens langskwam. Hij vertelde Tom dat hij van plan was om hem in de eerste bocht te passeren, al vertrok de Belg vanaf de twaalfde startpositie. Tom meldde, dat hij zou zwaaien als hij Goossens voorbij zou zien komen. Toen het tijd werd om te vertrekken, wenste ik Tommy veel succes. 'No worries mate', antwoordde Tom, en nam plaats in zijn bolide.

Goede start
Tom maakte een goede start. Hij passeerde Masahiko Kageyama buitenom en drong vervolgens meteen aan bij de rijder op de vierde plaats. Na vijf ronden begon zijn auto echter in te houden. De gezichten van de leden van het Nakajima team, die toch al zorgelijk stonden nadat Toms teamgenoot Yamanishi zijn auto in de eerste bocht in het grind parkeerde, werden er niet vrolijker op.
Tom kon de inmiddels aandringende Kageyama niet meer afhouden. In de twaalfde ronde kwam Tom de pits in met een motor die er nu echt geen zin meer in had. De ontsteking bleek niet in orde en de mannen van Honda deden er werkelijk alles aan om de machine weer aan de gang te krijgen.
Het mocht echter niet baten. Tom stapte uit de auto en was uiteraard teleurgesteld. Hij praatte met zijn engineers over het probleem en toonde, als echte professional, begrip voor de situatie.
Motoyama van het Le Mans team wist de race te winnen en nam de leiding in het tussenklassement in.
's Avonds in het appartement van Tom bleek de regel 'uit het oog, uit het hart' niet op te gaan voor onze landgenoot in den vreemde. De telefoon rinkelde onophoudelijk met aan de andere kant van de lijn fans die nieuwsgierig waren naar zijn verrichtingen.

Podium
We kwamen tot de conclusie, dat ik nog een keer langs zal moeten komen als ik Tom een keer op het erepodium plaats wil zien nemen. Dat Tom op het podium zal komen, weet ik zeker. Wat ik ook zeker weet, is dat de verrichtingen en prestaties van Tom in Japan door de Nederlandse pers onderschat worden. Ik ben dan ook blij dat bijvoorbeeld Canal+ en Autosport.nl aandacht aan de prestaties van Tom besteden. Na mijn bezoek weet ik het zeker: dit is echte autosport, en in Japan leeft de autosport bovendien als in geen enkel ander land.
Bij een volgend bezoek zal ik zeker weer van me laten horen.

Konbanwa,

Peter Koopman

Reacties

    • 2
    • 2
     
    Anonieme gebruiker 18 februari 2018 21:59

    Na die mislukte formule 1 test volledig de weg kwijt geraakt. Jammer..

    • 1
    • 0
     
    Rush 23 februari 2018 22:52

    @Anonieme gebruiker : Na die test heeft hij de handdoek niet in ring geworpen en sindsdien, elk jaar in de autosport (succesvol) actief geweest. Dan rijdt iemand, in mijn ogen nog wel redelijk op de goed weg!

    • 0
    • 0
     
    Rush 23 februari 2018 22:58

    Aanvulling op vorige bericht : nog een e achter goed;-)

Reageer anoniem op dit bericht

Je reageert anoniem op dit bericht. Onderaan deze pagina kun je inloggen op Autosport.nl (of een account aanmaken) zodat je onder je eigen naam kunt reageren. Je kunt dan ook een eigen avatar gebruiken en je hebt direct toegang tot het Autosport.nl-forum.

Door te reageren ga je akkoord met onze voorwaarden.

Login om onder jouw naam te reageren

Registreren
Autosport.nl Hét autosport magazine op Internet
Autosport.nl Hét autosport magazine op Internet