Sportscars

Sportscars: 36 inschrijvingen FIA WEC, 60 auto's in Le Mans

180209 WEC Persconferentie 1
Tijdens een persconferentie in Parijs werden de deelnemers gepresenteerd

Tijdens een persconferentie in het kader van de klassiekerbeurs Rétromobile in het tentoonstellingscomplex Porte de Versailles in Parijs maakte de Automobile Club de l'Ouest, organisator van de 24 Uur van Le Mans en promotor van het FIA World Endurance Championship de deelnemers bekend voor zowel het veelbesproken 'super-season' 2018-2019 in het FIA WEC als de 86e editie van de '24 Heures du Mans'. In het kampioenschap, dat op 5 mei van start gaat met de zes-uursrace van Spa-Francorchamps, worden 36 auto's aan de start verwacht: tien LMP1's, zeven LMP2's, tien LMGTE-Pro's en negen GTE-Am's. Het deelnemersveld voor de 24 Uur van Le Mans van dit jaar bestaat uit 60 auto's: tien LMP1's, twintig LMP2's, 17 LMGTE-Pro's en 13 LMGTE-Am's. Uiteraard staat Racing Team Nederland op de lijst, met Frits van Eerd als de verplichte genomineerde rijder, evenals Ho Pin Tung als rijder bij LMP2-Le Mans-titelverdediger Jackie Chan DC Racing.

Tekst: René de Boer (Twitter: @renedeboer)
Foto's: Ed Heuvink

De deelname van de beide fabrieks-Toyota's inclusief de volledige line-up was al bekend en natuurlijk wordt de deelname van Fernando Alonso zoveel mogelijk publicitair benut. Zoals al een tijdje als gerucht de ronde deed, paste de ACO de kalender van het FIA WEC zelfs aan door het verschuiven van de ronde op het circuit van Fuji, zodat Fernando Alonso daaraan kan deelnemen. In plaats van zoals oorspronkelijk gepland op 21 oktober, wat zou samenvallen met de Amerikaanse Formule 1-Grand Prix, vindt de zes-uursrace in Fuji nu een week eerder plaats, op 14 oktober, wat echter hetzelfde weekeinde is als 'Petit Le Mans', de seizoensfinale van het Amerikaanse IMSA WeatherTech SportsCar Championship, wat meteen voor een heel aantal rijders, onder wie Renger van der Zande, een probleem oplevert, want die rijden beide series. Maar ja, alles voor de Formule 1.

180209 WEC Persconferentie-2
Tevredenheid bij ACO-president Pierre Fillon (op het beeldscherm)

De concurrentie voor Toyota, het enige overgebleven fabrieksteam in de LMP1 en het enige team dat uitkomt met hybride-technologie, komt van vijf teams met in totaal acht auto's. Het Zwitserse Rebellion brengt twee als Rebellion ingeschreven Oreca's met Gibson-motor aan de start, het Chinese CEFC TRSM Racing (ook bekend als Manor, dat de inzet voor zijn rekening neemt) komt met een tweetal Ginetta-Mecachromes en het Russische SMP Racing heeft twee BR Engineering-AER's ingeschreven. Zo'n zelfde auto, maar dan met Gibson-motor, is er voor Dragonspeed, dat zoals aangekondigd met Renger van der Zande in de gelederen rijdt. Het ByKolles-team tenslotte komt in actie met een ENSO CLM P1/01 en stapt over van een AER- naar een Nissan-motor.

De full-season-LMP2-inschrijvingen zijn elk één Oreca voor TDS Racing en Dragonspeed, twee Oreca's voor Jackie Chan DC Racing en een Alpine voor Signatech Alpine Racing, aangevuld met elk één Ligier van Racing Team Nederland en Larbre Compétition. Voor Le Mans komen daar nog eens 13 auto's bij, waarvan het merendeel Ligiers.

In LMGTE-Pro zijn er tien inschrijvingen voor het hele seizoen: elk twee auto's voor de fabrieksteams van Aston Martin, BMW, Ferrari, Ford en Porsche, voor Le Mans aangevuld met nog eens twee Fords en twee Porsches, twee Corvettes en een derde AF Corse-Ferrari. Het WEC-GTE-Am-veld bestaat uit de in totaal drie Ferrari's van Spirit of Race, Clearwater en MR Racing, de enkelvoudige Porsche-inschrijvingen van het Duitse Project 1 en het Britse Gulf Racing UK plus de twee 911's van Dempsey-Proton Racing, en de beide Aston Martins van TF Sport en Aston Martin Racing. Extra Am-inschrijvingen voor Le Mans zijn de Ferrari's van JMW en Keating Motorsports (met Jeroen Bleekemolen) en de Porsches van Ebimotors en Proton Competition.

180209 WEC Ullrich
Oud-Audi-sportdirecteur Dr. Ullrich wordt adviseur van de ACO

Ander nieuws was de bekendmaking dat de inmiddels officieel gepensioneerde Audi-sportdirecteur Dr. Wolfgang Ullrich, die als speciale gast in de zaal aanwezig was, als adviseur voor de Automobile Club de l'Ouest zal optreden. Een mooie waardering voor de Oostenrijker, die een cruciale rol vervulde bij de 13 overwinningen die Audi tussen 1999 en 2016 in Le Mans behaalde. Als verdere gesprekspartners voor presentator Bruno Vandestick tijdens de persconferentie traden James Calado, Andy Priaulx, Gianmaria Bruni, Martin Tomczyk en Darren Turner namens hun respectievelijke werkgevers Ferrari, Ford, Porsche, BMW en Aston Martin op. Namens de prototype-constructeurs kwamen Hughes de Chaunac voor Oreca, Jos Claes namens Dallara en Jacques Nicolet als eigenaar van Ligier aan het woord en vanuit de LMP1-fractie spraken coureurs Sébastien Buemi, André Lotterer, Mikael Aleshin, Thomas Laurent en de technisch directeur van Toyota, Pascal Vasselon.

De volledige inschrijflijst voor het 'super-season' 2018-2019 van het FIA WEC en de 24 Uur van Le Mans voor dit jaar is hier te vinden.

Reacties

    • 1
    • 0
     
    Anonieme gebruiker 10 februari 2018 08:30

    Racing team Nederland rijd toch met een Dallara en niet met een Ligier?!

    • 0
    • 0
     
    Racing-Fan 10 februari 2018 13:14

    Dallara inderdaad

    • 1
    • 0
     
    Anonieme gebruiker 11 februari 2018 17:02

    En dat is misschien wel direct het probleem. De meeste teams rijden met Ligier. En dat heeft een reden natuurlijk

Reageer anoniem op dit bericht

Je reageert anoniem op dit bericht. Onderaan deze pagina kun je inloggen op Autosport.nl (of een account aanmaken) zodat je onder je eigen naam kunt reageren. Je kunt dan ook een eigen avatar gebruiken en je hebt direct toegang tot het Autosport.nl-forum.

Door te reageren ga je akkoord met onze voorwaarden.

Login om onder jouw naam te reageren

Registreren
Autosport.nl Hét autosport magazine op Internet
Autosport.nl Hét autosport magazine op Internet