IndyCar

Indycar: Schapen vertragen Indycar test op Sonoma. Penske-coureurs domineren

De Indycar-test die gisteren op Sonoma plaatsvond, moest enkele uren vertraagd worden omdat er uit een nabijgelegen weide nogal wat beesten bezit genomen hadden van het circuit. Nadat men er in geslaagd was om de dieren weer naar hun eigen omgeving te dirigeren kon er met 12 aanwezige auto's eindelijk een begin gemaakt worden aan de eerste testdag van deze week. Met drie auto's in de Top 3 gaf men bij Team Penske meteen al een waarschuwingsschot voor het komende seizoen af.

Tekst Willem J. Staat
Foto's Indycar

2018 Newgarden
Regerend kampioen Josef Newgarden was met zijn Penske bolide de snelste man. Business as usual.


Schapen vertragen Indycar test op Sonoma. Penske-coureurs domineren
Zelfs met de nieuwe bodykits was er weinig nieuws onder de zon. De Penske-coureurs Newgarden, Power en Pagenaud domineerden de testdag op Sonoma. Met een tijd van 1.18.1 liet regerend kampioen Josef Newgarden de snelste tijd registeren, Will Power en Simon Pagenaud(resp. 1.18.3 en 1.18.6)volgden daarachter met in hun kielzog de Dale Coyne Racing auto's van Sebastien Bourdais en de verrassend snelle Pietro Fittipaldi(1.18.7 en 1.18.9). Naar verwachting zal Fittipaldi één dezer dagen een contract met het team tekenen. Inmiddels zijn Jimmie Vasser(voormalig mede-eigenaar KV Racing totdat Kalkhoven met pensioen ging) en zijn zakenpartner James Sullivan eveneens tot het team van Coyne toegetreden. Na een jaar afwezigheid miste Vasser de sport teveel.

2018 Fittipaldi Indrukwekkende voorstelling van Pietro Fittipaldi. Engineer Michael Cannon was sprakeloos. Gaat Indycar dit talent vasthouden?

Eveneens verrassend was de tijd van A.J. Foyt Racing rookie Mattheus Leist die met 1.19.0 de zesde tijd liet noteren. Daarachter volgden de rookies Robert Wickens en Jordan King(resp. 1.19.0 en 1.19.2). Met 1.19.3 slechts een negende tijd voor James Hinchcliffe in de tweede Schmidt Peterson Motorsports auto. Daarachter de Ed Carpenter Racing Dallara Chevrolet van Spencer Pigot met 1.19.4 en tenslotte Tony Kanaan(A.J. Foyt Racing) en Gabby Chaves met 1.19.9 eb 1.20.3. Alleen Chaves zorgde met een vrij onschuldige spin voor de enige rode vlag. Chaves reed overigens in 2015 voor het laatst een volledig Indycar seizoen.

2018 Kanaan
Tony Kanaan: "Waarschijnlijk hebben erg veel mensen vandaag erg veel veranderingen aangebracht."

Josef Newgarden: "Erg prettig om met dit pakket te rijden. Er zit veel meer beweging in de auto. Je moet echt met je hoofd bewegen om de bocht om te gaan. Om agressief te rijden moet je dit jaar echt op je tenen lopen."

Tony Kanaan won in 2005 hier voor het laatst in de "oude" Indycar series. Kanaan: "Een nieuwe auto waarvan we nog veel moeten leren. Waarschijnlijk hebben erg veel mensen heel wat veranderingen aangebracht vandaag. Als we hier in september terugkomen hebben we veel geleerd maar dit is het definitieve begin."

2018 Wickens 1
Allereerste optreden van Robert Wickens op Sonoma.

Voor Robert Wickens was het de allereerste keer dat hij op deze baan reed. Oud DTM-coureur Wickens: " Het was geen beste ochtend. Ik probeer mij zoveel mogelijk aan te passen en te leren. Het zal nog wel even enige tijd duren voordat ik eraan gewend ben. Maar nu is het fantastisch. Ik hou van de variatie hier. Het is een snel vloeiende baan en verschilt van boven nogal met het onderste gedeelte."

2018 Hinchcliffe
Wickens' teamgebnoot Hinchcliffe was iets trager ditmaal.

Eind deze week test Indycar op Sonoma, waar Scott Dixon met de Ganassi-auto met het nieuwe windscherm in actie zal komen. In tegenstelling tot de F1 heeft men bij Indycar nog geen besluit genomen over de uitvoering van de cockpitbescherming de komende tijd.

Reacties

    • 0
    • 0
     
    Dirk 06 februari 2018 10:25

    Auto ziet er gelikt uit, maar toen ik snel keek leek het wel heel veel op de Indy Lights auto

    • 1
    • 0
     
    Quintin03 06 februari 2018 21:07

    Klopt, de gelijkenis is onmiskenbaar maar de IL15 werd drie jaar geleden ook ontvangen als hoe een Indycar er uit zou moeten zien. De IL15 ziet er uiteindelijk toch wat simpeler uit, met een hogere, smallere en vierkantere achtervleugel, vlakke voorvleugel met simpelere endplates die onder de neus hangt in plaats van er uit steekt, en zonder de "spatborden" voor de achterwielen die ik eerlijk gezegd toch wel fraai vindt en ongetwijfeld zijn deze aerodynamisch effectief. Het is toch ongelofelijk hoe die DW12 heeft kunnen veranderen van het originele 2012 model, via de Honda en Chevrolet varianten van 2015-2017 naar dit fraaie beest. Nog drie jaar hiervan ben ik helemaal blij mee en wat mij betreft mag daarna deze beeldvorming doorgezet worden.

Reageer anoniem op dit bericht

Je reageert anoniem op dit bericht. Onderaan deze pagina kun je inloggen op Autosport.nl (of een account aanmaken) zodat je onder je eigen naam kunt reageren. Je kunt dan ook een eigen avatar gebruiken en je hebt direct toegang tot het Autosport.nl-forum.

Door te reageren ga je akkoord met onze voorwaarden.

Login om onder jouw naam te reageren

Registreren
Autosport.nl Hét autosport magazine op Internet
Autosport.nl Hét autosport magazine op Internet