IndyCar

Indycar: Indycar evalueert cockpitbescherming in Phoenix

Volgende week donderdag test Indycar voor de eerste maal de nieuwe cockpitbescherming op ISM Raceway. Voorheen Phoenix International Raceway. Alleen de Chip Ganassi Dallara Honda van Scott Dixon zal hiervan voorzien zijn.

Tekst Willem J.Staat
Foto's Indycar

2018 Windscreen 2
Indycar heeft duidelijk andere ideeën over de cockpitbescherming dan de F1. Het oogt toch wat esthetischer....

Indycar evalueert cockpitbescherming op ISM Raceway
De auto van Scott Dixon zal voorzien van een totaal nieuw windscherm concept waaraan twee jaar gewerkt is. Het doel van de test is om zoveel mogelijk informatie te verkrijgen onder verschillende visuele omstandigheden zoals, zon, tegenlicht, kunstlicht en invallende duisternis.

Jay Frye van Indycar: " Dit is een lang doelmatig en methodiek proces geweest. Wij hebben er naar gestreefd om een stukje veiligheid te creëeren dat onder alle omstandigheden estethisch mooi lijkt en onder alle omstandigheden werkt. Alle delen op een Indycar moeten voor verschillende banen en lichtomstandigheden functioneren en veelzijdig zijn.

Het windscherm is vervaardigd door PPG en het bedrijf gebruikt ditzelfde materiaal voor gevechtsvliegtuigen. Het materiaal is sterker, lichter en meer impactbestendig dan de polycarbonaten die voorheen gebruikt werden. Het werd ontwikkeld in samenwerking met Dr. Terry Trammell Indycar's medische adviseur.

Het prototype werd al eerder getest op een schaalmodel in de windtunnel bij Dallara. Gabby Chaves zorgde voor de simulator feedback. Jaye Frye: "Wij hebben dit in de simulator getest. Maar dit keer gaan we het in het echt op volle snelheid doen. Dit is de volgende stap in onze ontwikkeling. Indycar benadrukt dat er nog geen tijdstip is vastgelegd wanneer de nieuwe cockpitbescherming werkelijk toegepast gaat worden.

2018 Windscreen 1

Reacties

Reageer anoniem op dit bericht

Je reageert anoniem op dit bericht. Onderaan deze pagina kun je inloggen op Autosport.nl (of een account aanmaken) zodat je onder je eigen naam kunt reageren. Je kunt dan ook een eigen avatar gebruiken en je hebt direct toegang tot het Autosport.nl-forum.

Door te reageren ga je akkoord met onze voorwaarden.

Login om onder jouw naam te reageren

Registreren
Autosport.nl Hét autosport magazine op Internet
Autosport.nl Hét autosport magazine op Internet