GT

GT: Hoogwaardig veld voor Liqui Moly Bathurst 12 Hour

180201 Bathurst preview opening
Indrukwekkende line-up voor de editie van dit jaar

Het slaaptekort van Daytona is nog nauwelijks gecompenseerd, of de volgende grote internationale lange-afstandsrace staat alweer op het programma. Dit weekeinde is het Mount Panorama Circuit in Bathurst, Australië, de plaats van handeling voor de Liqui Moly Bathurst 12 Hour. Voor het derde jaar op rij is de race de start van de Intercontinental GT Challenge, die steeds populairder wordt. Dienovereenkomstig sterk is het startveld voor de race van aanstaande zondag, met volop fabrieks- en fabrieksondersteunde inschrijvingen. Met Robin Frijns in één van de fabrieks-Audi's bij WRT in de Pro-klasse, Jeroen Bleekemolen in de Black Swan Racing-Porsche in de Pro-Am-categorie en Max Braams, die met de Prosport Performance-Porsche Cayman als titelverdediger in de GT4-klasse aantreedt, zijn er drie Nederlanders actief. En laten we de Nieuw Zeelandse Nederlander Chris van der Drift er dan ook maar bijtellen, en Shane van Gisbergen ook een beetje, vanwege zijn Nederlandse 'roots'. AUTOSPORT.NL blikt vooruit op de race.

Tekst: René de Boer (Twitter: @renedeboer)
Foto's: PR

Voor de editie van vorig jaar liet de organisatie in Bathurst de eis vallen dat er op de GT3-auto's tenminste ook één amateurrijder ingeschreven moest worden. Zo schreven we vorig jaar al dat het startveld in Bathurst het sterkste in de historie was, maar dit jaar is de kwaliteit van het veld zo mogelijk nog beter. Audi, Bentley, BMW, McLaren, Mercedes-AMG en Porsche zijn allemaal vertegenwoordigd in de Pro-klasse, die in totaal een dozijn auto's omvat. Voeg daarbij nog de 13 auto's uit de Pro-Am-klasse, waarvan de snelste, de Competition Motorsports-Ice Break-Porsche, vorig jaar als tweede overall eindigde, en de drie GT3's uit de AM-klasse, dan mag duidelijk zijn dat er met 28 GT3's een veld staat om van te watertanden.

180201 Bathurst preview Audi
De beide R8's van het Audi Sport Team WRT, met Robin Frijns als derde van rechts

Opmerkelijk genoeg is het winnende team van vorig jaar er niet bij: het Ferrari-team Maranello Motorsports slaagde er niet in om het budget voor de editie van dit jaar sluitend te krijgen en ontbreekt daarom op het appel. Ook Nissan, dat de afgelopen jaren op Mount Panorama vrijwel altijd in de voorste gelederen meestreed, laat verstek gaan. De sportpolitiek van het merk is sinds het LMP1-debacle nogal ondoorzichtig. Maar goed, degenen die er wel zijn, zorgen voor een geweldig veld. Audi ondersteunt de inschrijvingen van het Melbourne Performance Centre, dat een R8 in Valvoline-kleuren inzet voor Garth Tander, Kelvin van der Linde en de Belg Fréderic Vervisch. Ook het WRT-team krijgt officiële ondersteuning voor de inschrijving van Robin Frijns, Stuart Leonard en Dries Vanthoor. Audi won in 2011 en 2012 op Mount Panorama, maar staat sindsdien 'droog' en men is erop gebrand om daar dit jaar verandering in te brengen. Voor het WRT-team is Bathurst nieuw, maar sportdirecteur Pierre Dieudonné kent het circuit in ieder geval van enkele deelnames aan de beroemde 1000-kilometer-race.

180201 Bathurst preview BMW
BMW pakt de zaken nu serieuzer aan dan vorig jaar en stuurde ondermeer het Schnitzer-team

Bentley viert in Bathurst het afscheid van de huidige Continental GT3 en doet dat met twee auto's van het M-Sport-team, de ene bemand door Steven Kane, Guy Smith en de nieuwe fabrieksrijder Jules Gounon en de andere met Andy Soucek, Maxime Soulet en Vincent Abril. Overigens verliep de aanloop naar de race voor Bentley niet geheel vlekkeloos: vanwege een vertraging in het zeetransport arriveerden de auto's niet in Sydney, maar in Melbourne en kwamen over de weg naar Bathurst, waar ze pas donderdag laat zouden aankomen. BMW pakt na een voorzichtige poging vorig jaar de zaken nu ook serieuzer aan en stuurde ondermeer het Schnitzer-team naar New South Wales. Augusto Farfus, Chaz Mostert en Marco Wittmann zijn de rijders in de M6. Een tweede BMW is er voor het SRM-team van Steven Richards, die zelf rijdt, samen met Timo Glock en Philipp Eng. McLaren behaalde met het Tekno Autosports-team twee jaar geleden de overwinning in Bathurst. Dit jaar moet YNA Autosport de kastanjes uit het vuur halen en met Shane van Gisbergen en Craig Lowndes zijn er twee Supercar-helden aan boord. Derde rijder is de Franse McLaren-fabrieksrijder Côme Ledogar.

Transportproblemen
Mercedes-AMG heeft twee officieel ondersteunde teams aan de start: SunEnergy1 Racing, dat afgelopen weekeinde nog in Daytona in actie kwam en nu eigenaar Kenny Habul, de Fransman Tistan Vautier, Supercar-kampioen Jamie Whincup en de nieuwe AMG-rijder Raffaele Marciello heeft ingeschreven, en het nieuwe AMG-team Strakka Racing, dat van McLaren overstapte naar Mercedes. Hier zijn de beide Duitse Maximilians Buhk en Götz en de Portugees Alvaro Parente de rijders van de Mercedes-AMG GT3. Ook Strakka werd getroffen door transportproblemen, hier was de auto weliswaar aanwezig, maar liet het materiaal lang op zich wachten. Bij Porsche was de fabrieks-911 vorig jaar in Bathurst al gauw uit de wedstrijd. Ditmaal is Manthey Racing gedurende het volledige Intercontinental GT-seizoen belast met de inzet van de 911 GT3 R van Romain Dumas, Fred Makowiecki en Dirk Werner, terwijl Craft Bamboo Racing een 911 runt voor Laurens Vanthoor, Kévin Estre en Earl Bamber. Om op zeker te spelen liet Manthey een extra 911 invliegen, maar hier kwam de zeecontainer wel op tijd aan.

180201 Bathurst preview Manthey
Het Manthey-team zet voor het volledige IGTC-seizoen een 911 GT3 R in

Interessante inschrijvingen in de Pro-Am-klasse zijn de Competition Motorsports-Porsche van David Calvert-Jones, Patrick Long, Matt Campbell en Alex Davison en de Black Swan-Porsche van Jeroen Bleekemolen, Tim Pappas, Luca Stolz en Marc Lieb. Het WRT-team heeft ook in deze klasse een Audi, die met Pedro Lamy, Paul Dalla Lana, Mathias Lauda en Will Davison ook niet slecht bezet is. In de B-klasse voor Porsche Cup-auto's heeft Grove Motorsport met de broers Stephen en Brenton Grove en Ben Barker een goede line-up, terwijl ook het Team Carrera Cup Asia met kampioen Chris van der Drift natuurlijk aandacht verdient, evenals Wall Racing met het Amerikaanse trio Charles Putman, Charles Espenlaub en Joe Foster, dat we kennen uit de 24H SERIES.

Max Braams in GT4
De GT4-klasse wordt wereldwijd steeds populairder en dat blijkt ook in Bathurst met maar liefst tien inschrijvingen, waaronder vier nieuwe BMW M4 GT4's. Zoals gemeld is het winnende team van vorig jaar, het Duitse Prosport Performance, opnieuw van de partij met de Porsche Cayman, inclusief Max Braams als een van de rijders. Twee KTM's en vier Ginetta's completeren het GT4-veld. In de Invitational-klasse starten ondermeer de Daytona Coupé en de Dodge Viper van Daytona Sportscars, alsmede een hele reeks MARC Cars Australia-silhouet-auto's, inclusief twee exemplaren van de nieuwe generatie met Ford Mustang-silhouet.

180201 Bathurst preview Earlystart
Wie vroeg opstaat (de race start om 5.45 uur) wordt wel beloond met een fraaie zonsopkomst

Op vrijdag wordt er getraind, op zaterdag is er de kwalificatie en de shoot-out voor de top tien (16.10 uur lokale tijd, 6.10 uur Nederlandse tijd). De race start op zondagochtend om 5.45 uur lokale tijd (zaterdagavond 19.45 uur Nederlandse tijd) en eindigt om 17.45 uur (zondag 7.45 uur Nederlandse tijd). Alle sessies, met commentaar van Radio Show Limited, zijn te volgen via de stream.

De volledige deelnemerslijst vindt u hier

Reacties

Reageer anoniem op dit bericht

Je reageert anoniem op dit bericht. Onderaan deze pagina kun je inloggen op Autosport.nl (of een account aanmaken) zodat je onder je eigen naam kunt reageren. Je kunt dan ook een eigen avatar gebruiken en je hebt direct toegang tot het Autosport.nl-forum.

Door te reageren ga je akkoord met onze voorwaarden.

Login om onder jouw naam te reageren

Registreren
Autosport.nl Hét autosport magazine op Internet
Autosport.nl Hét autosport magazine op Internet