Diversen

Retro: Japanse Toyota fabrieks-coureur geestelijke vader gridgirls

Bent U wel eens in het Nationaal Automobielmuseum in Den Haag geweest? Daar staat de Toyota 7. Een auto met een vrij beladen geschiedenis. Deze auto werd door de Japanners ontwikkeld om aan de Amerikaanse CanAm series deel te nemen. Na de fatale ongevallen van Sachio Fukuzawa en Minoru Kawai trok men in Japan gedurende 1970 de stekker uit het project.

Tekst en Foto's Willem J. Staat/PR/Toyota

Kawai
De geestelijke vader van de gridgirls. Minouru Kawai.


Japanse Toyota fabrieks-coureur geestelijke vader gridgirls
Sachio Fukuzawa won eind zestiger jaren met de eerste generatie Toyota 7 een aantal wedstrijden in zijn thuisland. Wat Mika Hakkinen destijds voor Boss kleding was, dat was de immense populaire Fukuzawa voor de Japanse kledingindustrie. Een test met een mysterieus Prototype op de testbaan van Yamaha heeft fatale gevolgen. De immens populaire Fukuzawa, die in 1943 als zoon van een operasopraan geboren werd, crasht in 1969 met ruim 250 km/u maar overleeft de klap niet. De nabestaanden dreigen met een protest tegen Toyota maar uit eindelijk wordt achter gesloten deuren alles in der minne geschikt.

Eind zestiger jaren staat zijn teamgenoot Minoru Kawai eveneens bij Toyota onder contract. De Britse allrounder Vic Elford wordt voor ontwikkelingsdoeleinden door Toyota naar Japan gehaald en is ontzettend onder de indruk van diens capaciteiten. "Een rijder die zeker naar Europa door had kunnen breken" is "Quick Vic" overtuigd. Eind 1968 wint Kawai met de tweede generatie Toyota 7 de tweede Japanse CanAm wedstrijd op Fuji. Op woensdag 26 augustus 1970 verongelukt Kawai tijdens een testrit op Fuji.

2018 Toyota 7 De Toyota 7, te zien in Den Haag speelde ook een rol in de geschiedenis van de tot standkoming van de gridgirls. Wist U dat?

Voor het tweede achtereenvolgende jaar verkeert de Japanse autosportwereld in rouw. De maatschappelijke impact is ditmaal enorm. Kawai en zijn vrouw legden de basis voor het fenomeen gridgirls dat nu door Liberty Media keihard de nek wordt omgedraaid.


OgawaRoza2
Rosa Ogawa en Minoru Kawai in gelukkiger tijden.

Rosa Ogawa
In 1967 won Kawai op de Fuji Motor Speedway met een Toyota Corona een toerwagenwedstrijd. Op het podium kreeg Kawai de bloemen en bekers overhandigd door Rosa Ogawa. Kawai is zo onder de indruk van het meisje dat hij haar voor de volgende wedstrijd meeneemt. Als eerste zet Kawai zijn dame fraai gekleed naast zijn bolide op de grid. Bij Toyota haakt men er direct op in met diverse reclamecampagnes voor de Toyota 2000 GT die in de James Bond Film "You only live Twice" te zien was. De concurrentie zat inmiddels ook niet stil en in Japan ontstond het fenomeen "Racequeens" ofwel de gridgirls. Na de dood van haar grote liefde trekt Rosa zich ontroostbaar uit het openbare leven terug en speelt nog in een enkele film. Insiders noemen Rosa ook wel de moeder van de gridgirls of de "Racequeens"

2018 Racequeens
Gazoo Racing bracht soms echte Japanse Racequeens naar Europa.

Het duurde ruim dertien jaar voordat het fenomeen gridgirls naar Europa overwaaide. De Hawaiian Tropic Girls in 1983 brachten eigenlijk een beetje de doorbraak. Eind tachtiger jaren werden de gridgirls pas in de F1 ingevoerd en waren de meisjes met de bordjes tot eind 2017 niet meer wegdenken. In vele raceseries werd de gridgirl cultuur geboren. Tot 31 januari 2018 dan. Of andere raceseries "het politiek correcte beeld" van Liberty volgen moet worden afgewacht.....

Bij Liberty Media heerst de mening een politiek correct besluit genomen te hebben. Een beslissing die nogal haaks staat op het feit dat het circus rijdt in landen waar het met de vrouwenrechten op zijn zachtst gezegd niet zo nauw wordt genomen. De sociale media is sinds gisteren ontploft waarbij de voorstanders voor het behoud van deze traditie duidelijk de overhand hebben ten opzichte van de tegenstanders. "Het past niet meer in deze tijd" aldus Liberty Media.

2017 The Sun 1
Voor de Engelse Tabloids is de F1 niet meer dan een F1 Dumb........

Het bracht woedende reacties teweeg in de PR/Marketing industrie. Enkele agencies kondigden een boycot van de autosportwereld aan. Met deze branche wil men geen zaken meer doen nu de "Brand Ambassadors" op keiharde wijze opzij werden gezet. Maar ook de "Brand Ambassadors" zelf en zelfs hun moeders lieten zich met hun boze reacties op de social media niet onbetuigd. "Een triomf voor het "nazi-feminisme'' was een kreet die meermaals werd geuit.

2018 The Sun 2
Voor en tegenstanders ventileerden hun mening in "The Sun" van vandaag.

ETRA(Truckracing), Niki Lauda, Tom Coronel, Bernie Ecclestone en vele anderen konden weinig begrip opbrengen voor het besluit van Liberty Media. Om van de vele diehard fans nog maar te zwijgen.

Dat Liberty Media vanochtend in Engeland in het terreurtijdperk waarin wij leven met haar besluit de voorpagina's van de tabloids haalde mag triest genoemd worden. Er werd flink uitgehaald door de diehard fans die na de introductie van de halo, tracklimits etc. met de zoveelste tegenvaller geconfronteerd werden. De enigen die stonden te juichen waren de feministen.

Voor insiders komt de "move" van Liberty niet onverwachts. Binnen de F1 wereld zijn er natuurlijk nogal wat geldstromen vanuit het conservatieve Midden Oosten.Anderzijds zouden de kosten die Liberty aan de PR/Marketing agencies moest afdragen niet meer in het jaarbudget gepast hebben. Dan is het natuurlijk gemakkelijk om de ware reden mooi te verpakken.

2018 Koni
Girls your Time is Up. Het kon niet en nu kan het niet...........

Reacties

Reageer anoniem op dit bericht

Je reageert anoniem op dit bericht. Onderaan deze pagina kun je inloggen op Autosport.nl (of een account aanmaken) zodat je onder je eigen naam kunt reageren. Je kunt dan ook een eigen avatar gebruiken en je hebt direct toegang tot het Autosport.nl-forum.

Door te reageren ga je akkoord met onze voorwaarden.

Login om onder jouw naam te reageren

Registreren
Autosport.nl Hét autosport magazine op Internet
Autosport.nl Hét autosport magazine op Internet