Sportscars: Fernando Alonso met Toyota in FIA WEC inclusief Le Mans | Autosport.nl

Sportscars

Sportscars: Fernando Alonso met Toyota in FIA WEC inclusief Le Mans

180130 WEC Alonso Toyota 1
In november vorig jaar testte Fernando Alonso de Toyota TS 050 Hybrid in Bahrein

Na zijn deelname aan de rookie-test, medio november op het circuit van Bahrein en zijn start tijdens de Rolex 24 At Daytona van afgelopen weekeinde komt het niet echt als een verrassing: Fernando Alonso, tweevoudig wereldkampioen in de Formule 1, komt gedurende het 'super-seizoen' 2018-2019 voor Toyota Gazoo Racing in actie in het FIA World Endurace Championship. Hij vormt een team in de Toyota TS050 Hybrid met het startnummer 8 met Sébastien Buemi en Kazuki Nakajima. Alleen de thuisrace van Toyota op het circuit van Fuji zal Alonso moeten laten schieten, omdat tijdens datzelfde weekeinde de Formule 1-Grand Prix van de Verenigde Staten op het Circuit Of The Americas in Austin, Texas op het programma staat. Zijn Formule 1-werkgever McLaren legt de Spanjaard bij het realiseren van zijn droom van de 'triple crown' (de F1-GP van Monaco, de Indy 500 en de 24 Uur van Le Mans) niets in de weg, maar de Formule 1-campagne heeft wel prioriteit.

Tekst: René de Boer (Twitter: @renedeboer)
Foto's: PR

Afgelopen weekeinde stond Alonso tijdens zijn optreden bij de Rolex 24 At Daytona al in het middelpunt van de belangstelling en dat zal bij de 24 Uur van Le Mans in juni nog veel sterker het geval zijn. Voorafgaand aan de grote race in West-Frankrijk maakt de Spanjaard tijdens het eerste weekeinde van mei zijn racedebuut in het FIA WEC bij de seizoensstart op het circuit van Spa-Francorchamps in de Belgische Ardennen. Vervolgens zal hij aan alle WEC-races deelnemen die niet samenvallen met Formule 1-Grands Prix.

Alonso neemt in de auto met het startnummer 8 de plaats in van Anthony Davidson, die in 2017 samen met Buemi en Nakajima vijf WEC-wedstrijden won. Mentaal zit de Brit echter naar verluidt niet zo lekker in zijn vel, zo ontbrak hij tijdens de zes-uursrace in Austin afgelopen najaar "om persoonlijke redenen". Later werden de geruchten dat Davidson voor het komende seizoen geen deel meer zou uitmaken van de vaste bezetting bij Toyota steeds luider, en de bevestiging volgde dus vandaag met de bekendmaking van het rijderskader. "Anthony Davidson blijft een belangrijk lid van het team; hij brengt zijn ervaring waarmee hij ook een wereldtitel won in bij zijn nieuwe rol als reserve- en ontwikkelingsrijder", aldus een verklaring van Toyota.

180130 WEC Toyota autos
Toyota neemt met twee autos deel aan het FIA WEC 2018-2019

In de andere Toyota, de TS 050 Hybrid met het startnummer 7, blijft de rijdersbezetting met Mike Conway, Kamui Kobayashi en José María López ongewijzigd. Daarmee wordt bevestigd wat technisch directeur Pascal Vasselon vorig jaar tijdens de slotfase van het seizoen al liet doorschemeren, ondanks dat een aantal mensen vraagtekens had over het aanblijven van López, die in zijn eerste WEC-seizoen een aantal flinke fouten maakte. Na het vertrek van Porsche uit de LMP1-klasse blijft Toyota als enige fabrieksteam over. Het merk maakt ook als enige gebruik van hybridetechnologie en neemt het daarmee op tegen de concurrentie met nieuw ontwikkelde LMP1's. De definitieve deelnemerslijst voor het FIA WEC 'super-seizoen' 2018-2019 en de 24 Uur van Le Mans van dit jaar wordt op 9 februari gepresenteerd tijdens een persconferentie in Parijs.

Reacties

    • 3
    • 2
     
    Anonieme gebruiker 30 januari 2018 16:26

    Le Mans winnen zou een peuleschil moeten zijn, Toyota heeft nauwelijks tegenstand. Ik vind met alle respect al die (buitensporige) aandacht in de media voor Alonso nogal overdreven. Alsof het WEC om hem draait.

    • 4
    • 0
     
    René de Boer 30 januari 2018 20:11

    Tot en met de jaren zestig was het schering en inslag dat Formule 1-coureurs van alles en nog wat ernaast reden: Formule 2, toerwagens, sportwagens, rally, net hoe het uitkwam. Tegenwoordig is het zo dat in verband met teambelangen en risico's (denk aan Kubica in de rally, maar ook het tragische jaar 1985, toen met Stefan Bellof en Manfred Winkelhock binnen enkele weken twee actieve F1-coureurs het leven lieten in Groep C-sportwagenraces) dit nauwelijks meer voorkomt. Voeg daarbij het feit dat Formule 1 ook veel meer dan vroeger alles qua media-aandacht en commercie overschaduwt, dan is het dus niet zo verwonderlijk dat er volop aandacht is als er een actieve F1-coureur eens iets daarbuiten doet. Dat was al zo toen Hülkenberg in 2015 Le Mans reed (en ook nog eens won), en met een tweevoudig wereldkampioen als Alonso is dat natuurlijk nog veel meer het geval. Het WEC draait zeker niet om hem, en ik heb genoeg afstand tot de Formule 1, dus ik ben de laatste die een deelname aan Alonso onevenredig groot maakt (heb ik afgelopen weekeinde in Daytona ook niet gedaan), maar voor het WEC is de deelname van Alonso wel heel goed.

    • 0
    • 0
     
    René de Boer 30 januari 2018 20:12

    in de voorlaatste zin moet 'deelname aan Alonso' natuurlijk 'deelname van Alonso' zijn.

    • 3
    • 0
     
    Anonieme gebruiker 30 januari 2018 22:25

    Dat klopt Alonso wint met 1 hand op zijn rug de 24 uur van Le Mans. Moet dat gekke karretje uit Japan wel heel blijven.

    • 0
    • 0
     
    Racing-Fan 31 januari 2018 11:44

    Veel NASCAR coureurs rijden ook in andere klassen dan Cup dus voor F1 coureurs zou dat ook geen probleem moeten zijn.

Reageer anoniem op dit bericht

Je reageert anoniem op dit bericht. Onderaan deze pagina kun je inloggen op Autosport.nl (of een account aanmaken) zodat je onder je eigen naam kunt reageren. Je kunt dan ook een eigen avatar gebruiken en je hebt direct toegang tot het Autosport.nl-forum.

Door te reageren ga je akkoord met onze voorwaarden.

Login om onder jouw naam te reageren

Registreren
Autosport.nl Hét autosport magazine op Internet
Autosport.nl Hét autosport magazine op Internet