Sportscars

Sportscars: Rik Breukers: "Elke seconde leek wel een uur"

180129 Rolex Breukers Teamfoto
Historische eerste 24-uurszege voor Lamborghini

Het eerste Limburgse autosportsucces van het nog jonge kalenderjaar is binnen, en het is niet Max Verstappen, maar Rik Breukers die het op zijn naam heeft staan. Samen met zijn teamgenoten van het Oostenrijkse GRT Grasser Racing Team bezorgde de 19-jarige coureur uit het Noord-Limburgse Ven-Zelderheide het beroemde sportwagenmerk Lamborghini de eerste overwinning in een 24-uursrace. Na een spannende slotfase schreef Breukers samen met de Zwitser Rolf Ineichen, de Italiaan Mirko Bortolotti en de Fransman Franck Perera in de Lamborghini Huracán GT3 de GTD-klasse tijdens de 'Rolex 24 at Daytona' op zijn naam.

Tekst: René de Boer (Twitter: @renedeboer)
Foto's: IMSA, PR

"Alonso komt er niet aan te pas in Daytona", kopt 'De Telegraaf' op zijn website, met een bericht van het ANP. "Alonso blijft steken op 38e plaats bij debuut 24 uur van Daytona", schrijft NU.nl, met hetzelfde ANP-bericht eronder. In het summiere artikel komen alleen de uitval van Renger van der Zande en de klasseringen van Ho Pin Tung en Robin Frijns voor. Dat er ook nog echt Nederlands autosportsucces vanuit Daytona te melden is, in de vorm van de GTD-klassezege van Rik Breukers in de GRT-Lamborghini, is de dienstdoend bureauredacteur bij het ANP gisteravond blijkbaar ontgaan.

180129 Breukers nacht
In de nacht reed Breukers een driedubbele stint

Aan de prestatie van Breukers doet dat uiteraard niets af. Integendeel, met zijn succes treedt de rijder toe tot een zeer select gezelschap, want zoveel Nederlandse winnaars, algemeen of in de klasse, zijn er in de historie van de 24-uursrace van Daytona niet. "Ik beschouw dit samen met Le Mans als één van de twee grootste 24-uursraces, en om dan hier te winnen is natuurlijk geweldig", zegt Breukers tegenover AUTOSPORT.NL, enkele uren na de finish, als de eerste emoties wat bekoeld zijn. "Daytona winnen, tussen al die coureurs, Formule 1-rijders, DTM-courers, en wij dan daartussen, als een van de kleinste teams, dat is ongelooflijk!"

De strijd om de overwinning in de GTD-klasse in de slotfase van de race tussen Mirko Bortolotti in de Lamborghini en Jeroen Bleekemolen in de Riley-Mercedes was uitermate spannend. "Het verschil was maar een paar seconden. Mirko reed de laatste drie uur en er kon van alles gebeuren. Er zou misschien regen komen, 'full course yellows' hadden alles kunnen veranderen. Het was heel erg spannend en seconden voelden bijna als een uur. Ik was heel erg blij toen we over de streep kwamen, maar ik wist ook niet helemaal hoe ik me moest voelen. Ik was helemaal sprakeloos."

180129 Breukers finishfoto
Finishfoto van de beide GRT Grasser Racing Team-Lamborghini's

Traditioneel is er voor de winnaars in het algemeen klassement en in de klassen in Daytona een horloge van titelsponsor Rolex als beloning. Ook Rik Breukers mag zich nu dus de trotse eigenaar van zo'n prestigieuze chronograaf noemen. "Toen ik het horloge zag, besefte ik pas een beetje wat we gedaan hadden", zegt hij. 'It's all about the watch', is in Daytona een gevleugeld gezegde, en dat geldt dus ook voor Breukers. "Een van de eerste berichten die ik kreeg, was van mijn broer, met de vraag of hij wel past..."


Goede basis gelegd
Voor het Grasser-team was er na de aanvankelijke vreugde over de derde startplaats teleurstelling, toen de Lamborghini met het startnummer 11 vanwege een technische onregelmatigheid werd teruggezet naar de laatste startplaats in de klasse. "We hadden wel onze snelheid laten zien, maar in de beginfase van de race was het lastig om goed door het verkeer heen te komen", schetst Breukers, die als rijder met zilver-status samen met de eveneens als zilver ingeschaalde Zwitser Rolf Ineichen de eerste twaalf uur van de race voor zijn rekening nam en zo de basis legde voor het uiteindelijke succes. "In de nacht reed ik van P7 naar P3 toe. Daarna liet het team me nog een stint rijden, dus zo heb ik een 'triple stint' gedaan van drie uur. In die laatste stint heb ik ook P2 nog kunnen pakken en ik bracht de auto binnen op een seconde van P1. Dat was het moment waarop de andere twee rijders het zouden overnemen. Rolf en ik hebben de auto naar de beste positie gebracht. Franck Perera en Mirko Bortolotti hebben het daarna super afgemaakt, zonder fouten. Er was slechts één communicatiefout tijdens een pitstop, waarop we twee 'drive-throughs' kregen en een ronde achterstand opliepen, maar die konden we vlot weer goedmaken." Toen Breukers na zijn lange stint uitstapte, werd hij door het team met applaus ontvangen. Zijn gemiddelde rondetijden deden niet onder voor die van fabrieksrijders Perera en Bortolotti.

180128 Rolex Finish GRT

Hoe was het voor Breukers om na zijn eigen prestatie toe te kijken hoe zijn teamgenoten het karwei afmaakten? "In de eerste 14 uur ben ik in en uit de auto geweest, dus daarna was ik helemaal kapot. Toen heb ik eerst wat gegeten en een paar uur geslapen, beetje muziek geluisterd. Eerlijk gezegd zocht ik een beetje afleiding, zodat de tijd wat sneller zou gaan. De laatste drie uur heb ik ronde voor ronde gevolgd, dat was heel spannend. De onzekerheid over het weer, eventuele 'full course yellows' en ook de Audi nummer 29, die een paar keer wilde acties naar ons uitgehaald heeft. Dan schrik je je kapot, maar alles is goedgekomen!"

Niet in de laatste plaats door het geringe aantal van slechts vier 'full-course yellows', waardoor er veel langer dan anders op racesnelheid gereden werd, waren er in de race in Daytona veel problemen met de Coninental-banden in de prototype- en de GTD-klasse. Leverde dat bij Grasser nog hoofdbrekens op? Breukers: "Het team had natuurlijk eerder deze maand in Dubai al te maken gehad met bandenproblemen: drie lekke banden in de eerste uren. Daardoor was besloten om in Daytona voor een heel conservatieve afstelling te kiezen om veilig met de banden om te gaan. Dat kost wel wat snelheid over een hele ronde, maar ja, als je een lekke band hebt, ben je veel meer kwijt."

180128 Rolex Finish GRT Team Watches

Voor Lamborghini is het succes in Daytona historisch, want nog niet eerder behaalde het merk uit Sant'Agata Bolognese een overwinning in een 24-uursrace. "Het is wel heel bijzonder om bij de eerste zege van Lamborghini deel uit te maken van het winnende team", benadrukt Breukers. Welke races er nu voor hem op het programma staat, weet hij nog niet. Zeker is in ieder geval dat het Grasser-team in maart de 12 Uur van Sebring laat schieten om zich beter te kunnen voorbereiden op het Blancpain-seizoen. Voor Breukers wacht nu eerst de terugvlucht naar Nederland. Op ons advies, gisteravond laat, om maar lekker een biertje te nemen op zijn succes, lachte hij: "Dat mag hier in Amerika niet, want ik ben pas 19. Zelfs over de champagne bij de huldiging werd nog een opmerking gemaakt in de persconferentie." Toch geloven we dat Breukers zijn succes wel een beetje gevierd heeft. Daytona winnen doe je tenslotte niet elke dag!

180129 Breukers podium

Reacties

    • 2
    • 0
     
    Bram Knot 29 januari 2018 11:14

    Schitterend resultaat! Voor ons alleen jammer dat Bleekemolen nog naar binnen moest voor benzine, al zullen ze daar bij GRT minder rouwig om zijn ;)

    • 1
    • 5
     
    Anonieme gebruiker 30 januari 2018 10:15

    Rik wie ?

    • 2
    • 0
     
    Racing-Fan 30 januari 2018 18:00

    Onder een steen geleefd?

Reageer anoniem op dit bericht

Je reageert anoniem op dit bericht. Onderaan deze pagina kun je inloggen op Autosport.nl (of een account aanmaken) zodat je onder je eigen naam kunt reageren. Je kunt dan ook een eigen avatar gebruiken en je hebt direct toegang tot het Autosport.nl-forum.

Door te reageren ga je akkoord met onze voorwaarden.

Login om onder jouw naam te reageren

Registreren
Autosport.nl Hét autosport magazine op Internet
Autosport.nl Hét autosport magazine op Internet