Sportscars: Jan Lammers met Racing Team Nederland voor de 24e (en laatste?)… | Autosport.nl

Sportscars

Sportscars: Jan Lammers met Racing Team Nederland voor de 24e (en laatste?) keer naar Le Mans

180129 WEC Lammers
Jan Lammers neemt in juni met Racing Team Nederland deel aan de 24 Uur van Le Mans

Eigenlijk twijfelde niemand eraan, maar nadat enkele weken geleden Giedo van der Garde en Frits van Eerd al werden aangekondigd als rijders van het Racing Team Nederland volgde nu ook de bevestiging van Jan Lammers, die voor de 24e keer gaat deelnemen aan de Franse klassieker. Hij zal samen met Van Eerd en Van der Garde ook uitkomen in de seizoensouverture van het 'super season' 2018/2019 van het FIA WEC, het eerste weekeinde van mei op het circuit van Spa-Francorchamps in de Belgische Ardennen, maar over zijn plannen na Le Mans houdt de 61-jarige Lammers nog een slag om de arm: "Ik mag dan misschien 'voor mijn leeftijd' nog snel zijn, maar als na Le Mans een snelle, jonge opvolger beschikbaar is, maak ik plaats in het belang van het team en de resultaten."

Tekst: René de Boer (Twitter: @renedeboer)
Foto: PR

Al jarenlang stelde Lammers dat zijn 24e deelname aan de 24 Uur van Le Mans voor hem een mooie mijlpaal zou betekenen. In het 'eeuwige klassement' van Le Mans-starts staat Lammers nu op de gedeelde zesde plaats met de Fransen Claude Ballot-Lena en Manu Collard. Als hij voor de 24e keer start, krijgt Lammers, die in 1988 met Jaguar aan de Sarthe won, alleen de zesde plaats in handen. Erboven staan dan alleen nog Derek Bell met 26 deelnames, Yoijiro Terada met 29, Bob Wollek met 30 en Henri Pescarolo met 33 participaties.

Frits van Eerd, die het initiatief nam voor Racing Team Nederland en zelf wederom als rijder actief is, zegt: "Jan is een legende op Le Mans en vanaf het eerste uur betrokken bij Racing Team Nederland. Ik vind het dan ook geweldig dat hij dit jaar met ons voor de 24e keer aan de start verschijnt in de 24 Uur van Le Mans. Dat wordt een unieke mijlpaal." Jan Lammers zegt: "Frits en Racing Team Nederland geven mij de kans om in juni voor de 24e keer mee te doen aan de 24 Uur van Le Mans. Dat is fantastisch. Ik kan niet onder woorden brengen hoe zeer ik deze gelegenheid waardeer."

Lammers wijst in verband met zijn sportieve toekomst na Le Mans op het teambelang: "Frits is het aan zijn ambities verplicht om vervolgens de snelst mogelijke rijders naast zich te verzamelen. Wellicht heb ik na Le Mans genoeg andere mogelijkheden om actief te blijven racen en ik zal uiteraard nauw betrokken blijven bij de activiteiten van Racing Team Nederland."

Reacties

    • 2
    • 0
     
    Anonieme gebruiker 29 januari 2018 10:10

    Eigenlijk twijfelden ik er behoorlijk aan of er nog plek voor Jan Lammers was maar gelukkig mag hij gewoon meedoen. Dat het verschil tussen Frits en Guido waarschijnlijk enkele licht jaren zal zijn, pak m beet 10 seconden per ronde zullen de fans voor lief moeten nemen. Ik wens het team veel succes en plezier...

    • 2
    • 0
     
    Dirk 29 januari 2018 10:23

    Ik hoop van harte dat hij nog jaren blijft rijden op dit niveau!

    • 1
    • 0
     
    Anonieme gebruiker 29 januari 2018 10:32

    Mooi dat Jan nog een keer de 24h doet, nog altijd een snelle coureur en met een schat aan ervaring. Hopen dat de Dallara ditmaal wat competitiever is dan verleden jaar.

    • 3
    • 0
     
    Racing-Fan 29 januari 2018 10:58

    @Dirk: Ik gun hem het ook (hij is toch een soort Mr Le Mans in Nederland), maar van de andere kant zou ik naast Frits ook wel twee jonge Nederlanders willen zien. Naast Van der Garde b.v. Frijns of De Vries.

    • 1
    • 1
     
    Anonieme gebruiker 29 januari 2018 11:12

    Racing-Fan: Ik denk dat je met je laatste zin heel erg warm bent ;-)

    • 1
    • 1
     
    Anonieme gebruiker 29 januari 2018 12:04

    Ik gun het Jan van harte, maar als ik zoveel miljoen uitgeef had ik gekozen voor Frijns of een andere 'echte' winnaar.

    • 2
    • 7
     
    Anonieme gebruiker 29 januari 2018 12:25

    Wat heeft het in vredesnaam voor zin om een rookie in die auto te zetten. Hou toch op met die onzin over Frijns en de Vries. Niemand kent die gasten.

    • 3
    • 0
     
    Anonieme gebruiker 29 januari 2018 13:34

    @ Anonieme gebruiker hierboven: Niemand kent die gasten? Buiten het feit dat het daar niet om draait (en dat Frijns net is bevestigd als Audi-fabriekscoureur in het DTM, dus qua bekendheid zit dat wel goed), kun je beter voor een snelle Nederlandse rookie gaan dan een langzame(re) Nederlander met 24x ervaring.

    • 5
    • 0
     
    ace1 29 januari 2018 17:28

    Waarom geen Renger van der Zande tijdens de 24 uur van Le Mans de Cadillac Dpi wordt ook bij Dallara gebouwd. Het chassis en de wielophanging van de Cadillac Dpi en de Dallara LMP2 zijn hetzelfde.

    • 0
    • 0
     
    Anonieme gebruiker 29 januari 2018 17:29

    Het is mij (nog steeds) niet duidelijk met welke verwachtingen RTN aan het WEC deelneemt. "Deelnemen is belangrijker dan winnen?" Heb de data van vorig jaar bestudeerd, daaruit bleek dat Frits bij alle races een van de traagste LMP2-coureurs is. Het wordt zeer waarschijnlijk weer een optreden in de kantlijn.

    • 5
    • 0
     
    ace1 29 januari 2018 17:37

    @ René de Boer, wat gaat Frits van Eerd doen met de tweede Dallara LMP2 die hij vorig jaar gekocht heeft? De plannen waren om deze dit jaar tijdens de 24 uur van Daytona, 12 uur van Sebring en de 6 uur van Watkins Glen in te zetten.

    • 1
    • 5
     
    Anonieme gebruiker 30 januari 2018 07:55

    Een snelle rookie die dat ding na een uurtje sturen de vangrail in pleurt. Nee dat schiet lekker op.

    • 0
    • 0
     
    Anonieme gebruiker 31 januari 2018 17:49

    @ace1: die tweede auto blijft de reserve(onderdelen)auto.

    • 0
    • 0
     
    Anonieme gebruiker 01 februari 2018 12:00

    Vandaag las ik dat Giedo denkt dat RTN later in het seizoen voor de podiumplaatsen mee kan vechten en dat er misschien een overwinning in zit. In theorie kan alles, maar dat gaat samen met Frits zeker niet lukken. Waarom hij zulke uitspraken doet is me onduidelijk. Ambitie is prima, maar enige bescheidenheid zou geen kwaad kunnen. LOL

    • 0
    • 0
     
    Anonieme gebruiker 02 februari 2018 09:07

    Als je Frits niet laat rijden zou een podium best tot de mogelijkheden behoren.

    • 1
    • 0
     
    Marcel ten Caat 02 februari 2018 12:54

    Als je Frits niet laat rijden, dan zou je überhaupt niet rijden...... ;-)