IndyCar

Indycar: Countdown “sexy look aerokit tijdperk” op Sebring begonnen

Dit weekend staat natuurlijk volledig in het teken van 24U Daytona, maar op Sebring begon de afgelopen twee dagen definitief de countdown van een nieuw tijdperk in Indycar. De teams van Andretti Autosport, Rahal, SPM, Coyne, Foyt, Carlin kwamen tijdens de officiële test met de "nieuwe aerokit generatie" Dallara DW12 in actie. Ook waren er een aantal nieuwe gezichten zoals Robert Wickens, Mattheus Matt Leist Zachary,Claman de Melo en Pietro Fittipaldi in actie.

Tekst Willem J. Staat
Foto's Indycar

2018 Sato Graham Rahal noemt de nieuwe aerokit look van Indycar Sexy.

Countdown "sexy look aerokit tijdperk" op Sebring begonnen
De futuristische look van de Dallara DW12 heeft nu plaats gemaakt voor een meer realistische. De nieuwe aerokit zorgt aan de achterzijde voor iets minder downforce waardoor de auto iets moeilijker te besturen is. Graham Rahal noemde de nieuwe look "sexy" en een grote stap voorwaarts voor de fans.

2018 Pietro Fittipaldi
Pietro Fittipaldi twijfelt tussen Indycar en F1.

Tijden van testsessies worden vrijwel nooit vrijgegeven, dus de kaarten zijn voorlopig ook nog niet echt geschud. Wel heel veel nieuwe gezichten zoals Zachery Claman de Melo, Pietro Fittipaldi, Robert Wickens, Mattheus Matt Leist etc. Laatstgenoemde zag echter weinig verschil tussen zijn Indy Lights auto van 2017 en de Indycar Dallara. "De remmen zijn beter en er is meer power. Maar er is nauwelijks verschil in de bochtensnelheid. De auto is wel sneller maar eigenlijk is er weinig verschil" aldus Leist die vorig jaar driemaal een Indy Lights wedstrijd op zijn naam wist te schrijven.

2018 Marco Andretti 2
De countdown voor 2018 is nu echt begonnen. Marco Andretti.

Bij het team van Dale Coyne heeft men nog geen beslissing genomen wie het vacante zitje naast Sebastien Bourdais gaat opvullen. Zowel Pietro Fittipaldi als Claman de Melo komen daarvoor in aanmerking. Mogelijk dat Coyne een verdeling maakt tussen de ovals en roadcourses voor zijn rijders. Zo deed Mike Conway enkele jaren geleden alleen de Indycars en Ed Carpenter neemt nog steeds de ovals voor zijn rekening. Voor begin februari hoopt men bij Coyne een beslissing genomen te hebben.

2018 Fittipaldi
Pietro Fittipaldi, op het laatste moment even ingestapt.

Pietro Fittipaldi, de laatste V8 3,5L kampioen, was eigenlijk als belangstellende aanwezig en werd door Coyne in de gelegenheid om met Indycar kennis te maken. "Mijn doel is Indycar of F1" aldus Fittipaldi die aast op een zitje als reserve-rijder bij een F1 team. Zachery Claman de Melo won vorig jaar één Indy Lights wedstrijd voor het team van Trevor Carlin en eindigde bij zijn debuut voor RLL Racing als 17e op Sonoma.

2018 Robert Wickens
Voor Robert Wickens gaat het een moeizaam leerjaar worden. Dit is wel duidelijk.

Voor ex DTM coureur Robert Wickens werden het bij SPM twee moeilijke dagen. De Canadees had nogal moeite met de overgang van Hankook naar Firestone-banden. Na gemiddeld acht rondjes per keer moest de voormalige DTM-rijder de set-up van zijn auto volledig laten veranderen. Het gaat voor Wickens waarschijnlijk een moeizaam leerjaar worden...

2018 Chilton
Grote tevredenheid bij Carlin. Nu al. Wie had dit verwacht?

Bij het team van Carlin Motorsport was men na de eerste serieuze test op Sebring meer dan tevreden en de verwachtingen zijn dan ook hooggespannen.

2018 Alexander Rossi
Alexander Rossi. Titelkandidaat voor 2018??

Het contract met titelsponsor Verizon wordt eind 2018 beëindigd. Inmiddels is bekend geworden dat Indycar in het Indiana Business Journal op zoek is naar een nieuwe titelsponsor en daarvoor het drievoudige vraagt. 30 miljoen dollar. Indycar CEO Mark Miles is ervan overtuigd dat deze gevonden gaat worden. Op dit moment is Indycar nog wel op zoek naar een nieuwe TV partner waarvan Miles hoopt om deze begin volgende maand aan te kondigen.

2018 Achterkant
De achterkant maakt het verschil met de oude aerokit configuratie.

Reacties

Reageer anoniem op dit bericht

Je reageert anoniem op dit bericht. Onderaan deze pagina kun je inloggen op Autosport.nl (of een account aanmaken) zodat je onder je eigen naam kunt reageren. Je kunt dan ook een eigen avatar gebruiken en je hebt direct toegang tot het Autosport.nl-forum.

Door te reageren ga je akkoord met onze voorwaarden.

Login om onder jouw naam te reageren

Registreren
Autosport.nl Hét autosport magazine op Internet
Autosport.nl Hét autosport magazine op Internet