Formula E

Formule E: Slechts weinig kilometers, maar wel top-tien-tijd voor Nyck de Vries in Formule E rookie-test

180116 FE de Vries
Vanwege technische problemen kon Nyck de Vries slechts 17 ronden rijden

In aansluiting op de FIA Formule E-race van afgelopen zaterdag op het Moulay el Hassan-circuit in Marrakesj vond op zondag op dezelfde locatie de eerste 'rookie test' in de historie van de elektrische formulewagenserie plaats. Deelname aan de test, die was onderverdeeld in een ochtend- en een middagsessie, stond open voor rijders die nog niet in het bezit zijn van een 'eLicence' en die ook in het verleden nooit hebben gehad. Dat resulteerde in een veld met jonge talenten, zoals ex-EK-F3-toppers Joel Eriksson en Maxi Günther of onze landgenoot Nyck de Vries, maar ook ervaren coureurs als oud-DTM-kampioenen Bruno Spengler, Gary Paffett en Paul Di Resta, waarvan Spengler en Paffett al 13 jaar niet meer in een formulewagen geracet hadden.

Tekst: René de Boer (Twitter: @renedeboer)
Foto's: PR

Vanwege technische problemen, die het Audi-team ook gedurende de race op zaterdag al parten speelden, kwam Nyck de Vries niet erg veel aan rijden toe. Pas aan het einde van de middagsessie kon hij in totaal 17 ronden draaien, maar niettemin wist hij nog de tiende tijd te realiseren. In de andere auto van het Audi-Abt-team legde Audi-fabriekscoureur Nico Müller maar liefst 98 ronden af, het grootste aantal van alle rijders die tijdens de testdag in actie kwamen. Müller vestigde daarbij een nieuw Formule E-ronderecord op het circuit van Marrakesj: met zijn tijd van 1:19,651 minuten was de Zwitser ruim een seconde sneller dan alle andere rijders, en ruim een tiende sneller dan de snelste ronde tijdens de race daags ervoor. De tweede tijd was voor Pietro Fittipaldi namens het Panasonic-Jaguar-team, Maximilian Günther reed de derde tijd met Dragon Racing.

Neurenberg of Birmingham als vervanging voor Montreal?
Ondertussen doen er meer en meer geruchten de ronde over een mogelijke nieuwe race op de kalender van het lopende seizoen ter vervanging van de wedstrijden op het stratencircuit van Montréal, die zoals eerder gemeld niet doorgaan. Als mogelijke alternatieven wordt er gesproken over de Norisring in Neurenberg, waar de Formule E een week na het evenement van de DTM en het FIA EK Formule 3 op dezelfde locatie zou kunnen rijden, of een stratencircuit in Birmingham, waar in vroeger jaren al werd geracet in de vorm van de Birmingham Superprix, ondermeer in de Formule 3000. Het zou ook kunnen dat er een race wordt toegevoegd aan het raceweekeinde in Rome, waar tot nu toe één wedstrijd gepland is, of dat de geschrapte race van Montréal niet wordt vervangen.

Voorts meldt de website e-racing365.com dat het Duitse team HWA van Hans Werner Aufrecht, nauw gelieerd aan Mercedes, wellicht al in het seizoen 2018/2019 als elfde team in de Formule E zou kunnen uitkomen, ter voorbereiding op de komst van Mercedes als officieel fabrieksteam in het seizoen 2019/2020. Hans Werner Aufrecht was samen met HWA-topman Ulli Fritz in juli van het afgelopen jaar bij de Formule E-races in New York. Bij de seizoensstart van begin december in Hongkong waren topmensen van Mercedes, onder wie Jens Thiemer als lid van de raad van bestuur voor verkoop ter plekke. Ook had HWA daar technici afgevaardigd om mee te kijken bij het Venturi-team, onder wie onze landgenoot Wilmar Franssen. Ulli Fritz bezocht afgelopen weekeinde de Formule E in Marrakesj.

Reacties

    • 0
    • 0
     
    Dirk 16 januari 2018 14:55

    Als Nurnberg of Birmingham serieuze opties zijn, verwacht ik dat de organisatie liever voor Birmingham kiest (bij Nurnberg gaat men makkelijk de snelheid vergelijken met F3)

    • 2
    • 0
     
    Quintin03 17 januari 2018 19:26

    Maar goed, Birmingham gaat niet zo even gebeuren. Daar gaat nog een boel bureaucratie achter zitten van alle kanten. Neurenberg daarentegen heeft het voordeel dat ze alle faciliteiten al klaar hebben en er hoeven geen belangrijke wegen afgesloten geworden. Omdat er toch nauwelijks geluid bij te pas komt zullen er weinig mensen klagen dat de Norisring een tweede weekend afgesloten wordt. Overigens hoop ik dat ze in dat geval wat avontuurlijker zijn en het circuit voor Formule E aanpast. Mijn voorstel is om oudere varianten van de Norisring te volgen en ter hoogte van de S-bocht rechtsaf te slaan van het rechte stuk af, twee haakse linkerbochten te maken om het parkeerplaatsje de tunnel te nemen onder het rechte stuk door. Na de tunnel komt een haarspeldbocht met wat nieuw asfalt op het grasveld waar de tribune bij de S-bocht staat. Dan gaat het linksaf de "verkeerde" kant op richting de gebruikelijke eerste haarspeld met op de weg terug een chicane vlak voor de nieuwe eerste bocht die uitmondt in de gebruikelijke S-bocht. Vandaar vervolgt het circuit zijn gebruikelijke weg met eventueel indien strikt noodzakelijk een extra chicane in de laatste bocht. Zo wordt het circuit vrij gemakkelijk compleet getransformeerd, worden historische circuitdelen weer tot leven gebracht, wordt het circuit geschikter voor Formule E met kortere rechte stukken en wordt de vergelijking met Formule 3 ineens een stuk moeilijker gemaakt.

    • 0
    • 0
     
    Dirk 18 januari 2018 15:29

    Goede gedachte Quintin, die kan ik wel volgen. Heeft de promotor jou al benadert? ;-)

    • 0
    • 0
     
    Quintin03 19 januari 2018 08:09

    Nee, zo gelukkig ben ik nog niet geweest.

Reageer anoniem op dit bericht

Je reageert anoniem op dit bericht. Onderaan deze pagina kun je inloggen op Autosport.nl (of een account aanmaken) zodat je onder je eigen naam kunt reageren. Je kunt dan ook een eigen avatar gebruiken en je hebt direct toegang tot het Autosport.nl-forum.

Door te reageren ga je akkoord met onze voorwaarden.

Login om onder jouw naam te reageren

Registreren
Autosport.nl Hét autosport magazine op Internet
Autosport.nl Hét autosport magazine op Internet