Formula E

Formule E: Slechts weinig kilometers, maar wel top-tien-tijd voor Nyck de Vries in Formule E rookie-test

180116 FE de Vries
Vanwege technische problemen kon Nyck de Vries slechts 17 ronden rijden

In aansluiting op de FIA Formule E-race van afgelopen zaterdag op het Moulay el Hassan-circuit in Marrakesj vond op zondag op dezelfde locatie de eerste 'rookie test' in de historie van de elektrische formulewagenserie plaats. Deelname aan de test, die was onderverdeeld in een ochtend- en een middagsessie, stond open voor rijders die nog niet in het bezit zijn van een 'eLicence' en die ook in het verleden nooit hebben gehad. Dat resulteerde in een veld met jonge talenten, zoals ex-EK-F3-toppers Joel Eriksson en Maxi Günther of onze landgenoot Nyck de Vries, maar ook ervaren coureurs als oud-DTM-kampioenen Bruno Spengler, Gary Paffett en Paul Di Resta, waarvan Spengler en Paffett al 13 jaar niet meer in een formulewagen geracet hadden.

Tekst: René de Boer (Twitter: @renedeboer)
Foto's: PR

Vanwege technische problemen, die het Audi-team ook gedurende de race op zaterdag al parten speelden, kwam Nyck de Vries niet erg veel aan rijden toe. Pas aan het einde van de middagsessie kon hij in totaal 17 ronden draaien, maar niettemin wist hij nog de tiende tijd te realiseren. In de andere auto van het Audi-Abt-team legde Audi-fabriekscoureur Nico Müller maar liefst 98 ronden af, het grootste aantal van alle rijders die tijdens de testdag in actie kwamen. Müller vestigde daarbij een nieuw Formule E-ronderecord op het circuit van Marrakesj: met zijn tijd van 1:19,651 minuten was de Zwitser ruim een seconde sneller dan alle andere rijders, en ruim een tiende sneller dan de snelste ronde tijdens de race daags ervoor. De tweede tijd was voor Pietro Fittipaldi namens het Panasonic-Jaguar-team, Maximilian Günther reed de derde tijd met Dragon Racing.

Neurenberg of Birmingham als vervanging voor Montreal?
Ondertussen doen er meer en meer geruchten de ronde over een mogelijke nieuwe race op de kalender van het lopende seizoen ter vervanging van de wedstrijden op het stratencircuit van Montréal, die zoals eerder gemeld niet doorgaan. Als mogelijke alternatieven wordt er gesproken over de Norisring in Neurenberg, waar de Formule E een week na het evenement van de DTM en het FIA EK Formule 3 op dezelfde locatie zou kunnen rijden, of een stratencircuit in Birmingham, waar in vroeger jaren al werd geracet in de vorm van de Birmingham Superprix, ondermeer in de Formule 3000. Het zou ook kunnen dat er een race wordt toegevoegd aan het raceweekeinde in Rome, waar tot nu toe één wedstrijd gepland is, of dat de geschrapte race van Montréal niet wordt vervangen.

Voorts meldt de website e-racing365.com dat het Duitse team HWA van Hans Werner Aufrecht, nauw gelieerd aan Mercedes, wellicht al in het seizoen 2018/2019 als elfde team in de Formule E zou kunnen uitkomen, ter voorbereiding op de komst van Mercedes als officieel fabrieksteam in het seizoen 2019/2020. Hans Werner Aufrecht was samen met HWA-topman Ulli Fritz in juli van het afgelopen jaar bij de Formule E-races in New York. Bij de seizoensstart van begin december in Hongkong waren topmensen van Mercedes, onder wie Jens Thiemer als lid van de raad van bestuur voor verkoop ter plekke. Ook had HWA daar technici afgevaardigd om mee te kijken bij het Venturi-team, onder wie onze landgenoot Wilmar Franssen. Ulli Fritz bezocht afgelopen weekeinde de Formule E in Marrakesj.
Autosport.nl Hét autosport magazine op Internet