24H Series: Liveblog Hankook 24H DUBAI
20.30 uur: De avondtraining moest tweemaal na incidenten worden onderbroken, de eerste keer na een crash van de Gulf Racing Japan-Porsche met Kimihiro Yashiro achter het stuur (foto) en de tweede keer na een crash van Oliver Wilkinson in de Optimum Motorsport-Audi R8 LMS, die zwaar beschadigd is en vermoedelijk morgen tijdens de race niet meer in actie komt. De snelste tijd was uiteindelijk voor de MS7 by WRT-Audi, voor de Car Collection-Audi en de SPS Automotive-Mercedes. Voor de rest ging het er eigenlijk alleen maar om, alle rijders hun verplichte ronden in het donker te laten rijden. Na de tweede onderbreking werd de sessie niet meer hervat. Daarmee sluiten we ook onze berichtgeving vanuit Dubai voor vandaag af.
18.30 uur: Het duurde een tijdlang voordat de uitslag in de kwalificatie van de 24H GT SERIES vaststond, want weliswaar had Christopher Mies de sessie met een tijd van 1:56,615 minuten als snelste afgesloten, maar er waren gelijk al de nodige twijfels omdat er gele vlaggen werden gezwaaid toen hij zijn tijd op de klokken zette. De wedsterijdleiding deelde die zienswijze en zo ging de pole-position naar de GRT Grasser Racing Team-Lamborghini (Ineichen/Ineichen/Engelhart/Bortolotti), dankzij de tijd van 1:56,716 minuten van Bortolotti. Het was de tweede pole-position in Dubai voor Lamborghini na het eerdere succes van Peter Kox in 2011.
De beide Black Falcon-Mercedes AMG GT3's eindigden op de plaatsen twee en drie, met de nummer 3-auto (Al Qubaisi/Bleekemolen/Stolz/Mezger) voor de nummer 2 (Al Faisal/Haupt/Buurman/Piana). In beide Black Falcon-auto's kwam de kwalificatietijd op naam van de Nederlandse rijder, Jeroen Bleekemolen in de nummer 3 en Yelmer Buurman in de nummer 2. De MS7 by WRT-Audi (Saud/Vergers/Vanthoor/Mies), waarvan de snelste tijd van Mies dus geschrapt werd, werd uiteindelijk als vierde geklasseerd. Nicky Pastorelli zorgde voor succes voor het lokale GP Extreme-team door de Renault Sport R.S. 01 als snelste A6-Am-auto te kwalificeren. De pole in de 991-pro-klasse ging naar de race:pro motorsport-Porsche (Minsky/Sultanov/Bachler/Jahn/Foster), de snelste 991-Am-Porsche was de FACH-911 (Wagner/Bruder/Hegglin/Frommenwiler/Hirschmann). In GT4 eindigde de Phoenix-Audi (Ellis/Lappalainen/Rdest/Jasper) bovenaan.
17.00 uur: Drie Ginetta's bezetten de volledige top drie in de kwalificatie voor de 24H TCE Series. Jon Freeke was met de Century Motorsports-Ginetta (Freke/Barnes/Farmer/Paul ) het snelste en veroverde met een tijd van 2:07,871 minuten de pole-position, gevolgd door de Ginetta's van CWS Engineering (Hayes/Wells/May/May) en Optimum Motorsport (Barwick/Moore/Hollings/Brough). In de TCR-klasse stond de Belg Vincent Radermecker in de AC Motorsport-Audi RS3 LMS (Perrin/Renneteau/Radermecker/Nitiss) de hele tijd bovenaan, voor de Modena Motorsports-SEAT (Shen/Shen/Tjia/Simonsen/Beche) en de Engstler-Volkswagen (Engstler/Thoma/Leuchter/Vernay), waarmee er drie merken op de eerste drie plaatsen eindigden.
15.00 uur: De GRT-Grasser-Lamborghini van Rolf en Mark Ineichen, Christian Engelhart en Mirko Bortolotti was het snelst in de derde en afsluitende vrije training voor de 24-uursrace van Dubai. Anders dan in de eerste beide vrije trainingen, waarin het veld was opgesplitst in de TCE- en de GT-serie, kwamen nu alle auto's in actie. De Lamborghini eindigde bovenaan met een tijd van 1:59,368 minuten. Daarachter volgden vier Mercedes-AMG GT3's, met de nummer 25-HTP-Mercedes (Hrachowina/Dontje/Schneider/Konrad/Bosi) als tweede algemeen en snelste in de A6-Am-klasse. Indy Dontje was daarmee de best geklasseerde Nederlander. Snelste Porsche uit de 991-klasse was de race:pro-auto (Minsky/Sultanov/Bachler/Jahn/Foster). De Tsunami-RT-Porsche, een gemodificeerde Cup-911 (Kruglyk/Ledogar/Gaidai/Rovera) was het snelst in SPX, het Belgische VDS Racing Adventures-team voerde met de MARC Focus V8 (Van der Straten/Al Azari/Paisse/Haugg/Close) de SP2-klasse aan. Snelste GT4-auto was de 3Y-Technology-BMW (Mouez/Loger/Pain/Fabien), in de TCR-klasse reed de Stanco&Tanner-SEAT (Rhyn/Hill/Menden/Spescha/Tanner) de snelste tijd. De eerste plaats in de CUP1-klasse was voor de Securtal-Sorg Rennsport-BMW (Epp/Danz/Richard/Caygill/Mettler), de beste tijd in A2 was voor de Jönsson Consulting-Peugeot RCZ (Jönsson/Mogensen/Nyboe/Hansen/Bruun).
De kosteloze RaceScout-app bemiddelt tussen teams en rijders
14.00 uur: Mercedes-AMG presenteert in Dubai 'RaceScout', een nieuwe app waarmee coureurs beschikbare zitjes voor races kunnen vinden en teams vacante posities kunnen aanbieden. Deelname is kosteloos en onafhankelijk van merk en type auto alsmede de serie waarin gereden wordt. "De app is vanaf 1 april gratis te downloaden in de App Store, tot die tijd kunnen geïnteresseerden zich via www.racescout.com al aanmelden voor de testfase", verklaart Jochen Übler van Mercedes-AMG. "Wij hebben de app ontwikkeld, maar het is bewust niet exclusief voor Mercedes, maar voor iedereen in de GT3- en GT4-klasse. Coureurs kunnen hiermee meer mogelijkheden vinden om te racen, teams kunnen de bezettingsgraad van hun auto's verbeteren en uiteindelijk profiteert dus de autosport als geheel en iedereen ervan." Het is de bedoeling om het netwerk in de toekomst ook uit te breiden naar ingenieurs, monteurs en andere teamleden. "Uiteindelijk zou het de grootste autosport-community wereldwijd kunnen worden", zegt coureur Bernd Schneider. De Mercedes-AMG GT4 van Ward/Ward/Gebhardt/Schneider/Fontana (#84) rijdt in Dubai in de kleuren van RaceScout.
Het RaceScout-logo op de Mercedes-AMG GT4 met ondermeer Bernd Schneider
13.30 uur: Drie Mercedes-AMG GT3's eindigden op de eerste drie plaatsen in de eindstand van de vrije training voor de 24H GT Series (klassen A6-Pro en A6-Am, 991-Pro en 991-Am, SPX, SP2 en GT4). Het Black Falcon-team beztette met de beide Mercedes-AMG's de eerste drie plaatsen, met de nummer 3-auto (Al Qubaisi/Bleekemolen/Stolz/Metzger) als snelste met een tijd van 1:57,908 minuten en de nummer 2-auto (Al Faisal/Buurman/Haupt/Piana) als tweede met iets meer dan drie tienden achterstand. De HTP-Mercedes (Hrachowina/Dontje/Schneider/Konrad/Bosi) werd als derde geklasseerd en voerde de A6-Am-klasse aan. Snelste SPX-auto was de GDL-Lamborghini (Pelle/Rice/Vignali/Penttinen) als 21e algemeen. De Porsche-klasse werd aangevoerd door de FACH Auto Tech-911 Cup (Campbell/Andlauer/Preining/Richter), terwijl Peter Kox en Nico Pronk samen met hun Australische teamgenoten McMillan en Wood in de Australische KTM X-Bow de SP2-klasse aanvoerden. Phoenix Racing bezette de eerste twee plaatsen in de GT4-klasse met de nummer 247-Audi (Fong/Lee/Thong/O'Young/Kwan) voor de nummer 248 (Ellis/Lappalainen/Rdest/Jasper).
12.15 uur: De eerste vrije training voor de TCE Series (klassen TCR, SP3, CUP1 en A2) is achter de rug. Twee Ginetta's uit de SP3-klasse voerden de tijdenlijst aan. De snelste tijd van 2:08,961 minuten kwam op naam van de Ginetta van het Britse Century-team (Freke/Barnes/Farmer/Paul). De als tweede geklasseerde CWS-Ginetta (Hayes/Wells/May/May) had met een tijd van 2:10,237 minuten al een aardige achterstand. Daarachter volgde op de derde plaats de snelste TCR-auto, de Modena-SEAT (Shen/Shen/Tjia/Simonsen/Beche). Het best geklasseerde Nederlandse team was Bas Koeten Racing met de Audi (Lambert/Bakker/Jost/Litman), die als tiende algemeen en als zesde in de TCR-klasse eindigde.
10.30 uur: Op de eerste etage van het pitgebouw vond de traditionele rijdersbespreking plaats onder leiding van Martin van de Pavert, die namens het DNRT al sinds het begin de functie van 'race director' in Dubai vervult. Met ruim 90 teams, allemaal met tussen de drie en vijf rijders, plus de nodige teammanagers, begeleiders en andere aanwezigen, was de zaal tot de laatste plaats gevuld. Altijd een indrukwekkend gezicht.
Donderdag, 9.00 uur: Gisteren stonden er in Dubai al de nodige privétests op het programma, terwijl gisteravond de traditionele 'welcome party' met barbecue plaatsvond. Ditmaal niet meer, zoals in afgelopen jaren gebruikelijk, in de paddock van Dubai Autodrome, omdat het circuit tot 'dry zone' is verklaard, wat inhoudt dat er geen alcohol geschonken mag worden. Om die reden week de organisatie uit naar de Dubai Polo & Equestrian Club, een stijlvolle ambiance, al was het voor sommigen wel even zoeken. Uiteindelijk raakten de stoelen toch gevuld en genoten de aanwezigen van een plezierige avond.