Diversen

Special: Terugblik 2017 - René de Boer

171231 Review Motegi
Bijzonder moment: DTM-auto's op het circuit van Motegi

"Gerhard Berger en ik zouden het prettig vinden als je meegaat naar Motegi, jij kent veel Japanners en kunt er ook internationaal over publiceren", had Guido Stalmann, PR-man van de DTM-organisatie ITR in Hockenheim tegen me gezegd. Nou had ik met FIA WEC in Sjanghai, de Grand Prix van Macau en Formule E in Hongkong al drie Azië-trips op het programma staan, en het optreden van drie DTM-coureurs bij de seizoensfinale van de Japanse Super GT in Motegi, als tegenbezoek na de demonstratie van de Japanse merken in Hockenheim, was gepland voor wat eigenlijk mijn enige vrije weekeinde in november zou zijn. Aan de andere kant stond Super GT al heel lang op mijn lijstje van series die ik graag een keer zou willen zien. Bovendien was ik nog niet eerder op Motegi, en een nieuw circuit is ook altijd leuk. Gelukkig toonde mijn echtgenote – weer eens – begrip: "Als je het leuk vindt en het interessant is, moet je het doen." Mijn FIA WEC-reis was al geboekt, maar Japan viel te combineren met Macau, dus zo pasten alle puzzelstukjes in elkaar.

171231 Review Motegi 2
Enthousiaste Japanse fans bij de pitwalk van de Super GT-serie

Bij de WEC in Sjanghai was het mooi om de Porsche LMP1's voor de laatste keer live in actie te zien, waarover ik ook op deze site schreef. Bovendien had ik op de heen- en terugreis het voordeel van een 'upgrade' naar de eerste klasse in het vliegtuig (één keer omdat ik nog een voucher van Lufthansa had en één keer op punten), wat voor zo'n lange reis natuurlijk wel erg comfortabel is. Prima geslapen, en zo was het dan ook niet zo erg dat ik twee dagen na thuiskomst alweer in het vliegtuig naar Azië zat, ditmaal dus naar Japan. Dat bezoek aan de Super GT stelde niet teleur: het spektakel was geweldig, net als het enthousiasme van de Japanse fans. Ook het Honda-museum op het circuit van Motegi was indrukwekkend. Daarna vloog ik gelijk door naar Macau, waar ik me helaas wel twee dagen in mijn hotelkamer moest opsluiten, omdat er ook nog een Porsche-boek geschreven moest worden, dat voor de Kerst nog in de winkel moest liggen. Het is niet altijd vakantie... Macau was natuurlijk verder weer geweldig als altijd, met de spannende slotfase van de Formule 3-race als een van de hoogtepunten. Na een week thuis (ook lekker!) volgde de derde en laatste Azië-reis voor de seizoensstart van de Formule E in Hongkong, die ook weer vele interessante indrukken opleverde, nog afgezien van de heerlijke stad die Hongkong is.

171231 Review Formule E
's Morgens tijdens de warm-up was de tribune nog leeg: Formule E in Hongkong

Daarmee kwam er een einde aan wederom een druk en erg productief racejaar. In december waren er nog de traditionele seizoensafsluitingen bij Porsche en BMW, die naast plezierige ontmoetingen ook het nodige nieuws opleverden. En nu ben ik als altijd weer actief bij het skispringen, gisteren in Oberstdorf en vandaag in Garmisch-Partenkirchen, waar ik het jaar 2017 ook begon. Daarmee is dus de cirkel weer rond. Ik kijk wederom met bijzonder veel genoegen en dankbaarheid terug op alle ontmoetingen, indrukken en ervaringen in de afgelopen twaalf maanden. Ik vind nog steeds dat ik een van de mooiste beroepen van de wereld heb en ben blij dat ik ook de bezoekers van deze site daarvan af en toe deelgenoot kan maken. Ik wens u allen het allerbeste voor 2018: geluk, tevredenheid, gezondheid en succes!

171231 Review Oberstdorf
Het hoosde van de regen, maar het plezier bij het skispringen in Oberstdorf was er niet minder om

Reacties

    • 2
    • 1
     
    Anonieme gebruiker 01 januari 2018 15:18

    Voor de zuiverheid in de discussie zou je het verbieden van historische races niet moeten vergelijken met het verbieden van de héle bergbeklimmerij, maar die op bepaalde beruchte bergen. En dát klinkt al minder onredelijk. Niettemin ben ik nog lang niet aan welk verbieden dan ook toe, laten we eerst weer een keer goed naar (ook categoriale) beveiligingen kijken.

Reageer anoniem op dit bericht

Je reageert anoniem op dit bericht. Onderaan deze pagina kun je inloggen op Autosport.nl (of een account aanmaken) zodat je onder je eigen naam kunt reageren. Je kunt dan ook een eigen avatar gebruiken en je hebt direct toegang tot het Autosport.nl-forum.

Door te reageren ga je akkoord met onze voorwaarden.

Login om onder jouw naam te reageren

Registreren
Autosport.nl Hét autosport magazine op Internet
Autosport.nl Hét autosport magazine op Internet