Diversen

Special: Terugblik 2017 - René de Boer

171231 Review Formule E NY
Formule E-première voor uw verslaggever in New York

Medio juli beleefde ik mijn eerste Formule E-evenement in de straten van New York, wat een interessante ervaring was. Ik schreef al eerder over mijn indrukken aldaar en geloof nog niet dat de elektrische autorensport direct de racerij zoals we die nu kennen gaat verdringen, maar het is wel interessant om de ontwikkelingen daar te blijven volgen, en met meer en meer fabrikanten die instappen wordt het niveau van de serie alleen maar hoger. Het rijdersveld is nu al van hoge kwaliteit. Nauwelijks terug vanuit de VS bracht Audi een fraaie testauto in de vorm van een R8 Spyder, die ik voor twee weken mocht gebruiken. Ik paste er met mijn 1,97 meter maar net in en zelfs bij open dak keek ik tegen de bovenrand van de voorruit, maar goed, dat is klagen op hoog niveau. Niettemin koos ik voor een rit naar het Saarland voor een interview met Timo Bernhard voor een Porsche-boek en aansluitend bezoek aan het Eifel Rallye Festival toch maar voor mijn eigen Citroën, want het hoosde die dag van de regen en die hele rit met dicht dak in die R8 rijden, daar had ik niet zoveel zin in.

171231 Review R8 Zandvoort
De Audi R8 Spyder, heerlijk vervoermiddel voor het ADAC GT Masters-weekeinde op Zandvoort

Natuurlijk nam ik de R8 wel mee naar Zandvoort voor het ADAC GT Masters-weekeinde, dat afgezien van de forse regenbui tijdens de race op zondag – die natuurlijk wel voor extra spektakel in de wedstrijd zorgde – een zeer geslaagd evenement met aantrekkelijke races was. Daarna volgde de 24 Uur van Spa, voor mij een van de productiefste weekeinden van het jaar. Behalve voor deze site was ik daar ook aan het werk voor de organisatie van het FIA EK Formule 3, de SRO als organisatie van de GT-race, twee Duitse dagbladen en Mercedes-AMG. Presentaties van persconferenties en handtekeningsessies, vertalingen, verslagen, teksten... Iemand had enkele weken eerder gevraagd hoeveel ik tijdens zo'n raceweekeinde schrijf, en omdat ik dat zelf ook niet zo precies wist, hield ik in Francorchamps een Excel-tabelletje bij. Ik kwam op 25.324 woorden (geschreven en/of vertaald), 152.176 tekens. En mijn Apple houdt dat dus weekeinde na weekeinde uit... Daags erna in de fraaie omgeving van Francorchamps nog op fotosafari met de Audi R8, samen met Dirk Bogaerts, een prima afsluiting van een prachtig weekeinde.

171231 Review Johannes OGP
De Boer junior tussen de historische raceauto's bij de Oldtimer Grand Prix op de Nürburgring

Augustus begon rustig met een paar vrije weekeinden achter elkaar, genoeg voor een lekkere vakantie met de rest van het gezin in Beieren. Eenmaal weer thuis was er een kort vrijdagmiddagbezoek aan de Oldtimer-Grand-Prix op de Nürburgring, samen met mijn vijfjarige zoon, die zijn vaders fascinatie voor auto's al helemaal lijkt te hebben geërfd. Ondanks het regenachtige weer genoot hij net zozeer als ik. In de tweede helft van de maand werd de actie hervat met de DTM op Zandvoort, voorafgegaan door één dag bij de Duitse WK-rally op de nieuwe locatie aan de Bostalsee in het Saarland. Het DTM-weekeinde op Zandvoort was voor mij weer druk als altijd, van een lang live-interview in de Autoshow van BNR Nieuws Radio via de presentatie van de persconferentie met Max Verstappen tot aan mijn gebruikelijke teksten en vertalingen, maar de voldoening als alles dan weer gelukt is en iedereen tevreden is, is altijd groot.

171231 Review Max Persconferentie
Persconferetie met Max Verstappen tijdens het DTM-weekeinde op Zandvoort

Reacties

    • 2
    • 1
     
    Anonieme gebruiker 01 januari 2018 15:18

    Voor de zuiverheid in de discussie zou je het verbieden van historische races niet moeten vergelijken met het verbieden van de héle bergbeklimmerij, maar die op bepaalde beruchte bergen. En dát klinkt al minder onredelijk. Niettemin ben ik nog lang niet aan welk verbieden dan ook toe, laten we eerst weer een keer goed naar (ook categoriale) beveiligingen kijken.

Reageer anoniem op dit bericht

Je reageert anoniem op dit bericht. Onderaan deze pagina kun je inloggen op Autosport.nl (of een account aanmaken) zodat je onder je eigen naam kunt reageren. Je kunt dan ook een eigen avatar gebruiken en je hebt direct toegang tot het Autosport.nl-forum.

Door te reageren ga je akkoord met onze voorwaarden.

Login om onder jouw naam te reageren

Registreren
Autosport.nl Hét autosport magazine op Internet
Autosport.nl Hét autosport magazine op Internet