Diversen

Special: Terugblik 2017 - René de Boer

171231 Review Andruet
Met een DS 4 'Performance Line' op bezoek bij rallyheld Jean-Claude Andruet

Daarentegen nam ik maar wat graag die andere 24-uursrace voor mijn rekening, in Le Mans, waar ik al voor de 21e keer actief was. Zoals meestal was ik er de hele week, de eerste dagen in een prettig hotel in de buurt, inclusief een uitgebreid interview met rallyheld Jean-Claude Andruet over zijn avonturen met de Citroën BX 4TC in het WK Rally 1986 voor het blad 'CitroExpert'. We hadden elkaar ontmoet op de oldtimerbeurs in Reims in maart, maar daar was het veel te druk en hadden we beide de tijd niet voor een lang gesprek. "Kom gewoon een keer bij me langs", had Andruet gezegd, en mij zijn telefoonnummer gegeven. Dat leek makkelijker gezegd dan gedaan, want meestal wonen Franse oud-coureurs of ergens in de Alpen, of ergens in het zuiden, en daar ben ik ook niet zo vaak. Andruet bleek echter in de buurt van Le Mans te wonen, en dat maakte de zaak makkelijker. Hij was de telefonisch gemaakte afspraak helemaal vergeten op de dinsdagochtend dat ik op het overeengekomen tijdstip het bospad naar zijn huis af kwam rijden, maar dat maakte hij snel goed met een geweldig betoog van bijna twee uur, waarin hij bepaald geen blad voor de mond nam. Heerlijke achtergrondverhalen, en hij wilde ook even in de DS 4 Performance Line zitten, die ik als testauto meegenomen had, maar het aanbod om te rijden sloeg hij af, toen hij hoorde dat er een dieselmotor in zat. "Dat heeft niks met performance te maken", vond hij, al moet gezegd dat het een prima auto voor de Franse trip was.

171231 Review boek
Wel stoer om je eigen boek in Le Mans in alle ACO-winkels te zien liggen

Vanaf donderdag sliep ik op het circuit in een camper. Dat was een nieuwe ervaring, die bijzonder goed beviel. Bij Porsche wisten ze heel goed dat ik ook tijdens raceweekeinden waarde hecht aan een klein beetje comfort, dus ze boden me de keuze tussen een hotel of een camper. "Maar die campers zijn echt van alle gemakken voorzien, we hebben een eigen afgeschermd gedeelte op het Bugatti-circuit, we hebben grote TV-schermen, wifi, een grill, alles is geregeld." Ik was snel overtuigd en sliep er prima, zonder de dagelijkse ellende van heen en weer rijden met files rondom het circuit bij aankomst en vertrek. De race zelf was weer geweldig, met bijna de sensatie van een LMP2-auto (met Ho Pin Tung!) als winnaar en ook een spannende strijd in de GT-klasse. Omdat er toch weer een Porsche won, betekende dat voor mij ook weer het maken van een boek, voor het derde jaar op rij, waarmee de trilogie compleet is. En passant volgde ik vanuit Le Mans ook nog de DTM-races op de Hungaroring, maar Le Mans wilde ik daarvoor toch echt niet laten schieten, en achteraf bleef dat ik de juiste keuze gemaakt had.

171231 Review LM Camp
Het 'Porsche Camp' in Le Mans, heerlijk buiten werken en prima onderkomen!

Na Le Mans had ik wederom een vrij weekeinde, gevolgd door DTM en Formule 3 op de Norisring, voorafgegaan door een bezoek aan het in mei geopende Mazda-museum in Augsburg. Een indrukwekkende collectie, de grootste Mazda-verzameling buiten Japan, bijeengebracht door de familie Frey, die al vier decennia lang Mazda-dealer zijn. De moeite van een bezoek zeker waard! Direct vanaf de Norisring, altijd goed voor het nodige spektakel en met de 'Tourenwagen Classics' als een van de smaakmakers tijdens het weekeinde, reed ik naar Spa voor de testdag voor de 24-uursrace aldaar, altijd goed voor de nodige verhalen en informatie in de aanloop naar de race.

171231 Review Mazda Museum
Het dit jaar geopende Mazda Museum in Augsburg

Reacties

    • 2
    • 1
     
    Anonieme gebruiker 01 januari 2018 15:18

    Voor de zuiverheid in de discussie zou je het verbieden van historische races niet moeten vergelijken met het verbieden van de héle bergbeklimmerij, maar die op bepaalde beruchte bergen. En dát klinkt al minder onredelijk. Niettemin ben ik nog lang niet aan welk verbieden dan ook toe, laten we eerst weer een keer goed naar (ook categoriale) beveiligingen kijken.

Reageer anoniem op dit bericht

Je reageert anoniem op dit bericht. Onderaan deze pagina kun je inloggen op Autosport.nl (of een account aanmaken) zodat je onder je eigen naam kunt reageren. Je kunt dan ook een eigen avatar gebruiken en je hebt direct toegang tot het Autosport.nl-forum.

Door te reageren ga je akkoord met onze voorwaarden.

Login om onder jouw naam te reageren

Registreren
Autosport.nl Hét autosport magazine op Internet
Autosport.nl Hét autosport magazine op Internet