Diversen

Special: Terugblik 2017 - René de Boer

171231 Review Audi GT4
Presentatie van de Audi R8 LMS GT4 in New York

Medio april, met Pasen, was het FIA WEC-weekeinde, inclusief ELMS, gecombineerd met de seizoensstart van het FIA EK Formule 3, op Silverstone mijn eerste Europese race. Silverstone is nou niet bepaald het meest sfeervolle circuit, maar ik heb er altijd een prettig onderkomen en het WEC is een plezierige omgeving om in te werken. Eerder die week was ik al voor een 36-uursrtrip naar New York geweest, samen met collega Roman Wittemeier van de Duitse website Motorsport-Total.com, voor de onthulling van de Audi R8 LMS GT4 aan de vooravond van de New York Auto Show aldaar. Wel wat stressig, 'even' naar New York op en neer, maar die stad is altijd de moeite waard, het was voor Audi interessant nieuws en het was leuk om eens een internationale autoshow te bezoeken waar ik nog niet eerder was, al gebiedt de eerlijkheid te zeggen dat we het in dik twee uur allemaal wel hadden gezien. Van New York vloog ik terug naar Frankfurt en gelijk van daar uit door naar Birmingham voor de reis naar Silverstone, waar we dit keer gelukkig verschoond bleven van sneeuw.

171231 Review Sneeuw
Let wel: dit was op 1 mei. Volop sneeuw op zomerbanden in Zwitserland

Die had ik twee weken later wel tijdens de reis naar Monza voor het volgende Formule 3-evenement in combinatie met het WTCC. De perschef van het jaarlijkse Porsche-tennistoernooi in Stuttgart, met wie ik goed bevriend ben, had al jaren gezegd dat ik een keer een bezoek moest brengen aan dat evenement, en Porsche bleek bereid om een Panamera beschikbaar te stellen voor de reis naar Monza, dus de keuze om met de auto te gaan, inclusief tennis-tussenstop in Stuttgart, was snel gemaakt. "Zitten er winterbanden op", vroeg ik nog bij het afhalen van de auto, want ik had inmiddels de weersverwachting gehoord, en die stelde in Zuid-Duitsland en Zwitserland sneeuw in het vooruitzicht. "Nee, maar hij heeft vierwielaandrijving, dus dat zal wel lukken", luidde het antwoord. Het bezoek aan het tennistoernooi was leuk, niet in de laatste plaats vanwege het feit dat Maria Sjarapova die avond na een lange schorsing haar comeback maakte en de enorme hoeveelheid pers die daarom aanwezig was. De volgende dag had ik inderdaad sneeuw in Zwitserland, maar uiteindelijk kwam ik toch zonder problemen in Monza. De terugreis, op maandag 1 mei, was avontuurlijker: de Gotthardtunnel was vanwege een ongeluk afgesloten, dus ik reed via de St. Bernhard, maar opnieuw sneeuwde het, en flink ook! Met die brede zomerbanden ondanks vierwielaandrijving niet echt prettig, maar uiteindelijk bereikte ik toch het doel in Stuttgart en leverde de erg fijne reisauto onbeschadigd weer in.

171231 Review Pau
Racen in Pau, aan de voet van de Pyrenneeën

Een week later was er de inmiddels al een aantal jaren traditionele combinatie van FIA WEC in Spa (op donderdag en vrijdag) en DTM op Hockenheim (op zaterdag en zondag). Niet ideaal, maar het kan blijkbaar niet anders, want ook voor komend jaar staan die evenementen wederom op hetzelfde weekeinde gepland. Na een vrij weekeinde volgde een van mijn favoriete evenementen, de traditionele Grand Prix de Pau op het stratencircuit in de Zuid-Franse stad. Altijd prettig toeven, inclusief bezoek aan Lourdes op weg ernaartoe, en naast de Formule 3 was er als kers op de taart ook nog Nederlands succes voor Ekris Motorsport in de GT4 en Team Bleekemolen in de Franse Clio Cup. De volgende twee weekeinden was ik thuis – de 24 Uur van de Nürburgring volgde ik vanuit huis, want de verslaggeving aldaar was in de vertrouwde handen van collega Willem J. Staat.

Reacties

    • 2
    • 1
     
    Anonieme gebruiker 01 januari 2018 15:18

    Voor de zuiverheid in de discussie zou je het verbieden van historische races niet moeten vergelijken met het verbieden van de héle bergbeklimmerij, maar die op bepaalde beruchte bergen. En dát klinkt al minder onredelijk. Niettemin ben ik nog lang niet aan welk verbieden dan ook toe, laten we eerst weer een keer goed naar (ook categoriale) beveiligingen kijken.

Reageer anoniem op dit bericht

Je reageert anoniem op dit bericht. Onderaan deze pagina kun je inloggen op Autosport.nl (of een account aanmaken) zodat je onder je eigen naam kunt reageren. Je kunt dan ook een eigen avatar gebruiken en je hebt direct toegang tot het Autosport.nl-forum.

Door te reageren ga je akkoord met onze voorwaarden.

Login om onder jouw naam te reageren

Registreren
Autosport.nl Hét autosport magazine op Internet
Autosport.nl Hét autosport magazine op Internet