Diversen

Special: Terugblik 2017 - René de Boer

171231 Review Opening
In totaal 20 intercontinentale vluchten betekenden ook heel wat nachten in een vliegtuig

Er zijn van die tradities, die zijn het gewoon waard om in ere gehouden te worden. En toen collega Mattijs Diepraam in een Facebookbericht bij de link naar zijn eigen jaaroverzicht schreef, dat mijn jaaroverzicht ongetwijfeld op korte termijn zou worden gepubliceerd, kon ik natuurlijk helemaal niet meer terug! Mattijs is een (véél) betere fotograaf dan ik, dus mijn jaaroverzicht bestaat meer uit tekst dan uit beeld, maar ik had ook weer het genoegen om ondermeer voor deze site evenementen op 20 circuits in twaalf landen op drie continenten te mogen bezoeken, dus gebrek aan activiteiten was er zeker niet!

Tekst: René de Boer (Twitter: @renedeboer)
Foto's: Rebocar Automotive Productions e.a.

Het verslaggevingsjaar begon op 1 januari met het traditionele Nieuwjaarsskispringen in Garmisch-Partenkirchen voor 'De Telegraaf'. Heeft niks met auto's te maken, maar alpineskiën en skispringen zijn sporten die mij al van jongs af aan boeien en die ik dan ook graag volg. Na nog enkele dagen vakantie met de rest van mijn gezin bij mijn schoonouders in Beieren volgde de traditionele omschakeling van de sneeuw naar de zon in de vorm van de 24 Uur van Dubai, waar ik ook alweer voor de tiende keer als perschef actief was. Dubai is en blijft een zeer kunstmatig oord, maar de race is altijd leuk, vooral dankzij de plezierige samenwerking met collega's Guy Geurts en Kees Koning in het perscentrum.

171231 Review Daytona
Presentatie van het startveld in Daytona

Eind januari was er de eerste grote reis naar de VS voor de 24 Uur van Daytona. "Wil je mee op onze monstertrip", had Oliver Hilger, PR-man van Porsche Motorsport in Stuttgart, in november 2016 al gevraagd. "We combineren Daytona en Bathurst tot een grote persreis van twee weken." Dat hoefde hij uiteraard geen twee keer te vragen, RS Porsche Magazine in Nederland, het Duitse Porsche-blad 9Elf en enkele Duitse dagbladen waren dankbare afnemers, en uiteraard kreeg ik ook op deze site alle ruimte. In Daytona was er de première van de nieuwe 911 RSR, die gelijk met een podiumplaats eindigde, en de IMSA-races waren dit jaar met Renger van der Zande, Jeroen Bleekemolen en Jeroen Mul als vaste deelnemers, aangevuld met Nicky Catsburg voor de lange-afstandswedstrijden, ook vanuit Nederlands perspectief zeer interessant. Nog afgezien van het feit dat ik gewoon altijd graag bij Amerikaanse races ben, omdat de sfeer en het werken er zo prettig zijn.

Porsche had voor onze reis een 'round the world'-ticket geboekt, en dat betekende dat we ergens nog een tussenstop met overnachting moesten maken. Na Daytona was er dus eerst een dag in Auckland, Nieuw-Zeeland, een land waar ik nog niet eerder was. Van daar uit ging de reis later verder naar Sydney, waar voor ons gezelschap, dat verder uitsluitend uit Duitse collega's bestond, een aantal Porsches klaarstond voor de rit naar Bathurst. Heerlijk rijden door de Blue Mountains naar wat toch waarschijnlijk wel mijn favoriete circuit is, en daar een geweldige race die pas in de slotfase werd beslist. Vanwege de beperkte beschikbaarheid van hotels in Bathurst deelden we met z'n vieren een huis, wat prima beviel. En natuurlijk piepte ik er op zondagochtend vroeg even tussenuit voor een bezoek aan een lokale oldtimershow annex autojumble, altijd de moeite waard in Bathurst. Daags erna hadden we nog een rijsessie met Porsches op het circuit, alvorens weer de lange thuisreis te aanvaarden, maar Bathurst is dat zonder meer waard!

171231 Review Bathurst
Een lange reis, maar zeer de moeite waard: Bathurst

De rest van februari was relatief rustig op racegebied, maar maart begon als altijd met een bezoek aan de Autosalon van Genève, een week later gevolgd door de oldtimerbeurs in Reims. Daarna stond de 12-uursrace van Sebring op het programma, waar ik samen met mijn Belgische vriend en collega Serge Vanbockryck naartoe reisde, terwijl Ed Heuvink na diens bezoek aan het Concours d'Elégance van Amelia Island, een week eerder, al in Florida was om onder andere voor AUTOSPORT.NL ook op Sebring de fotografie te verzorgen. Met z'n drieën hadden we die week veel plezier, ondermeer ook samen met een groep in Amerika wonende racevrienden (uit Frankrijk, Duitsland en de VS, dus ook een internationaal gezelschap), die altijd voor uitstekende diners op de circuits zorgen, waar ook tal van coureurs maar wat graag bij aanschuiven.

Reacties

    • 2
    • 1
     
    Anonieme gebruiker 01 januari 2018 15:18

    Voor de zuiverheid in de discussie zou je het verbieden van historische races niet moeten vergelijken met het verbieden van de héle bergbeklimmerij, maar die op bepaalde beruchte bergen. En dát klinkt al minder onredelijk. Niettemin ben ik nog lang niet aan welk verbieden dan ook toe, laten we eerst weer een keer goed naar (ook categoriale) beveiligingen kijken.

Reageer anoniem op dit bericht

Je reageert anoniem op dit bericht. Onderaan deze pagina kun je inloggen op Autosport.nl (of een account aanmaken) zodat je onder je eigen naam kunt reageren. Je kunt dan ook een eigen avatar gebruiken en je hebt direct toegang tot het Autosport.nl-forum.

Door te reageren ga je akkoord met onze voorwaarden.

Login om onder jouw naam te reageren

Registreren
Autosport.nl Hét autosport magazine op Internet
Autosport.nl Hét autosport magazine op Internet