Diversen

Special: Autosportboeken 2017

IMG 1907

Allan Moffat met John Smailes: Climbing the Mountain****

Wie een lekker autosportleesboek wil doet met het boek 'Climbing the Mountain' van de Australische autosportlegende Allan Moffat beslist een goede aanschaf. Natuurlijk heerst er in de Angelsaksische wereld een veel sterkere cultuur op het gebied van (auto)biografieën van sporters – in ons land vind je vergelijkbare leesboeken hooguit van of over voetballers of wielrenners, afgezien van ons autosportboek van vorig jaar over Gijs van Lennep.

Moffat werd geboren in Canada, maar verwierf zijn bekendheid voornamelijk door zijn successen in de Australische racerij met vier kampioenstitels in het Australian Touring Car Championship (1973, 1976, 1977 en 1983) en vier overwinningen in de Bathurst 1000 (1970, 1971, 1973 en 1977) als belangrijkste wapenfeiten. Hij behaalde echter ook sportwagensuccessen. Zo maakte hij ondermeer deel uit van het winnende BMW-team tijdens de 12 Uur van Sebring 1975, samen met Hans-Joachim Stuck, Brian Redman en Sam Posey in de BMW 3.0 CSL. Ook startte hij tweemaal in Le Mans, in 1980 met een Dick Barbour-Porsche en in 1982 met een fabrieks-Mazda RX-7. Moffatt was jarenlang succesvol met zijn eigen team Allan Moffat Racing, in de beginjaren met sponsoring van Coca Cola, met Ford Mustangs en Falcons, racete in de eerste helft van de tachtiger jaren met een Mazda RX-7 met sponsoring van Peter Stuyvesant en sloot zijn Australische toerwagencarrière af met twee seizoenen in een zelf ingezette Ford RS500. In de lange-afstandsraces als Bathurst en Sandown deelde hij vaak auto's met andere toprijders als Jacky Ickx, John Fitzpatrick en later Gregg Hansford en Peter Brock. In 1986 reed hij EK Toerwagens met een Holden, in 1987 reed hij het ene jaar van het WK Toerwagens deels met Holden (inclusief een overwinning in de seizoensopening op Monza nadat alle BMW's daar waren gediskwalificeerd) en deels met Ford.

IMG 1908

De titel van het boek, dat Moffat samen schreef met de zeer ervaren Australische autosportjournalist John Smailes, luidt 'Climbing the Mountain'. Elke Australische autosportliefhebber denkt daarbij dan direct aan het circuit van Bathurst en die associatie ligt natuurlijk voor de hand, maar de titel is evenzeer van toepassing als metafoor op de soms lastige tijden die Moffat doormaakte om niet alleen zijn eigen autosportcarrière draaiend te houden, maar ook zijn team goed te laten functioneren, met alle verantwoordelijkheden voor personeel, onroerend goed en later ook nog een Ford-dealerschap erbij. Mooi wordt beschreven hoe hij aan het begin van zijn loopbaan vier dagen lang zijn kamer in een deprimerend Amerikaans motel niet uitkwam, omdat hij een eventueel telefoontje van de sportdirecteur van Ford over de mogelijkheid om een Mustang TransAm voor racedoeleinden te kunnen krijgen, niet wilde missen. Moffatt kreeg het telefoontje en de auto en dat was de basis voor zijn indrukwekkende loopbaan. Privé en zakelijk ging het niet allemaal vlekkeloos, maar daarover is Moffatt in zijn boek heel open. Dat maakt het een lezenswaardig geheel dat ook een zeer interessant inzicht geeft in de wereld van de Australische autosport in de jaren zeventig en tachtig. De uitvoering is heel klassiek als Angelsaksische biografie: twee katernen met foto's, voor de rest alleen maar tekst inclusief een register, gebonden in hardcover met stofomslag. Het is wat specialistisch, maar zeer de moeite waard voor liefhebbers, en het is in november en december de best verkochte sportbiografie in Australië.

Allan Moffat met John Smailes: Climbing the Mountain, Allen & Unwin, 2017. ISBN: 978-1-76029-608-7. 432 pagina's, gebonden in hardcover met stofomslag, 16x24cm. Tekst: Engelstalig.

IMG 1895

Thomas Imhof: Porsche 911 ST 2.5 *****

Dat uw redacteur een zwak voor het merk Porsche heeft, is naar alle waarschijnlijkheid bij de meeste bezoekers van deze site bekend. Boeken over Porsche zijn in deze rubriek daarom iets prominenter vertegenwoordigd, maar er is immers ook enorm veel over dit merk te lezen. Een recente trend zijn boeken over één specifiek model in plaats van een complete modelreeks, zoals het eerder besproken boek over de 911 R. Een ander voorbeeld hiervan is het meest recente boek van de Duitse autojournalist Thomas Imhof, ondermeer jarenlang lid van de Auto van het Jaar-jury en ook vele jaren de Duitstalige speaker tijdens de 24 Uur van Le Mans. Dit boek, dat hij in samenwerking met Jürgen Barth en Michael Keyser, twee absolute experts op Porsche-gebied, realiseerde, heeft de 911 ST 2.5 als onderwerp. En dat niet in de meest algemene zin, want er werden van dit type 24 exemplaren voor het WK voor merken in 1972 gebouwd. Nee, het onderhavige boek is volledig gewijd aan één van die 24 auto's, om precies te zijn chassisnummer 230 0538.

De foto op het stofomslag toont de bewuste 9811 in kanariegeel met Bilstein-sponsoring en de opschriften 'Toad Hall Racing' en 'Porsche Club of America' op snelheid in een stoffig Siciliaans straatje, de bekende hairpin naar Collesano, rakelings langs de stoeprand waarop toeschouwers zitten. Kan uiteraard alleen maar de Targa Florio zijn, één van de wedstrijden waar de auto werd ingezet. Als enige van de 24 gebouwde 911 ST 2.5's nam de auto van Toad Hall Racing deel aan alle grote wedstrijden die in het seizoen 1972 op de WK-kalender stonden. Het begon al eind januari in Daytona, waar de race vanwege de oliecrisis was ingekort van 24 tot zes uur, zes weken later gevolgd door de 12 Uur van Sebring. Daarna werd de auto verscheept van Jacksonville in Florida naar Hamburg voor de Europese wedstrijden; de Targa Florio, daarna de Nürburgring en de 24 Uur van Le Mans. Vervolgens werd de kanariegele 911 ingezet als camera-auto voor de opnamen van Michael Keysers film 'The Speed Merchants', die het WK-seizoen 1972 als onderwerp heeft. Tussendoor reed de auto nog geselecteerde wedstrijden in de Amerikaanse IMSA GT Challenge.

IMG 1896

Al die races zijn nauwgezet gedocumenteerd in het boek van Thomas Imhof, naar keuze verkrijgbaar in Duits- of Engelstalige versie, dat echter begint met een hoofdstuk over de ontwikkeling van de sportieve klantensportversies van de 911, van de 2.0, voor het eerst ingezet tijdens de Rallye Monte Carlo 1965, via de 2.2/2.3 ST tot aan de 2.5 ST, die voor het seizoen 1972 gebouwd werd en volop aftrek vond van teams als Strähle, Kremer, Claude Haldi en Toad Hall, het team van Michael Keyser. Het korte tweede hoofdstuk, geschreven door Jürgen Barth, die destijds als Porsche-man al bij de auto betrokken was, geeft de technische specificaties van de 911 2.5 ST weer. Dan volgt een gedetailleerd resumé, afkomstig uit de dagboekaantekeningen van Michael Keyser en Jürgen Barth, over de diverse races waaraan het team met de auto in 1972 deelnam. In Daytona viel Keyser met teamgenoot Bob Beasley uit. In Sebring reed Keyser samen met Jürgen Barth, halverwege de race viel het duo uit vanwege een losgeraakte tussenas. De Targa Florio eindigde met een top-tien-klassering en de tweede plaats in de GT-klasse. Op de Nürburgring werden Barth en Keyser 13e algemeen en vierde in de GT-klasse. Daarna volgde de GT-klassezege in Le Mans, waarna de auto weer per schip terug naar Amerika vervoerd werd. Daar ging de auto nog van start in de WK-race van Watkins Glen, waar opnieuw de GT-klasse gewonnen werd. De laatste internationale race was de 24 Uur van Daytona in 1973, waar Keyser met de auto als achtste algemeen eindigde.

Daarna verwierf Don Lindley de gele 911, liet hem zwart spuiten en racete er in 1973 en 1974 in de IMSA-serie mee, maar grote successen bleven uit. Via allerlei omzwervingen kwam de auto in Californië terecht, waar hij jarenlang een zieltogend bestaan leed, wachtend op eventuele restauratie. Daar werd chassisnummer 230 0538 in 2013 ontdekt door een Zwitserse verzamelaar, bekend onder de initialen MJH, samen met de eveneens Zwitserse expert Marco Marinello van Elevenparts. De verzamelaar koopt de auto, laat hem naar Europa verschepen en laat hem op advies van Marinello door Porsche Classic restaureren. Na bijna drie jaar is de auto gereed en wordt op de stand van Porsche Classic op de Techno Classica in Essen in april 2016 getoond.

"Het is niet de succesvolste 911 2.5 ST, maar de geschiedenis van de auto is fascinerend", betoogt boekauteur Thomas Imhof, en daar is geen woord van gelogen. Het verhaal van chassisnummer 230 0538 leest heerlijk weg en de geweldige foto's, deels op twee volle pagina's afgedrukt, ondersteund door weergaven van originele documenten als rondentabellen en uitslagenlijsten, geven een heerlijk tijdsbeeld. Het boek is daarmee op zichzelf al een absolute aanrader, maar als kers op de taart is er dan ook nog eens een DVD ingesloten, die de volledige weergave van Michael Keysers fantastische film 'The Speed Merchants' bevat. Dat maakt het geheel een 'must' voor de liefhebber!

Thomas Imhof met Michael Keyser en Jürgen Barth: Porsche 911 ST 2.5 - Kamerawagen, Le Mans-Sieger, Porsche-Legende. Delius-Klasing, 2017. ISBN: 978-3-667-11062-6 (Duits) of 978-3-667-11110-4 (Engels). 200 pagina's, gebonden in hardcover met stofomslag, 24x27cm. Tekst: Duits- of Engelstalig.

Reacties

    • 1
    • 0
     
    Dirk 27 december 2017 08:37

    In januari weer naar Interclassics, daar zijn heel veel (internationale) autosport boeken verkopers, heerlijk om doorheen te neuzen. Let hier wel op dat je jezelf een beperkt budget geeft! (daar heb ik "Indy 50: More than a race" op de kop getikt, heerlijk)

Reageer anoniem op dit bericht

Je reageert anoniem op dit bericht. Onderaan deze pagina kun je inloggen op Autosport.nl (of een account aanmaken) zodat je onder je eigen naam kunt reageren. Je kunt dan ook een eigen avatar gebruiken en je hebt direct toegang tot het Autosport.nl-forum.

Door te reageren ga je akkoord met onze voorwaarden.

Login om onder jouw naam te reageren

Registreren
Autosport.nl Hét autosport magazine op Internet
Autosport.nl Hét autosport magazine op Internet