Diversen

Special: Autosportboeken 2017

IMG 1893

Christoph Mäder, Dr. Georg Konradsheim, Thomas Gruber: 911R *****

Als er een nieuw boek van T.A.G. Verlag uit Wenen op het bureau belandt, is dat altijd aanleiding tot vreugde. De kleinschalige uitgeverij produceert niet zo heel veel, maar wat er verschijnt, is zonder uitzondering van grote klasse, zowel inhoudelijk als qua uitvoering. Dat begon al in 1992 met de boeken van Dr. Georg Konradsheim over de Porsche Carrera RS, naar keuze in rode of groene slipcase, die gezochte collectors' items zijn en voor viercijferige bedragen verhandeld worden. Ook de boeken over de Aston Martin DBR 9 (dat we in 2012 tot autosportboek van het jaar kozen) en het meer recentere werk over de Carrera RS als opvolger van de al lang uitverkochte eerdere editie behoren tot de klassiekers. Eind november verscheen het volgende boek onder de titel 911R, dat handelt over het gelijknamige type Porsche.

In september trof uw redacteur Christoph Mäder, die hij een jaar of vijftien geleden leerde kennen als teammanager van Zakspeed in de toenmalige V8STAR-serie, toevallig bij het Porsche Museum in Stuttgart, waar Mäder een prototype van het nieuwe 911 R-boek toonde. Evenals bij eerdere T.A.G.-uitgaven nam hij de vormgeving en de uitvoering van het boek voor zijn rekening, en al bij de eerste aanblik wordt de ware liefhebber enthousiast. De slipcase is voorzien van twee gekleurde banen, verwijzend naar de auto zelf: groen voor de Duitstalige versie, rood voor de Engelstalige. Wie het boek dan eruit laat glijden, wordt verrast met een geweldige cover: een motief als de stoelbekleding van de auto ("Hahnentrittmuster"), een leren rug met echte stiknaden en een zilverkleurig geprägde titel. Garen en leeslint corresponderen qua kleur met de gekleurde banen op de slipcase.

IMG 1894

Het boek documenteert de ontwikkeling van de oorspronkelijke 911 R, die in 1967 zijn opwachting maakte. Het idee voor de auto ontstond naar aanleiding van de gewijzigde homologatieregels, waardoor het mogelijk was om met kleinere productieaantallen speciale versies voor wedstrijdgebruik te laten goedkeuren. Dat bood voor Porsche perspectief en zo kon in december 1967 de nieuwe 911 R in Hockenheim aan de pers worden gepresenteerd. Er was een serie van 20 exemplaren geproduceerd, allemaal voorzien van een kunststof carrosserie met het oog op gewichtsbesparing. Zo werd het model al snel aangeduid als 'plastic-Porsche'. In juli van dat jaar al had Gijs van Lennep samen me Vic Elford er de eerste fabrieksdeelname mee verzorgd, bij de 500 km van Mugello, waar ze derde algemeen werden en hun klasse wonnen. Ook bij andere wedstrijden als de Tour de Corse, de Marathon de la Route en de Tour de France was de 911 R succesvol. Ook Ben Pon behaalde er in 1968 een klassezege mee in Mugello, samen met Dieter Spoerry. Al deze wedstrijden komen, met routekaarten en al, in het boek aan bod, evenals de recordritten op het circuit van Nardo. Tal van documenten, zoals het instructieboekje en onderdelenlijsten, zijn integraal weergegeven en ronden het eerste deel van het boek af.

Het tweede deel is gewijd aan de 911 R die vorig jaar op de markt kwam en onder liefhebbers meteen voor enthousiasme zorgde. De ontwikkeling van het model wordt tot in detail beschreven en met behulp van transparante pagina's wordt de techniek op spannende wijze zichtbaar gemaakt. Veel aandacht wordt er ook besteed aan de diverse kleuren, inclusief individuele kleurstellingen en interieurspecificaties. Achterin is een overzicht van alle chassisnummers met de precieze specificaties opgenomen. Hiermee wordt '911R' – de boektitel is zonder spatie – weer een belangrijk naslagwerk voor alle toekomstige Porschehandelaren en -specialisten. Maar ook voor wie het bezit van een dergelijke auto een droomwens zal blijven, is het boek een geweldig werk dat zich op hetzelfde hoge niveau als de voorgaande uitgaven over de Carrera RS en de Aston Martin DBR9 bevindt. Niet goedkoop, maar het geld méér dan waard!

Christoph Mäder, Dr. Georg Konradsheim, Thomas Gruber: 911R, T.A.G. Verlag, 2017. ISBN: 978-3-9818419-4-7 (Duits) 978-3-9818419-5-4 (Engels). 384 pagina's, gebonden in hardcover, slipcase, 27x30,5 cm. Tekst Duits- of Engelstalig.

IMG 1887

Thomas Bastin: Winning Spirit since 1980****

Al bijna vier decennia lang is de Belgian Audi Club niet weg te denken uit het autosportlandschap bij onze zuiderburen, maar ook op Europees en als de gelegenheid zich voordoet zelfs op mondiaal niveau. Anders dan in Nederland, waar de laatste serieuze sportieve activiteit vanuit de Volkswagen- en Audi-organisatie de VW Golf GTI Cup in de jaren zeventig was, ondersteunt importeur D'Ieteren in België in samenwerking met de dealerorganisatie al sinds mensenheugenis actief de inzet van Volkswagens en Audi's door nationale rijders in de autosport.

Dat begon al in de jaren tachtig, toen de Belgian Audi Club werd opgericht onder de vleugels van de Belgian VW Club, die al sinds 1965 actief was. In 1983 bracht de Belgian Audi Club een Aud quattro in Bastos-kleuren aan de start in de nationale rallysport voor Marc Duez en Willy Lux. Ook in de Belgische rallycross kwam een quattro uit, waarmee François Monten vele successen behaalde. Later behoorden Bruno Thiery en Thierry Van Dalen tot de rijders die ondersteund werden. Begin jaren negentig verschoof de aandacht meer naar het circuit, met de geweldige Belga-Audi V8 quattro in de onvolprezen Belgian Procar. Het volgende hoofdstuk was de tweeliter Supertouring met eerst de 80 en daarna de A4. En zelfs toen de fabriek zich richtte op de sportprototypes werd de Belgian Audi Club ook daar actief, met als hoogtepunt de winst van de 'Belgische' R8 met Kristensen/Ara in de 1000km van Spa-Francorchamps in 2003. Silhouettes en GT3's, in het laatste geval met het WRT-team, vormen het meest recente hoofdstuk in de historie van de Belgian Audi Club.

IMG 1888

Al die successen zijn nu gedocumenteerd in een fraai boek van de hand van journalist en circuitspeaker Thomas Bastin, die eerder een soortgelijke publicatie over de Belgian VW Club verzorgde. Nico Lepoutre zorgde voor de Nederlandse vertaling. Natuurlijk is het boek ook een groot eerbetoon aan de onvergetelijke J.G. Mal-Voy, de sympathieke Belg met Schotse wortels die met zijn tomeloze inzet, creativiteit en enorme netwerk een enorme bijdrage aan het gedijen van de Belgian Audi Club leverde. Mal-Voy overleed geheel onverwacht in het voorjaar van 2015 en de rol die hij speelde binnen de club wordt eens te meer duidelijk uit het feit dat hij op talloze foto's in het boek is afgebeeld. Hij had ook goede connecties naar Ingolstadt, waardoor hij vaak interessante ex-fabrieksauto's uit de rallysport, DTM of STW voor Belgische wedstrijden kon verwerven. Dat is allemaal keurig vastgelegd in het afgelopen voorjaar verschenen boek, dat via de club werd uitgegeven. Ook de fotoselectie is goed, met een goede mix tussen actiebeeld en foto's van achter de schermen. Wie ook maar een beetje interesse heeft in de sporthistorie van Audi en/of de Belgische autosport, kan niet om dit keurig verzorgde werk heen.

Thomas Bastin: Winning Spirit since 1980, Motion Motorsports, 2017. ISBN: 978.2-9602018-0-2. 344 pagina's, gebonden in hardcover, 22x30,5 cm. Tekst: Frans- en Nederlandstalig.

Reacties

    • 1
    • 0
     
    Dirk 27 december 2017 08:37

    In januari weer naar Interclassics, daar zijn heel veel (internationale) autosport boeken verkopers, heerlijk om doorheen te neuzen. Let hier wel op dat je jezelf een beperkt budget geeft! (daar heb ik "Indy 50: More than a race" op de kop getikt, heerlijk)

Reageer anoniem op dit bericht

Je reageert anoniem op dit bericht. Onderaan deze pagina kun je inloggen op Autosport.nl (of een account aanmaken) zodat je onder je eigen naam kunt reageren. Je kunt dan ook een eigen avatar gebruiken en je hebt direct toegang tot het Autosport.nl-forum.

Door te reageren ga je akkoord met onze voorwaarden.

Login om onder jouw naam te reageren

Registreren
Autosport.nl Hét autosport magazine op Internet
Autosport.nl Hét autosport magazine op Internet