Diversen

Special: Afscheidsinterview Dr. Wolfgang Ullrich: "Eindelijk eens doen waar ik zin in heb"

171223 Ullrich LeMans 1999
Met Perry McCarthy bij het Audi-debuut in Le Mans in 1999

Met het debuut van Audi in Le Mans in 1999 begon een succesvol hoofdstuk in de Audi-sporthistorie. Was Le Mans bij u altijd al in beeld?

Nee, dat was helemaal niet zo in beeld, maar het kwam op, toen we de vierwielaandrijving niet meer mochten toepassen en we op zoek gingen naar alternatieven. Op dat moment hebben we voor de eerste keer intensief nagedacht over Le Mans en kwamen al snel tot de conclusie dat we daar technologie konden laten zien. Dr. Paefgen, destijds als lid van de raad van bestuur verantwoordelijk voor de techniek, had weldegelijk een band met Le Mans en ondersteunde dat plan zeer intensief. Dat was ook de periode waarin we onze Engelse onderneming hebben opgericht, waar we tegelijkertijd een tweede project hadden, want in het eerste jaar in Le Mans reden we met twee open en twee gesloten auto's. Het was nog niet zo duidelijk, welke variant de beste was. Het project dat in Ingolstadt en Neckarsulm liep, bleek de juiste keuze te zijn en dat kreeg dan ook een vervolg.

171223 Ullrich Baretzky
Ulrich Baretzky, de motorenspecialist van Audi Sport

Welke mensen hebben vanuit uw optiek bij Audi Sport een belangrijke rol gespeeld?

Allereerst natuurlijk Ulrich Baretzy, die ik voor de motoren verantwoordelijk maakte, nadat ik deze afdeling naar Audi Sport gehaald had. Hij heeft heel nadrukkelijk zijn stempel op de motorenafdeling gedrukt en stond voor de autosport in Neckarsulm. Hij heeft zich daarvoor zeer nadrukkelijk ingezet en bijzondere prestaties geleverd. Dan Wolfgang Appel, die in alle categorieën, waarin wij actief waren, de ontwikkeling van de auto's met zijn ideeën domineerde. Als je kijkt naar de bandbreedte, die hij in al die jaren heeft afgedekt, dan was dat zeker een indrukwekkende prestatie. Dan iemand, die de hele periode met mij samen gewerkt heeft, Sigi Krause. Die heeft altijd voor het economische aspect gezorgd. Met zijn activiteiten met partners en zijn contacten met sponsors heeft hij een groot aandeel in het totale succes gehad. Dan zijn er mensen die minder lang meegewerkt hebben, maar ook op een bepaalde manier hun sporen verdiend hebben. Dieter Gass, mijn opvolger, is daarvan een voorbeeld. Die was vroeger al een keer bij Audi, voordat hij naar de Formule 1 ging en vervolgens weer naar ons terugkeerde.

171223 Ullrich Le Mans 16
Dr. Ullrich met zijn rijders in Le Mans 2016, toen nog niet wetend dat het de laatste keer zou zijn

Over Formule 1 gesproken: als we de belangen van het merk en de politiek van het concern buiten beschouwing laten, is de Formule 1 iets wat u als technicus graag nog een keer had willen uitproberen?

De Formule 1 wordt altijd als de top van de autosport beschouwd. Dat is de waarneming bij het grote publiek, maar ik ben ervan overtuigd, dat degenen die de meest recente LMP1-auto's hebben gebouwd, dingen hebben gerealiseerd die technisch minstens op hetzelfde niveau lagen. Zo hebben we op het gebied van technische uitdagingen het hoogste bereikt. Ook voor mezelf was het telkens weer een grote uitdaging.

171223 Ullrich LeMans 2011
Na de crashes van McNish en Rockenfeller won Audi in 2011 toch nog in Le Mans

Is er één race waaraan u bijzondere herinneringen koestert?

Dat is de race waarbij we al heel vroeg twee auto's verloren en we met de enig overgebleven auto stand moesten houden tegen alle anderen (Le Mans 2011, RdB). De spanning en de druk op het hele team na de eerste ongevallen was enorm. Er werd zelfs gediscussieerd of we de overgebleven auto niet ook terug zouden moeten trekken. Toen echter hebben we ons allemaal op die ene auto gericht, alles gegeven en toen ook gewonnen. Die belevenis vergeet ik nooit meer.

Reacties

    • 3
    • 0
     
    Racing-Fan 23 december 2017 18:40

    Mooi interview.

    • 2
    • 0
     
    Tijn67 25 december 2017 09:26

    Heel interessant. Mooi kijkje achter de schermen.

Reageer anoniem op dit bericht

Je reageert anoniem op dit bericht. Onderaan deze pagina kun je inloggen op Autosport.nl (of een account aanmaken) zodat je onder je eigen naam kunt reageren. Je kunt dan ook een eigen avatar gebruiken en je hebt direct toegang tot het Autosport.nl-forum.

Door te reageren ga je akkoord met onze voorwaarden.

Login om onder jouw naam te reageren

Registreren
Autosport.nl Hét autosport magazine op Internet
Autosport.nl Hét autosport magazine op Internet