TCR: Nieuwe FIA WTCR-serie volgend jaar naar Zandvoort | Autosport.nl

TCR International

TCR: Nieuwe FIA WTCR-serie volgend jaar naar Zandvoort

171222 WTCR Zandvoort
Zandvoort is in 2018 gastheer voor een mondiale toerwagencompetitie, de FIA WTCR

De voor volgend jaar nieuwe FIA WTCR-serie (ontstaan uit de samenvoeging van TCR International en het FIA WTCC) komt in het eerste seizoen naar Circuit Zandvoort! Daarmee is er voor het eerst sinds 2007, toen het WTCC met de Courtyard Race of The Netherlands eenmalig op Zandvoort te gast was, weer een ronde van een mondiale toerwagencompetitie in ons land. De FIA WTCR-wedstrijd wordt onderdeel van een evenement tijdens het Pinksterweekeinde (20-21 mei), waarvan we in alle redelijkheid aannemen dat daar ook een bepaalde Formule 1-coureur en een supermarktketen uit het zuiden des lands een rol bij zullen spelen. Er wordt dus ook weer ouderwets op Pinkstermaandag geracet, en dat is toch veel leuker dan al die meubelboulevards?!?

Tekst: René de Boer (Twitter: @renedeboer)
Foto: PR, archief AUTOSPORT.NL

De FIA WTCR neemt het merendeel van de evenementen van het WTCC over. Zo begint het seizoen op 8 april op het stratencircuit van Marrakesj in Marokko, gevolgd door een ronde op 29 april op de Hungaroring. Er was even sprake van een terugkeer naar het Zuidfranse Pau, maar uiteindelijk is voor het weekeinde van de Pau Grand Prix, 13 mei, toch gekozen voor de Nürburgring-Nordschleife in het voorprogramma van de 24-uursrace aldaar, waar ook het WTCC de afgelopen drie seizoenen al in actie kwam.

480 start voor
Herinnert u zich deze nog? FIA WTCC in 2007 op Zandvoort

Zandvoort staat dan een week later tijdens het Pinksterweekeinde op het programma. Tijdens hetzelfde evenement rijden ook TCR Benelux en TCR Europe. Op 24 juni rijdt de serie op het stratencircuit van Vila Real in Portugal. Daarna volgt op 22 juli een evenement op een niet nader genoemd circuit, één van twee nieuwe opties om de kalender te completeren. Als het evenement in juli niks wordt, dan is de andere nieuwe optie op 7 oktober. Volgens François Ribeiro van promotor Eurosport Events gaat het in beide gevallen om circuits waar het WTCC in het verleden nog niet reed.

171222 WTCR VilaReal
Het stratencircuit van Vila Real

Op 5 augustus wordt er gereden op het circuit van Termas de Río Hondo in Argentinië. Dan volgt een lange pauze tot het volgende evenement op 30 september op het Ningbo Speedpark in China. Op 7 oktober is er dan de andere van de beide optionele wedstrijden, die daarmee alleen maar in Azië kan plaatsvinden, want op 21 oktober staat Suzuka op de kalender. De seizoensafsluiting vindt op 18 november plaats tijdens de Grand Prix van Macau, waarmee een goede WTCC-traditie in ere wordt hersteld. Monza en Qatar maken in vergelijking tot het WTCC-programma van het afgelopen seizoen geen deel meer uit van het programma.

De kalender:
8 april: Marrakesj, Marokko
29 april: Hungaroring, Hongarije
13 mei: Nürburgring, Duitsland
21 mei: Zandvoort, Nederland
24 juni: Vila Real, Portugal
22 juli: nnb (optie 1)
5 augustus: Termas de Río Hondo, Argentinië
30 september: Ningbo, China
7 oktober: nnb (optie 2)
18 november: Macau

Reacties

    • 12
    • 0
     
    Anonieme gebruiker 22 december 2017 09:22

    Mooi dat WTCR komt. Jammer op het Verstappen weekend. Dat weekend komen er veel Verstappen fans maar of dat allemaal autosport fans zijn......

    • 2
    • 0
     
    Dirk 22 december 2017 09:27

    Wel aantrekkelijk voor coureurs en sponsoren! En gezien het aantal stratencircuits snap ik het maximum aantal coureurs per race heel goed.

    • 0
    • 1
     
    Anonieme gebruiker 22 december 2017 10:11

    Die combi met de 24 Stunden en de Familiedagen is zeer begrijpelijk, dat moet je dan wel zien als bijprogramma.

    • 2
    • 1
     
    Anonieme gebruiker 22 december 2017 10:21

    Mooi nieuws! Veel publiek, lekker sfeertje. Nu nog een paar Nederlanders aan de start krijgen.

    • 5
    • 1
     
    Anonieme gebruiker 22 december 2017 12:01

    Via de reacties was men maar matigjes over het programma op Zandvoort, maar dit ziet er echt goed uit. Wordt een prachtig evenement en een pareltje, dus chapeau voor Zandvoort

    • 4
    • 0
     
    peter kraaijeveld 22 december 2017 12:04

    Goed nieuws zeg! Wat een opsteker is dit!

    • 7
    • 0
     
    Drrrrkkk 22 december 2017 12:50

    In alle (niet reële) F1-gekte een erg goed bericht!

    • 3
    • 0
     
    Racing-Fan 22 december 2017 18:28

    Mooi nieuws.

    • 3
    • 0
     
    Bram Knot 22 december 2017 20:48

    Mooi initiatief van Bleekemolen, niet lullen maar poetsen. Succes mannen!

    • 13
    • 0
     
    Anonieme gebruiker 23 december 2017 05:07

    Wat is dit gaaf, de laatste tijd vanwege dat F1 gezeur zo vaak van die domme reacties op social media moeten lezen dat Zandvoort er niet meer toe doet. Puur omdat F1 op Zandvoort niet realistisch is. Kennelijk is F1 het enige wat er toe doet bij de meesten. Jammer, want juist buiten F1 vind men de mooiste autosport. Ik vind het dus wel fijn dat we deze races tijdens de Verstappen dagen krijgen. Zo kunnen de newbie Max fans eens meemaken wat echte autosport is, want we hebben het wereldkampioenschap toerwagens terug! Samen met de Porsche Cup en de Supercar Challenge word het een leuk autosport feest. Ik gooi m'n tent drie dagen naast het circuit neer. Nu nog volgend jaar de Blancpain GT terughalen en misschien eens hopen op ELMS. Dhr. Weijers en consorten, dit hebben jullie toch ff mooi geflikt! Groeten van Richard, de marshal.

    • 1
    • 0
     
    Bram Knot 25 december 2017 19:59

    In een vlaag van verstandsverbijstering m'n Bleekemolen comment dus hier geplaatst, ik was hem al kwijt onder het Formula RP1 artikel... ;)

    • 1
    • 0
     
    Racing-Fan 25 december 2017 20:49

    Nou ja Bleekemolen heeft volgens mij ook nog 1 of 2 SEAT Leon TCR's in de stal staan. ;-)

    • 0
    • 0
     
    Dirk 29 december 2017 13:48

    Tsja, al sprak ik Bleek een keer over de autosport en gaf hij aan toch echt meer voorstander te zijn van cup klasses. Maarja, dat aanbod is nu eenmaal opgedroogd...

Reageer anoniem op dit bericht

Je reageert anoniem op dit bericht. Onderaan deze pagina kun je inloggen op Autosport.nl (of een account aanmaken) zodat je onder je eigen naam kunt reageren. Je kunt dan ook een eigen avatar gebruiken en je hebt direct toegang tot het Autosport.nl-forum.

Door te reageren ga je akkoord met onze voorwaarden.

Login om onder jouw naam te reageren

Registreren
Autosport.nl Hét autosport magazine op Internet
Autosport.nl Hét autosport magazine op Internet