TCR Benelux

Nieuwe look voor TCR Benelux in 2018

2017 TCR Benelux Zandvoort

Voor 2018 ondergaat de TCR Benelux een facelift, en wordt het kampioenschap een 'race-in-de-race' tijdens vijf wedstrijden van de TCR Europe. Deze nieuwe formule zal rijders en teams de kans geven om het op te nemen tegen buitenlandse concurrentie, in een goed gevuld startveld bovendien. Voor de liefhebbers van sprintraces voor toerwagens biedt deze formule heel wat voordelen.

Tekst: aangeleverd bericht
Foto's: PR

TCR Benelux heeft de afgelopen twee seizoenen zijn bestaansreden bewezen. De terugkeer van echte sprintraces voor toerwagens bleek in de Lage Landen een hoogstaand sportief succes. In 2017 vochten niet minder dan zes verschillende merken duels op het scherp van de snee uit (Volkswagen, Honda, Audi, Peugeot, SEAT en Opel). Qua spanning kan het moeilijk beter! Het beste bewijs is dat er na een race in Mettet een finishfoto aan te pas kwam om de winnaar aan te duiden en dat Benjamin Lessennes zich pas in de 30ste en allerlaatste wedstrijd van het seizoen tot kampioen kon kronen.

Meer dan ooit bleek de TCR Benelux een fantastische springplank voor jonge talenten – of die nu uit België, Nederland of andere landen kwamen. Ze vonden er het ideale strijdterrein om hun talent aan de wereld te tonen. Toch hing er ook een schaduw boven deze positieve balans: door een te laag aantal inschrijvingen moest promotor Kronos Events de handdoek gooien. Dat wil echter niet zeggen dat de TCR Benelux in 2018 zal verdwijnen!

2017 TCR Europe Adria 1

Vijf wedstrijden op prestigieuze circuits
Onder impuls van RACB Sport en de KNAF, oftewel de Belgische en Nederlandse autosportfederaties, ondergaat de TCR Benelux voor 2018 een facelift... om zo nog aantrekkelijker te worden!

Concreet komt het er op neer dat de TCR Benelux tijdens vijf meetings deel zal uitmaken van het TCR Europe-peloton: in mei in Zandvoort, Spa-Francorchamps in juni, de Hungaroring in juli, Assen in augustus en Barcelona in oktober. Drie van de vijf wedstrijden vinden dus plaats in de Benelux, de twee andere gaan door op een circuit dat al meer dan 25 jaar de Formule 1 te gast heeft.

Binnen het – hoogstwaarschijnlijk goedgevulde – peloton zullen de titelkandidaten het niet alleen kunnen opnemen tegen de goedgewapende buitenlandse concurrentie en er – hopelijk – een eersterangsrol spelen, ze kunnen ook voor de zege en de titel in een specifiek TCR Benelux-klassement strijden.

tcr-benelux-2018

"Tijdens de afgelopen twee seizoenen konden we vaststellen dat het TCR-concept een uitstekende fomule is voor de liefhebbers van sprintraces. De wagens liggen qua prestaties heel dicht bij elkaar, wat niet zelden heel bewogen wedstrijden oplevert", stelt Xavier Schène, Algemeen Directeur RACB Sport. "Door tijdens onze vijf wedstrijden deel uit te maken van het startveld in TCR Europe krijgen de Benelux-deelnemers de garantie dat ze kunnen racen in een goed gevuld peloton, en tegelijk strijden binnen een eigen rangschikking. We hebben al enkele teams en rijders gepolst en iedereen is heel enthousiast over dit project. Ze beschouwen het allemaal als een stevige stap voorwaarts!"

Eén rijder per wagen, twee races per meeting
Uiteraard zal de TCR Benelux op alle punten de technische en sportieve regels van de TCR Europe volgen. Dat betekent dat de deelnemers per weekend twee races van 25 minuten zullen afwerken, en dat er één rijder per wagen zal zijn, die zo het hele weekend naar eigen goeddunken kan indelen.

"Dat was een steeds terugkerende wens van onze deelnemers", aldus Hans Hugenholtz, vice-president van de KNAF. "Het grote voordeel is dat de rijders die zich inschrijven in TCR Benelux ook punten kunnen scoren voor TCR Europe en, waarom niet, zo in beide kampioenschappen een rol kunnen spelen. Ik ben heel blij dat er twee van de mooiste meetings van Nederland op de kalender staan. Dat is heel belangrijk voor onze rijders en teams, die de afgelopen twee jaar heel wat in de TCR Benelux hebben geïnvesteerd."

U kan zich inbeelden dat er de afgelopen weken bergen werk werden verzet. De bekendmaking van de kalender is dan ook nog maar het topje van de ijsberg.

"In naam van RACB Sport en de KNAF willen we TCR concept-promotor WSC, TCR Europe Ltd en ook de circuits bedanken voor hun constructieve aanpak", stellen Xavier Schène en Hans Hugenholtz in koor. "Uiteraard zitten we ook op andere vlakken niet stil, zoals bijvoorbeeld de mediacoverage, maar het is nog te vroeg om het daar nu al over te hebben. We beloven dat er heel binnenkort nog meer nieuws te rapen valt."

Kalender TCR Benelux 2018:
20-21 mei Circuit Zandvoort
9-10 juni Circuit de Spa-Francorchamps
7-8 juli Hungaroring
18-19 augustus TT Circuit Assen
20-21 oktober Circuit Barcelona-Catalunya

tcr-2018-1

Autosport.nl Hét autosport magazine op Internet