GT

GT: Derde winst op rij Kessel Racing in Gulf 12 Hours, Jan Lammers wint klasse in Abu Dhabi

171217 GULF12H KESSEL
Het Kessel-Ferrari-team won voor het derde jaar op rij in Abu Dhabi

Het Zwitserse team Kessel Racing heeft voor het derde jaar op rij de Gulf 12 Hours op het Yas Marina-circuit in Abu Dhabi gewonnen. In de uitslag na de twee manches van zes uur werden Michael Broniszewski, Davide Rigon en Miguel Molina met 302 afgelegde ronden op het 5,555 kilomter lange circuit met hun Ferrari 488 GT3 als eerste geklasseerd. Ook de tweede plaats ging naar een Ferrari, en wel de Rinaldi Racing-488 van Rinat Salikhov, Marco Seefried en Norbert Siedler, die op 55,737 seconden van de winnaars eindigden. Eveneens in dezelfde ronde als de winnende Kessel-Ferrari wird de Ultimate-Ligier JS3 P3 van Matthieu Lahaye, Jean-Baptiste Lahaye en François Hériau als derde geklasseerd. Dit team won daarmee tevens de LMP3-klasse, voor de beide Ligiers van het Britse United Autosports. Jan Lammers was de enige Nederlandse rijder in het 26 auto's tellende veld in Abu Dhabi. Hij werd te elfder ure opgeroepen om de Target Racing-Lamborghini Huracán Super Trofeo te delen met Sarun Sereethoranakul en Karim Al Azhari. Dit trio domineerde de GTX-klasse en won volgens verwachting, voor de beide Cup-Porsches van het Duitse team MRS GT Racing.

Tekst: René de Boer (Twitter: @renedeboer)
Foto's: PR

Het trio met de Kessel Racing-Ferrari had zich al een goede uitgangspositie voor de race verschaft door in de kwalificatietraining, waarin het gemiddelde van de snelste rondetijd van elk van de drie rijders als basis voor de klasseringen werd gebruikt, de pole-position te veroveren. In het eerste halfuur van de wedstrijd voerde de Kessel-Ferrari ook het veld aan, maar daarna nam de Graff Racing-Ligier met Trouillet/Chila/Cougnaud/Andrews de leiding over. Later viel deze LMP3 echter terug vanwege technische problemen. Ook de andere Graff-Ligier met Winslow/Corbett/Muston kende bepaald geen probleemloze race: een crash in de 104e ronde betekende voor dit team het voortijdig einde van de race. James Winslow kon weliswaar op eigen kracht uitstappen, maar werd voor onderzoek naar het ziekenhuis overgebracht. Daar bleek hij een wervel te hebben gebroken.

Omdat na de crash de vangrails gerepareerd moest worden, werd de wedstrijd voor ruim anderhalf uur geneutraliseerd. Dat leidde tot de curieuze situatie dat er zelfs van safety-car moest worden gewisseld, omdat de tank van de eerste safety-car leeg raakte. Uiteindelijk werd de race net voor het einde van de eerste zes uur nog voor enkele minuten vrijgegeven, maar dat leidde niet tot noemenswaardige positiewisselingen. Zo sloot de Kessel-Ferrari het eerste deel van de race als leider af, gevolgd door de Rinaldi-Ferrari en de Oman Racing by TF Sport-Aston Martin (AlHarty/Jackson/McKay). Daarachter voerde de Ultimate-Ligier als vierde algemeen de LMP3-klasse aan. De Target-Lamborghini met Jan Lammers leidde in de GTX-klasse op de twaalfde plaats algemeen.

Bij het Oman Racing-Aston Martin-team was er al vroeg in het tweede deel van de wedstrijd sprake van een te hoog oplopende temperatuur van de versnellingsbak, waardoor de Aston Martin uit de top drie viel. Daarmee ging de strijd om de overwinning uiteindelijk tussen de beide Ferrari's van Kessel Racing en Rinaldi Racing, niet in de laatste plaats omdat de rijdersbezettingen in de 488's sterker bleken dan de Pro-Am-line-ups in de diverse LMP3's. Het Kessel-trio bleek daarbij iets sneller dan de Rinaldi-rijders, waarmee het Zwitserse team voor het derde jaar op rij de twaalf-uursrace in zijn voordeel besliste. Achter de Rinaldi-Ferrari eindigde de andere Kessel-488 (Schiavoni/Piccini/Pianezzola) als derde in de GT-klasse, waarmee Ferrari's de eerste drie plaatsen in deze categorie bezetten. Het Ultimate-team won zoals gemeld de LMP3-klasse als derde overall, gevolgd door de beide United Autosports-Ligiers en de Ligier van Graff Racing die in de beginfase even geleid had.

Jan Lammers en zijn Target-teamgenoten werden als 14e algemeen geklasseerd en wonnen daarmee de GTX-klasse. "Winnen is natuurlijk altijd mooi", verklaarde Lammers, die pas afgelopen week het verzoek kreeg om in Abu Dhabi te racen en daarvoor een gepland PR-optreden bij de Jumbo-supermarkt in Harlingen moest afzeggen. "Racen moet natuurlijk altijd voorgaan. Supermarkteigenaar Olaf Hermus had daarvoor gelukkignalle begrip, en hopelijk de klanten en fans ook. Dat maak ik nog wel een keer goed door op een andere datum te komen, en dan neem ik ook een raceauto mee", aldus Lammers. Het MRS GT Racing-team bezette met de beide Cup-Porsches de eerste twee plaatsen in de GTX2-klasse. De Generation AMR Super Racing-Aston Martin won de GTX3-divisie.

171217 Gulf12H Podium
Het podium met vlnr Rinaldi Racing, Kessel Racing en Ultimate

171216 Gulf 12 Hours uitslag race

Reacties

    • 2
    • 0
     
    Anonieme gebruiker 17 december 2017 14:35

    Winnen is altijd leuk maar een eerste plaats als er drie deelnemers zijn.....

    • 0
    • 1
     
    Anonieme gebruiker 17 december 2017 15:04

    azijnpisser

    • 0
    • 0
     
    Dirk 17 december 2017 17:17

    De race groeit en dat is mooi, mooi evenement voor de zilver en bronzen coureurs. Jammer van Window, goede rijder.

    • 0
    • 0
     
    Anonieme gebruiker 17 december 2017 17:42

    Leuke opsteker voor Jan na een moeizaam seizoen in de ELMS. Slechts drie deelnemers met identieke Lambo's in de GTX1. Geen tegenstand van de andere twee equipes. Maar goed, elke overwinning telt. LOL

Reageer anoniem op dit bericht

Je reageert anoniem op dit bericht. Onderaan deze pagina kun je inloggen op Autosport.nl (of een account aanmaken) zodat je onder je eigen naam kunt reageren. Je kunt dan ook een eigen avatar gebruiken en je hebt direct toegang tot het Autosport.nl-forum.

Door te reageren ga je akkoord met onze voorwaarden.

Login om onder jouw naam te reageren

Registreren
Autosport.nl Hét autosport magazine op Internet
Autosport.nl Hét autosport magazine op Internet