Groeten uit ...

Div: Groeten uit München - BMW Season Review 2017

171216 BMW Stef Beitske
Twee Nederlandse rijders met BMW-fabriekssteun: Beitske Visser en Stef Dusseldorp

De laatste van vele vliegreizen in het jaar 2017 voerde uw redacteur naar München voor de jaarlijkse seizoensafsluiting van BMW Motorsport, inclusief de prijsuitreiking van de BMW Sports Trophy met het uitstekende Nederlandse succes van Ricardo van der Ende en Max Koebolt, en de bekendmaking van de sportplannen van het Beierse merk voor 2018. Het nieuws van het evenement brachten we al eerder, maar twee Nederlandse rijders die ook deel uitmaken van het BMW-kader kwamen daarin nog niet voor het voetlicht, simpelweg omdat BMW voor hen nog geen concreet programma aankondigde. Beitske Visser behoudt haar status van BMW-junior en zal net als haar mede-junioren 'geselecteerde races' met de BMW M4 GT4 en M6 GT3 rijden, plus tests met de M4 DTM en de M8 GTE. Stef Dusseldorp verwacht wel weer met het Falken Tires-team in actie te komen tijdens de VLN-wedstrijden en de 24-uursrace op de Nürburgring. BMW meldde over de rijder uit Lichtenvoorde en zijn collega's Jens Klingmann en Markus Palttala, dat zij namens het merk 'klantenteams in de hele wereld' zullen ondersteunen, wat dat dan ook moge inhouden. Wat we verder nog in München tegenkwamen, was nog voldoende voor een korte impressie.

Tekst: René de Boer (Twitter: @renedeboer)
Foto's: Rebocar Automotive Productions

171216 BMW Marquardt

Het is bij BMW een goede traditie dat voorafgaand aan het eigenlijke eindejaarsfeest de sportdirecteur, vroeger Dr. Mario Theissen en tegenwoordig Jens Marquardt, een geselecteerde groep mediavertegenwoordigers te woord staat en ook openhartig vragen beantwoordt. Die traditie werd ook ditmaal in ere gehouden, en dat in de inspirerende omgeving van de werkplaats van BMW Group Classic, met heerlijke auto's als een M1 en een 3.0 CSL op de achtergrond.

171216 BMW Safetycar

Daarna mochten alle aanwezigen naar binnen voor het eigenlijke evenement, dat in de grote hal van BMW Group Classic plaatsvond. De DTM-safety-car stond voor de deur.

171216 BMW ontvangst

Binnen volgde de ontvangst met cocktails rondom de nieuwe M8 GTE.

171216 BMW Zaal

In de zaal waren zo'n 250 genodigden aanwezig. Tussen het driegangenmenu door vonden de nodige terug- en vooruitblikken alsmede huldigingen plaats.

171216 BMW Adrian Schnitzer

De meeste Nederlanders die we er tegenkwamen noemden we al eerder, maar ook Frank van Meel, directeur van de sportdivisie M GmbH, en hoofdontwerper Adrian van Hooydonk lieten de feestelijke avond niet aan zich voorbijgaan. Hier Adrian van Hooydonk op de foto met Herbert Schnitzer van het beroemde BMW-team uit Freilassing.

171216 BMW Kwartet LMP900

Schnitzer zorgde in 1999 ook voor de inzet van de BMW LMP, die in dat jaar nogal verrassend de 24 Uur van Le Mans won. Volop reden voor een herinneringsfoto bij de auto in de tentoonstellingshal met vlnr Dr. Mario Theissen en Gerhard Berger, destijds beide verantwoordelijk voor de sportactiviteiten bij BMW, Schnitzer-teambaas Charly Lamm en Guido Stalmann, die in de loop van dat jaar bij BMW verantwoordelijk zou worden voor de sportcommunicatie en nu - wederom onder Gerhard Berger - hoofd communicatie van de DTM-organisatie ITR is.

171216 BMW BT52

Die hal van BMW Group Classic is een ware snoepwinkel voor liefhebbers, waar je je ogen uitkijkt. Hier de Brabham BT52, met op de achtergrond iconen uit de BMW sporthistorie als de M1 en de E30 M3, plus de 635 CSi.

171216 BMW Berger Dani

Gerhard Berger en BMW-huisfotograaf Dani Reinhard halen samen herinneringen op. De sympathieke Zwitser Reinhard is overigens ook een van de stuwende krachten achter het geweldige online-oldtimermagazine Zwischengas.com. Voor wie dat nog niet kent, en een hart voor oudere auto's heeft: zeker eens opzoeken!

171216 BMW Modern

Of we over 20, 30 jaar ook zo verlekkerd naar de huidige GT's kijken? Hoe dan ook, het was weer een plezierige avond, die de reis naar München zeker waard was!



Reacties

    • 1
    • 0
     
    Racing-Fan 16 december 2017 19:55

    "Of we over 20, 30 jaar ook zo verlekkerd naar de huidige GT's kijken?" Wie weet wat nog komen gaat maar ik kan zo geen BMW racewagen opnoemen van de laatste tien jaar die in het illustere rijtje van echte klassiekers hoort. De ETCC/WTCC toerwagens (E46/E90) kunnen toch niet tippen aan z'n voorgangers (E30/E36 + M3/M4 DTM)

    • 2
    • 0
     
    Racing-Fan 16 december 2017 19:57

    Bovenstaande moet zijn: De ETCC/WTCC + DTM toerwagens (E46/E90 + M3/M4 DTM) kunnen toch niet tippen aan z'n voorgangers (E30/E36).

    • 2
    • 0
     
    Anonieme gebruiker 17 december 2017 09:38

    De BMW Z4 GT3 is wel een klassieker in spe. Echt een unieke GT3-bolide, waarbij de M6 GT3 maar magertjes afsteekt.

    • 0
    • 0
     
    Anonieme gebruiker 17 december 2017 10:19

    Bij de BMW collectie mag zeker niet onvermeld blijven de witte BMW 328 spec. @rene de boer !

    • 1
    • 0
     
    Anonieme gebruiker 17 december 2017 17:49

    Ben benieuwd wat die 'geselecteerde races' voor Visser en Dusseldorp concreet gaan betekenen.

    • 0
    • 0
     
    Bram Knot 19 december 2017 08:23

    "Of we over 20, 30 jaar ook zo verlekkerd naar de huidige GT's kijken?" Ja natuurlijk, elke generatie roept dat het vroeger beter was...

Reageer anoniem op dit bericht

Je reageert anoniem op dit bericht. Onderaan deze pagina kun je inloggen op Autosport.nl (of een account aanmaken) zodat je onder je eigen naam kunt reageren. Je kunt dan ook een eigen avatar gebruiken en je hebt direct toegang tot het Autosport.nl-forum.

Door te reageren ga je akkoord met onze voorwaarden.

Login om onder jouw naam te reageren

Registreren
Autosport.nl Hét autosport magazine op Internet
Autosport.nl Hét autosport magazine op Internet