Sportscars

Sportscars: Nicky Catsburg in FIA WEC-kader van BMW

171215 BMW Catsburg
Nicky Catsburg, hier in de schatkamer van BMW Group Classic, krijgt een mooi programma voor 2018

Tijdens de traditionele seizoensafsluiting van BMW Motorsport in het gebouw van BMW Group Classic in München presenteerde het Beierse merk de rijdersbezettingen voor het FIA WEC en het IMSA WeatherTech SportsCar Championship. In beide series debuteert in 2018 de nieuwe BMW M8 GTE. Daarbij is er sprake van genoeg Nederlandse inbreng, want het BMW Team MTEK van onze landgenoot Ernest Knoors verzorgt de inzet van de auto in het 'superseizoen' 2018/2019 van het FIA WEC, terwijl Nicky Catsburg voor dat kampioenschap tot de vaste rijdersbezetting van BMW behoort. Daarnaast zal Catsburg voor BMW uitkomen in de lange races van het IMSA WeatherTech SportsCar Championship. "Het is nu even rustig, maar direct na Nieuwjaar beginnen we al met de 'Roar', de traditionele test in Daytona. Ik ben enorm blij met het programma dat BMW voor mij heeft samengesteld en ik kijk echt uit naar het komende seizoen. Ik rijd misschien iets minder vaak dan in het afgelopen jaar, toen ik GT's en toerwagens combineerde, maar ik rijd wel een heel goed programma met een geweldige auto", aldus Catsburg.

Tekst: René de Boer (vanuit München, Twitter: @renedeboer)
Foto's: PR, Rebocar

171215 BMW M8
De M8 GTE-showcar tijdens het eindejaarsfeest van BMW Motorsport in München

De showcar van de BMW M8 GTE, alweer een iets andere versie dan zoals die medio september van dit jaar werd gepresenteerd tijdens de IAA in Frankfurt, was een echte blikvanger tijdens het eindejaarsfeest van BMW Motorsport, waarbij zo'n 240 genodigden van over de hele wereld aanwezig waren om het afgelopen seizoen de revue te laten passeren. Zoals altijd kondigde BMW bij die gelegenheid ook de programma's en rijders voor het komende racejaar aan. Natuurlijk gaat op sportwagengebied de meeste aandacht uit naar de terugkeer van BMW naar de GT-klasse in Le Mans, als onderdeel van het FIA WEC. Als rijders voor het WEC-programma werden naast Nicky Catsburg ook de Duitser Martin Tomczyk, de Portugees António Félix da Costa en de Braziliaan Augusto Farfus aangekondigd. Voor de lange races, inclusief Le Mans, krijgen ze versterking van Tom Blomqvist, Philipp Eng en Alexander Sims. De exacte samenstelling van de teams voor elk van de twee auto's staat nog niet vast, maar gezien de lengte van de rijders lijken Catsburg/Tomczyk en Félix da Costa/Farfus de meest voor de hand liggende combinaties. Daarbij krijgt Farfus het druk, want hij rijdt ook voor BMW in de DTM, terwijl Félix da Costa de deelname aan het FIA WEC combineert met zijn programma voor het door BMW ondersteunde Amlin-Andretti-team in het FIA Formule E-kampioenschap.

171215 BMW WEC
Het rijderskader voor het FIA WEC: vlnr Alexander Sims, Philipp Eng, Nicky Catsburg, António Félix da Costa, Martin Tomczyk, Augusto Farfus en Tom Blomqvist, alsmede sportdirecteur Jens Marquardt

In het Amerikaanse IMSA WeatherTech SportsCar Championship neemt de M8 de plaats in van de M6, maar in tegenstelling tot dat model, dat een aangepaste GT3 was, is de M8 wel van meet af aan als GTE ontwikkeld. De inzet van de twee auto's blijft in handen van het RLL-team van Bobby Rahal. Rijders zijn de beide Amerikanen Connor de Philippi en John Edwards, Alexander Sims uit Groot-Brittannië en de Noor Jesse Krohn, die van Junior-rijder doorgroeit naar de status van volwaardig fabriekscoureur. De Philippi is nieuw in de BMW-gelederen, hij deed eerder ervaring op in de Porsche-cupraces en reed afgelopen seizoen voor Land Motorsport met een Audi R8 LMS. Bij de lange races krijgen de vier genoemde rijders versterking van Nicky Catsburg, Bill Auberlen, Philipp Eng en Augusto Farfus.

171215 BMW IMSA
De BMW-IMSA-rijders, vlnr Connor de Philippi, Alexander Sims, Philipp Eng, John Edwards, Jesse Krohn, Bill Auberlen, Nicky Catsburg en Augusto Farfus met Jens Marquardt

Ook in de GT3-racerij, bij BMW Motorsport aangeduid als klantensport, blijft het merk actief. Zo wordt het Schnitzer-team begin februari afgevaardigd naar de twaalf-uursrace in het Australische Bathurst, waar naast de Australiër Chaz Mostert de beide fabrieksrijders Marco Wittmann en Augusto Farfus in een M6 GT3 van het Beierse team zullen uitkomen. Eerder al stond de deelname van Timo Glock en Philipp Eng voor het team van Steve Richard vast. Tijdens de 24 Uur van de Nürburgring is de aandacht van BMW gericht op de beide auto's van het ROWE-team, terwijl ook Falken Tires (met vermoedelijk Stef Dusseldorp aan boord) eveneens op fabriekssteun kan rekenen. Ook in Spa houdt ROWE de kleuren van BMW hoog. Daarnaast wil BMW eind 2018 wederom aantreden tijdens de FIA GT World Cup in Macau. Een speciale vermelding was er voor Alex Zanardi, die komend jaar een testprogramma afwerkt met het oog op deelname aan de 24 Uur van Daytona in 2019. "Een speciaal aangepast remsysteem hebben we daarvoor ontwikkeld, maar dat moeten we nu nog overzetten op onze M8", verklaarde BMW-sportdirecteur Jens Marquardt.

Reacties

    • 0
    • 0
     
    Dirk 16 december 2017 11:41

    IJzersterk team, alleen... wat is er met de BMW junioren gebeurd, ik zie hier alleen Krohn terug. Victor Bouveng? Hindman? Deletraz? Visser?

    • 0
    • 0
     
    René de Boer 16 december 2017 12:04

    Over de junioren communiceerde BMW nog niet al teveel concreets, behalve dat Ricky Collard, Mikkel Jensen, Dennis Marschall, Nico Menzel en Beitske Visser deel blijven uitmaken van het programma. Volgens het officiële persbericht zullen zij (niet nader gespecificeerde) races met de M4 GT4 en M6 GT3 rijden. Tevens staan er tests met de M4 DTM en de M8 GTE op het programma. Deletraz was volgens mij al geen onderdeel van het kader meer, want die wilde zich meer op de eenzitters richten. Bouveng reed afgelopen seizoen GT Open en wil daarin verder. Hindman reed afgelopen seizoen Lamborghini Super Trofeo in Amerika en had een heel sterk optreden als invaller aan de zijde van Jeroen Bleekemolen in de Riley-Mercedes. Hindman wordt getipt als serieuze kandidaat voor een van de Lamborghini's van Wayne Taylor Racing in de IMSA-GTD-klasse.

Reageer anoniem op dit bericht

Je reageert anoniem op dit bericht. Onderaan deze pagina kun je inloggen op Autosport.nl (of een account aanmaken) zodat je onder je eigen naam kunt reageren. Je kunt dan ook een eigen avatar gebruiken en je hebt direct toegang tot het Autosport.nl-forum.

Door te reageren ga je akkoord met onze voorwaarden.

Login om onder jouw naam te reageren

Registreren
Autosport.nl Hét autosport magazine op Internet
Autosport.nl Hét autosport magazine op Internet