Retro

Retro 1990: De stukken vlogen er af bij Racefestival op Zandvoort

crash-ferrari-porsche-2

Bij het Racefestival op Zandvoort kwamen de pacecars herhaaldelijk in actie. Er werden wedstrijden stilgelegd en er was veel schade. Een zeer kostbaar weekend voor verschillende deelnemers. De slogan "Even Apeldoorn bellen" werd vele malen gebezigd.

Tekstbronnen: Auto&Sport, AutoVisie, Start84 en Aktueel
Foto's: Gerrie Hoekstra
(Met dank aan Jan en Marianne den Blanken)

Nederlands kampioenschap Productie toerwagens:
Massacrash bij start zorgde voor veel schade (deel 1)
De koploper in het kampioenschap Arthur van Dedem kwam er met de Mercedes 190, niet aan te pas. Hij moest de poleposition laten aan Fred Krab met de BMW M3, voor Hans van der Beek (Mazda RX7 Turbo2), Cor Euser en Raymond Coronel, die voor het eerst in de tweede Mazda RX7 aan de start kwam. Het licht sprong op groen. De eerste rij was opvallend traag weg. Vanaf de derde rij had Arthur van Dedem een wereldstart en hij wrong zich als een speer naar de koppositie. Een andere titel kanshebber Cor Euser, startende van de tweede rij, zag Van Dedems poging en zwenkte uit om het te belemmeren. Van Dedem week op zijn beurt, met een schijnbeweging, weer uit en toucheerde de BMW, waarbij de Mercedes door de lucht zweefde. Het gevolg was dat de Mazda van Hans van der Beek dwars op de baan kwam te staan, Jeroen Hin met de andere Mercedes vol op bezoek ging bij de Mazda en toen was de chaos niet meer te overzien. De Sierra van Bram van Hilten en de BMW van Huib Olij zochten naar een gat dat er niet was.

schade-van-krimpen

Ook de spiksplinternieuwe Cosworth 4x4 van Ger van Krimpen boorde zich in een concurrent. Het vervolg was een onvermijdelijke massa carambolage, waaruit enkele auto's total loss tevoorschijn kwamen en een bovenmodaal gat in de diverse budgetten werd geslagen. De bergingsploegen kwamen in actie en het vervolg van de wedstrijd werd na de BF Goodrich Ferrari/Porsche race ingepland om de gestrande wagens op te knappen en de gemoederen te laten bedaren.

schade-ferrari-porsche

BF Goodrich Ferrari/Porsche Challenge: Grootste schade ooit op Zandvoort
Het raceweekend van 8 en 9 september 1990 zal het verzekeringsbedrijf Lloyds vermoedelijk lang heugen. Hans Hugenholtz reed al een Ferrari F40 plat op de snelweg, na verrast te zijn door een plas water en onzacht in aanraking te komen met de vangrail. Frits Kroymans beschadigde tijdens de training zijn F40, maar op zondag stond zijn peperdure wagen er weer tip/top bij.



Na een opwarmronde ging het hele veld van start, maar niet voor lang want na de passage van de Gerlachbocht zorgde Klaas Zwart met zijn zwarte Ferrari voor een zwarte zondag in de gelederen van de Ferrari clan. Bij het nemen van de bocht ging hij in de eerste ronde op een klassieke manier in de fout. Bij het naast de baan komen in het gras nam hij Frits Kroymans mee, stak vervolgens de weg over om via de vangrail aan de rechterkant dwars op de baan te blijven staan. Maar dat gebeurde nadat hij ook de F40's van Rinie van der Velden en Charles Zwolsman had geraakt.

ferrari-f40-schade

De race werd stilgelegd om de juist op hun basis teruggekeerde bergingsploegen de mogelijkheid te bieden de brokstukken van de baan te verwijderen.

klaas-zwart-ferrari

Na de herstart voerde Peter Lettinga, die met een gehuurde Porsche 911 Carrera RSR aantrad, het veld aan en hij werd als overtuigende winnaar afgevlagd door voormalig Porsche fabriekscoureur Gijs van Lennep, die met een tevreden grijns de zwart-wit geblokte vlag hanteerde.

Autosport.nl Hét autosport magazine op Internet