Autosport.nl Hét autosport magazine op Internet
Formule 1

Formule 1: Häkkinen hervindt vorm en wint Britse Grand Prix

Mika Häkkinen lijkt zijn vorm hervonden te hebben. Met grote overmacht heeft hij de Grand Prix van Groot-Brittanni' op zijn naam geschreven. Michael Schumacher kwam als tweede over de meet, maar vergroot dankzij het uitvallen van David Coulthard zijn voorsprong in het WK met zes punten. Rubens Barrichello pakt de derde en laatste podiumplaats.

Tekst: Christiaan W. Lustig
Foto's: Peter van Egmond

Oud-rivalen opnieuw in strijd
Op de startopstelling voor de Grand Prix van Groot-Brittanni' staan slechts eenentwintig auto's. Tarso Marqus heeft zich niet kunnen kwalificeren. Zijn snelste tijd op zaterdag was langzamer dan honderdzeven procent van de pole position-tijd van Michael Schumacher. Bij de start lijkt Mika Häkkinen vanaf de tweede positie het beste weg te komen. Michael Schumacher weet echter zijn eerste startplek te gelde te maken en gaat als eerste Copse Corner in.

Coulthards titelkansen krijgen klap
Achter de beide kemphanen krijgen de titelkansen van David Coulthard een zware klap. De Schot wordt voor de eerste bocht bijna voorbij gestoken door de als vierde vertrokken Jarno Trulli. Beide coureurs houden hun lijn in Copse en zij raken elkaar. Trulli moet zijn Jordan Honda in het grind parkeren, maar Coulthard kan in eerste instantie zijn weg vervolgen. In de vierde ronde zal hij zijn McLaren Mercedes echter aan de kant moeten zetten.

Williams' maken goede start
Beide Williams BMW-coureurs hebben een fantastische start. Juan-Pablo Montoya en Ralf Schumacher kwalificeerden zich respectievelijk op een teleurstellende achtste en tiende positie. Na de start hebben zij zich echter al opgewerkt naar de derde en vijfde plek. Ook Ferrarist Rubens Barrichello had een redelijke start. De Braziliaan wist van de zesde de vierde plaats te maken vanwege het wegvallen van David Coulthard en Jarno Trulli voor hem.

Verschillende strategieën tekenen zich af
In de vijfde ronde beginnen zich de eerste tekenen te vertonen van een verschil in wedstrijdstrategie'n. Michael Schumacher maakt een klein foutje, waardoor hij ver over de kerbstone moet. Mika Häkkinen maakt daar meteen gebruik van en gaat de Duitser op snelheid voorbij. Na enkele ronden bedraagt het verschil tussen Häkkinen en Schumacher al bijna tien seconden.

Ook Montoya gaat voor twee stops

Terwijl Mika Häkkinen zijn voorsprong in ronde twaalf alweer tot ruim dertien seconden heeft vergroot, sluit Juan-Pablo Montoya aan bij Michael Schumacher. De Colombiaan heeft de afstand tussen hemzelf en de regerend Wereldkampioen tot zeven tienden teruggebracht. In de achttiende ronde gaat Montoya op start-finish voorbij aan Schumacher. Het feit dat de Duitser zijn tweede positie niet of nauwelijks verdedigd, bewijst dat hij een andere pitstopstrategie hanteert. Na een ronde is het gat tussen de nummers twee en drie tot maar liefst 2,2 seconden opgelopen.

Ralf negeert opnieuw teamorders
Na zijn pitstop komt Juan-Pablo Montoya als vijfde terug op de baan. Hij bevindt zich achter zijn teamgenoot, Ralf Schumacher, die op een één-stopstrategie rijdt. Net als in de Grote Prijs van Frankrijk, twee weken geleden, moet de Duitser zijn teamgenoot voorbijlaten. Hij geeft echter ook nu weer geen gehoor aan de oproep. Uiteindelijk zal Montoya, aldus Williams-directeur Patrick Head, de derde positie mislopen. Vlak nadat de tweevoudig racewinnaar in de pits is geweest, moet hij zijn Williams BMW vanaf de zesde plaats aan de kant zetten met motorische problemen.

Laatste fase machtsvertoon Häkkinen
In de negenendertigste ronde heeft Mika Häkkinen ruim twintig seconden voorsprong op Michael Schumacher. Hij komt voor de tweede en laatste keer binnen voor een pitstop. Ferrari staat klaar voor Schumacher en de Duitser komt achter de Fin aan. Häkkinen en Schumacher behouden hun eerste en tweede plaats. De Fin laat in de laatste twaalf ronden van de Grote Prijs zien dat het nog niet verleerd is. Hij vergroot zijn voorsprong op Schumacher van ruim drie'ntwintig naar bijna vierendertig seconden. Rubens Barrichello komt als derde over de meet op bijna een minuut achterstand. Juan-Pablo Montoya wordt vierde, gevolgd door Kimi Räikkönen en Nick Heidfeld.

Schumacher bouwt WK-voorsprong uit
Hoewel Michael Schumacher 'slechts' als tweede over de finish komt, weet hij zijn leidende positie in de tussenstand om het Wereldkampioenschap te verstevigen. David Coulthard, de enige rivaal van de vijftigvoudig Grand Prix-winnaar, komt niet aan en ziet Schumacher zes punten verder uitlopen. De schade in het Constructeurskampioenschap weet Ferrari te beperken door de vier punten van Rubens Barrichello. Sauber Petronas versterkt haar positie als 'best-of-the-rest' door drie punten in de wacht te slepen. Overigens bevinden zich vier door Ferrari-motoren aangedreven auto's in de top zes: twee Ferrari's en twee Saubers Petronas!

De uitslag:
1. Mika Häkkinen McLaren Mercedes 1h25m33.770
2. Michael Schumacher Ferrari + 0'33"646
3. Rubens Barrichello Ferrari + 0'59"280
4. Juan Pablo Montoya Williams BMW + 1'08"772
5. Kimi Räikkönen Sauber Petronas -1 ronde
6. Nick Heidfeld Sauber Petronas -1 ronde
7. Heinz-Harald Frentzen Jordan Honda -1 ronde
8. Jacques Villeneuve BAR Honda -1 ronde
9. Eddie Irvine Jaguar Cosworth -1 ronde
10. Jos Verstappen Arrows Asiatech -2 ronden
11. Jean Alesi Prost Acer -2 ronden
12. Pedro de la Rosa Jaguar Cosworth -2 ronden
13. Giancarlo Fisichella Benetton Renault -2 ronden
14. Enrique Bernoldi Arrows Asiatech -2 ronden
15. Jenson Button Benetton Renault -2 ronden
16. Fernando Alonso Minardi European -3 ronden

Niet gefinisht:
17. Ralf Schumacher Williams BMW -24 ronden (motor)
18. Luciano Burti Prost Acer -54 ronden (motor)
19. David Coulthard McLaren Mercedes -58 ronden (spin)
20. Jarno Trulli Jordan Honda -60 ronden (ongeval)
21. Olivier Panis BAR Honda -60 ronden (ongeval)

Wereldkampioenschap:
1. Michael Schumacher, 84
2. David Coulthard, 47
3. Rubens Barrichello, 34
4. Ralf Schumacher, 31
5. Mika Häkkinen, 19
6. Juan-Pablo Montoya, 15
7. Nick Heidfeld, 10
8. Jarno Trulli, Kimi Räikkönen, 9
10. Jacques Villeneuve, 7
11. Heinz-Harald Frentzen, 6
12. Olivier Panis, 5
13. Eddie Irvine, 4
14. Jean Alesi, 3
15. Giancarlo Fisichella, Jos Verstappen, Pedro de la Rosa, 1

1. Scuderia Ferrari Marlboro, 118
2. West McLaren Mercedes, 66
3. BMW Williams F1 Team, 46
4. Red Bull Sauber Petronas, 19
5. Benson & Hedges Jordan Honda, 15
6. Lucky Strike British American Racing Honda, 12
7. Jaguar Racing, 5
8. Prost Acer, 3
9. Mild Seven Benetton Renault Sport, Orange Arrows Asiatech, 1


Autosport.nl Hét autosport magazine op Internet