Sportscars

Sportscars: Porsche 919 Hybrid krijgt bijzondere afscheidstournee in 2018

171210 Porsche LMP1 Museum
Porsche 919 Hybrid voor de ingang van het Porsche Museum in Stuttgart-Zuffenhausen

Tijdens de jaarlijkse 'Night of Champions' van Porsche Motorsport in Weissach werd uiteraard ook teruggeblikt op de bijzonder succesvolle LMP1-campagne met de Porsche 919 Hybrid, die met de seizoensfinale van het FIA WEC van afgelopen maand in Bahrein een einde vond. In vier seizoenen won Porsche met de 919 Hybrid 17 WEC-races, waaronder drie opeenvolgende jaren de 24 Uur van Le Mans. Tevens werd in de seizoenen 2015 tot en met 2017 drie keer op rij zowel de rijders- als de constructeurs-wereldtitel in het WEC veroverd. "Daarmee vormt dit project een prominent onderdeel van de rijke geschiedenis van Porsche Motorsport", verklaarde Fritz Enzinger, die het LMP1-project van begin tot eind leidde. Toch is het voor het Porsche LMP1-team nog niet helemaal afgelopen, want volgend jaar staat er een afscheidstournee met de succesvolle sportwagen op het programma.

Tekst: René de Boer (vanuit Weissach, Twitter: @renedeboer)
Foto's: Rebocar Automotive Productions

Een showcar van de 919 Hybrid staat prominent opgesteld voor de hoofdingang van het Porsche Museum bij de fabriek in Zuffenhausen. Een lichtkrant vermeldt de behaalde successen als zichtbaar resultaat van het miljoenenproject. 's Avonds waren vrijwel alle coureurs die in de afgelopen vier seizoen in actie kwamen met de Porsche 919 Hybrid aanwezig tijdens de 'Night of Champions' van Porsche Motorsport in Weissach, waar de auto ontstond en ook zijn eerste meters aflegde. De beide rijderstrio's van het afgelopen seizoen: André Lotterer, Neel Jani en Nick Tandy alsmede Timo Bernhard, Earl Bamber en Brendon Hartley. Maar ook Marc Lieb en Romain Dumas, die vorig jaar deel uitmaakten van het winnende team in Le Mans, plus Mark Webber, die met Porsche voor elkaar kreeg wat hem in de Formule 1 nooit lukte, namelijk het winnen van de wereldtitel. Alleen Nico Hülkenberg, die in 2015 bij zijn debuut in Le Mans gelijk een belangrijke bijdrage leverde aan de overwinning van Porsche in die legendarische race, ontbrak.

171210 Porsche LMP1 crew
Het Porsche LMP1 Team met vlnr André Lotterer, Nick Tandy, Neel Jani, teambaas Andreas Seid, projectleider Fritz Enzinger, Earl Bamber, hoofd LMP1 Management Carlo Wiggers, Marc Loeb, Timo Bernhard, Romain Dumas, Brendon Hartley en Mark Webber

Vele herinneringen passeerden gisteravond de revue. Van de eerste meters, nog voor de officiële roll-out, getoond via een telefoonfilmpje van Fritz Enzinger, via de eerste overwinning in São Paulo 2014, enigszins overschaduwd door de zware crash van Mark Webber tijdens diezelfde race, de eerste overwinning in Le Mans in 2015 en de eerste wereldtitels tot aan de afsluiting met de spannende ontknoping in Le Mans van dit jaar en het binnenhalen van de laatste titels tot aan de afsluitende meters bij de finale in Bahrein. "Het is jammer dat dit ophoudt, want het was een unieke periode: 1000 pk, vierwielaandrijving, zulke high-tech, dat komt niet zo snel meer terug, maar het is een voorrecht dat ik dit heb mogen meemaken", zei André Lotterer.

171210 Porsche LMP1 LeMans
De Le Mans-winnende 919 Hybrid stond tijdens de 'Night of Champions' in Weissach

Helemaal afgelopen is het echter nog niet, want er is een afscheidstournee voor de Porsche 919 Hybrid in het vooruitzicht gesteld. "Niet geremd door beperkingen van brandstofverbruik of andere restricties in het WEC willen we bij enkele speciale gelegenheden nog een keer laten zien waartoe de Porsche 919 Hybrid in staat is", luidt de officiële verklaring van Porsche. Meer details werden er nog niet gegeven, maar we kunnen ons wel een paar leuke dingen voorstellen: de heuvelklim van Goodwood, de Nordschleife van de Nürburgring, en waarom niet onze eigen Historic Grand Prix Zandvoort, waar Porsche tenslotte altijd fraaie raceauto's naartoe brengt. Wordt dus ongetwijfeld vervolgd!

Reacties

Reageer anoniem op dit bericht

Je reageert anoniem op dit bericht. Onderaan deze pagina kun je inloggen op Autosport.nl (of een account aanmaken) zodat je onder je eigen naam kunt reageren. Je kunt dan ook een eigen avatar gebruiken en je hebt direct toegang tot het Autosport.nl-forum.

Door te reageren ga je akkoord met onze voorwaarden.

Login om onder jouw naam te reageren

Registreren
Autosport.nl Hét autosport magazine op Internet
Autosport.nl Hét autosport magazine op Internet