Formule 1

Formule 1: Ferrari één en twee in spectaculaire Grote Prijs van Maleisië


Complete chaos
De race is dus nog geen vier ronden oud en er heerst complete chaos. De baancommissarissen sturen de Safety Car het circuit op, die als eerste Jenson Button opvangt. Ondertussen maken alle coureurs hun pitstops en uiteindelijk is het David Coulthard die aan de leiding gaat, voor Heinz-Harald Frentzen en Jos Verstappen. Achter hen maken Mika Häkkinen, Jarno Trulli en Jean Alesi de top zes vol. Ferrari is nergens te bekennen, want Michael Schumacher is teruggevallen naar de elfde positie, terwijl teamgenoot Barrichello negende is. Hun voordeel is echter de intermediates, waarop ze rijden. Niet het gehele circuit is nat - sterker nog: sommige stukken zijn geheel droog - en zij kunnen bij het accelereren uit de bochten veel tijd winnen.

In de achtste ronde verlaat de Safety Car de baan. Jos Verstappen probeert Heinz-Harald Frentzen in te halen, maar slaagt daar niet in. Mika Häkkinen doet hetzelfde bij de Nederlander, maar ook hij kan geen positie winnen. Verstappen waagt nog een poging en weet Frentzen dan voorbij te gaan. De Arrows-coureur slaat meteen een gat een gaat op weg naar de leidende David Coulthard.

Ralf Schumacher weet in de eerste ronde na de Safety Car zowel Jean Alesi als Jarno Trulli in te halen en Mika Häkkinen weet Frentzen te verschalken. Het lijkt erop dat de Duitser een probleem heeft, want de Williams BMW van Schumacher jr. komt met rasse schreden dichterbij om de hem even later ook voorbij te steken. De beide Ferraristi snijden ondertussen als een warm mes door de boter, want zij bevinden zich in de negende ronde - twee ronden na de Safety Car-situatie - al op de zesde en zevende positie. Michael Schumacher toont zijn overmacht door in de daarop volgende drie ronden Heinz-Harald Frentzen, zijn broer Ralf, Mika Häkkinen, Jos Verstappen én David Coulthard in te halen en zich vooraan het veld te nestelen. Het feit dat Rubens Barrichello de Duitser op de voet volgt, geeft aan dat Ferrari vooralsnog de beste auto voor 2001 heeft gebouwd.

Opvallend genoeg hebben beide Ferrari-coureurs de meeste moeite met het inhalen van Jos Verstappen. De Nederlander was aan een kleine opmars in de richting van de leider - Coulthard - bezig, toen Schumacher zich plotseling in zijn achteruitkijkspiegel bevond. Hoe gemakkelijk de Duitser het met de voorgaande inhaalacties had, zoveel moeite had hij met Verstappen. Ruim één ronde en een drietal pogingen later, weet Schumacher Verstappen toch voorbij te gaan. Rubens Barrichello heeft evenveel moeite met Verstappens Arrows, maar ook hij weet hem uiteindelijk in te halen.

Schumacher wint, in zijn eerste ronde terug aan de leiding, maarliefst zes seconden op zijn teamgenoot Barrichello en terwijl Ferrari weer op de eerste twee posities rijdt, lijkt het of David Coulthard een probleem heeft. Jos Verstappen kan hem vrij gemakkelijk bijhalen om hem vervolgens vlak voor de bocht voor start-finish voorbij te gaan. Ondertussen droogt de baan op en Mika Häkkinen is de eerste die de pits opzoekt om droog-weerbanden om te laten leggen - Ralf Schumacher volgt in zijn voetsporen. Het lijkt in eerste instantie dat Häkkinen en Schumacher jr. niet de juiste keuze gemaakt hebben - de Fin is maarliefst zeven seconden per ronde langzamer dan de leider. Echter, die terugval wordt al snel tenietgedaan als de baan verder opdroogt.

Touché
Michael Schumachers teamgenoot Rubens Barrichello én Jos Verstappen komen in ieder geval alvast binnen voor de 'slicks'. Heinz-Harald Frentzen en Ralf Schumacher voeren ondertussen een mooi gevecht, waarbij de twee elkaars wielen midden op het rechte stuk zelfs even toucheren. Schumacher weet zijn landgenoot uiteindelijk in te halen voor de zesde positie.

Terwijl Rubens Barrichello de bij zijn pitstop aan David Coulthard verloren tweede positie weer terugkrijgt - de Schot komt ook binnen voor nieuwe banden en brandstof - ziet Jos Verstappen tweevoudig wereldkampioen Mika Häkkinen in zijn spiegels verschijnen. Vorig jaar zou de Fin hem met het grootste gemak voorbij zijn geschoten, maar deze keer heeft hij er duidelijk moeite mee. Een gevecht dat tot zo'n vijftien ronden voor de finish duurt, begint en even later voegen ook Frentzen en Schumacher jr. zich bij het tweetal. Verstappen toont zijn kunnen door de achterliggers op zijn pad met slechts een kleine inspanning te verschalken. Zijn achtervolgers hebben daar duidelijk meer moeite mee.

Ralf Schumacher pakt vervolgens Mika Häkkinen in en haalt Verstappen binnen, maar ook hij heeft moeite met de Nederlander. Verstappen, Schumacher, Häkkinen en Frentzen bevinden zich nog steeds dicht bij elkaar, terwijl Schumacher sr. zijn tweede stop maakt. Junior bewijst uiteindelijk dat zijn Williams de betere van de Arrows is en steekt hem voorbij. Ook Häkkinen haalt Verstappen, maar hij wordt teruggepakt. De Fin moet hierbij uitwijken om niet door de Nederlander geraakt te worden. Frentzen profiteert hiervan en verschalkt Häkkinen weer, terwijl Verstappen een klein gaatje trekt. Omdat Mika Häkkinen in de zevenendertigste ronde de pits voor de tweede maal opzoekt, rijst het vermoeden dat David Coulthard - die nog steeds op de derde plek rijdt - dat ook nog moet doen. Dat opent perspectieven voor Jos Verstappen, die naar de derde positie gepromoveerd zou kunnen worden. Echter, in de eenenveertigste ronde moet ook de Nederlander nog naar binnen en door zijn late pitstop valt hij terug tot een zevende plek - net buiten de punten.

Heilige vuur
Häkkinen lijkt ineens het heilig vuur weer gevonden te hebben en laat drie keer in zes ronden de snelste ronde van de race noteren. De zesenveertigste ronde is met één minuut en 40,962 seconden uiteindelijk zijn snelste en die brengt hem dan ook aan de staart van Ralf Schumacher. Hoewel de Duitser problemen heeft met de remschijf, rechtsvoor, weet de Fin hem niet in te halen. In één laatste poging lijkt het te lukken, maar het mocht niet zo zijn. De laatste ronde brengt Heinz-Harald Frentzen nog enige problemen, maar hij verliest geen posities meer. Michael Schumacher komt als eerste over de meet, gevolgd door zijn teamgenoot Rubens Barrichello, David Coulthard, Frentzen, Schumacher jr. en Mika Häkkinen. Jos Verstappen eindigt, net buiten de punten, op een zevende plaats. Zijn moeite wordt dus niet beloond.

De officiële uitslag van de Grand Prix van Maleisië luidt als volgt:
1. Michael Schumacher Ferrari 1u 47m 34,801s
2. Ruben Barrichello Ferrari +23,660s
3. David Coulthard McLaren Mercedes +28,555s
4. Heinz-Harald Frentzen Jordan Honda +46,543s
5. Ralf Schumacher Williams BMW +48,233s
6. Mika Häkkinen McLaren Mercedes +48,606s
7. Jos Verstappen Arrows Asiatech +1m 21,560s
8. Jarno Trulli Jordan Honda -1 ronde
9. Jean Alesi Prost Acer -1 ronde
10. Luciano Burti Jaguar Cosworth -1 ronde
11. Jenson Button Benetton Renault -2 ronden
12. Gaston Mazzacane Prost Acer -2 ronden
13. Fernando Alonso Minardi European -3 ronden
14. Tarso Marques Minardi European -3 ronden
15. Giancarlo Fisichella Benetton Renault -22
16. Jacques Villeneuve BAR Honda -52 (spin)
17. Nick Heidfeld Sauber Petronas -52 (spin)
18. Enrique Bernoldi Arrows Asiatech -52 (spin)
19. Juan-Pablo Montoya Williams BMW -52 (spin)
20. Eddie Irvine Jaguar Cosworth -52 (touche met Verstappen)
21. Oliver Panis BAR Honda -53 (olielek)
22. Kimi Räikkönen Sauber Petronas -54 (niet gestart)

Snelste ronde: Mika Häkkinen, McLaren Mercedes 1m 40,962s
Autosport.nl Hét autosport magazine op Internet