Autosport.nl Hét autosport magazine op Internet
Formule 1

Formule 1: Schumacher wint tragische Australische Grand Prix

Michael Schumacher won zijn vijfde Grand Prix op rij, maar zijn zege werd overschaduwd door de dood van een Australische marshall.

Tekst: Christiaan W. Lustig
Foto's: Peter van Egmond

Voorafgaand aan de podiumceremonie werden Schumacher, David Coulthard en Rubens Barrichello ingelicht van het overlijden van de marshall. Er werd dan ook geen champagne gespoten. Het ongeval van de marshall komt nog geen zes maanden na het overlijden van Paulo Gislimberti bij de Grote Prijs van Italië, vorig jaar. De oorzaak van het ongeval is waarschijnlijk een wiel dat afbrak van de auto van Jacques Villeneuve, bij zijn zware crash met Ralf Schumacher.

De race begon spannend. Bij de start wist Schumacher als eerste weg te komen, gevolgd door zijn rivaal Mika Häkkinen. De als tweede gestarte Rubens Barrichello had een slechte start en viel terug tot de vijfde positie, maar na twee ronden wist hij één verloren positie weer terug te pakken, doordat Ralf Schumacher terugviel. In de derde ronde wist Barrichello zijn auto naast die van Heinz-Harald Frentzen te krijgen, maar de Duitser stuurde toch in en de twee coureurs raakten elkaar. Frentzen spinde daarbij en moest over het gras - en een aantal posities verderop in het veld - zijn weg vervolgen, terwijl de Braziliaan verder kon rijden.

Vervolgens vond in de vierde ronde het ongeval tussen Ralf Schumacher en Jacques Villeneuve plaats in de bocht Whiteford. Waarschijnlijk remde Schumacher uitzonderlijk vroeg af, waarna Villeneuve niet meer kon uitwijken en bovenop de Williams BMW van de Duitser dook. Villeneuve's BAR Honda werd op een soortgelijke manier gelanceerd als de Jordan van Martin Brundle in 1996 en belande met de neus in de hekken om tenslotte de grindbak in te schuiven. Beide coureurs konden ongedeerd uitstappen, maar, zo bleek later, een wiel van de BAR heeft een marshall geraakt. De marshall overleed waarschijnlijk ter plekke. De wedstrijdleiding besloot de Safety Car in te zetten en die bleef maarliefst elf ronden op de baan.

Een lange Safety Car-periode als deze geeft de teams vaak de mogelijkheid om hun pitstopstrategie drastisch te wijzigen. Verrassend genoeg durfde alleen het Arrows-team het risico aan en zij brachten Jos Verstappen in de dertiende ronde naar binnen. Deze pitstop zorgde ervoor dat de Nederlander achter aan het veld moest aansluiten, maar het leek erop of hij de race vanaf dit moment kon uitrijden. Een tweede stop in de achtendertigste ronde wees echter anders uit. Eén ronde na het vertrekken van de Safety Car werd overigens nog een stop-and-go-straf uitgevaardigd en wel aan Jenson Button. Zijn auto stond voor de opwarmronde niet buiten de reglementaire vijftien seconden klaar om te starten. Vanwege de Safety Car-periode werd deze straf niet eerder uitgedeeld.

De volgende verrassing was Mika Häkkinen die met een enorme snelheid van de baan ging aan het einde van Albert Road. Hoewel de klap in de bandenstapel hard aankwam, kon ook de Fin ongedeerd uit de auto stappen. Voor de zekerheid meldde hij zich, eenmaal aangekomen in de pits, wel bij de medische dienst, maar hij bleek inderdaad ongedeerd. Vervolgens wist David Coulthard in ronde nummer drieëndertig de tweede plek van Rubens Barrichello af te pakken, door hem redelijk gemakkelijk voorbij te steken. De Schot kon langzaam, maar zeker uit te lopen en bij de finish bedroeg de afstand naar de Braziliaan maarliefst drie'ndertig seconden.

In de zevenendertigste ronde begonnen de kopstukken aan hun pitstop. Vanuit leidende positie was Michael Schumacher degene die de aanval opende. Zijn teamgenoot Barrichello volgde een ronde later. David Coulthard reed enkele ronden aan de leiding, totdat ook hij zijn pitstop moest maken, in de eenenveertigste ronde. Overigens: op datzelfde moment blies Juan-Pablo Montoya zijn motor op. De debutant reed op een derde plaats, omdat hij nog niet gestopt was. Ook kreeg Fernando Alonso een stop-and-go-straf, want hij had de snelheidslimiet in de pitstraat overschreden. Na de serie pitstops was de race eigenlijk beslist. David Coulthard wist nog kortstondig in te lopen, maar Schumacher verdedigde zich door er weer enkele snelle ronden uit te persen. De regerend Wereldkampioen zette trouwens aan de lopende band snelle tijden neer, vooral in de ronden twintig tot en met vijfentwintig. De uiteindelijk snelste ronde van de race stond ook op naam van de Duitser - het was met één minuut en 28,214 seconden meteen een nieuw ronderecord.

Michael Schumacher wist zich zeker van zijn zege toen hij David Coulthard langzaam dichterbij liet komen. Na de pitstops was het verschil zoÕn negen seconden, maar bij de finish was daarvan nog zo'n anderhalve seconde over. Barrichello eindigde op een derde plaats, Olivier Panis was verrassend vierde, Nick Heidfeld, in zijn eerste race voor Sauber, wist twee punten te scoren met zijn vijfde plaatse en Heinz-Harald Frentzen pakte het laatste punt door zesde te eindigen. De laatste twee hadden het in de eindfase van de race nog met elkaar aan de stok, maar Frentzen wist zijn landgenoot niet voorbij te komen. Heidfelds teamgenoot Kimi Räikkönen eindigde overigens net buiten de punten, op een zevende plaats. Beider teambaas Peter Sauber toonde zich zeer tevreden met het resultaat van zijn mannen.

Een andere verrassing, tenslotte, was de prestaties van de Benettons. Na een belabberde kwalificatie reden zij de hele race achter aan het veld en kwamen zij alleen in beeld als zij weer eens aan de kant gingen voor de koplopers. Giancarlo Fisichella finishte op de dertiende plaats, met twee ronden achterstand - Jenson Button had er nog één meer op de veertiende positie.

Al met al een redelijk enerverende race, vooral in de beginfase, die werd overschaduwd door het overlijden van een marshall.

De officiële uitslag van de Grand Prix van Maleisië luidt als volgt:

1. Michael Schumacher Ferrari 1u 38m 26,533s
2. David Coulthard McLaren Mercedes +1,717s
3. Rubens Barrichello Ferrari +33,491s
4. Olivier Panis BAR Honda +1m 02,050s
5. Nick Heidfeld Sauber Petronas +1m 11,479s
6. Heinz-Harald Frentzen Jordan Honda +1m 12,807s
7. Kimi Räikkönen Sauber Petronas +1m 24,143s
8. Luciano Burti Jaguar Cosworth -1 ronde
9. Jean Alesi Prost Acer - 1 ronde
10. Jos Verstappen Arrows Asiatech - 1 ronde
11. Eddie Irvine Jaguar Cosworth - 1 ronde
12. Fernando Alonso Minardi European - 2 ronden
13. Giancarlo Fisichella Benetton Renault - 3 ronden
14. Jenson Button Benetton Renault - 6 ronden
15. Jarno Trulli Jordan Honda 41 (versnellingsbak)
16. Juan Pablo Montoya Williams BMW 41 (motor)
17. Mika Häkkinen McLaren Mercedes 27 (crash)
18. Ralf Schumacher Williams BMW 4 (crash met Jacques Villeneuve)
19. Jacques Villeneuve BAR Honda 4 (crash met Ralf Schumacher)
20. Enrique Bernoldi Arrows Asiatech 3 (spin)
21. Tarso Marques Minardi European 3 (accu)
22. Gaston Mazzacane Prost Acer 2 (remvloeistof)

Snelste ronde: Michael Schumacher, Ferrari
1m 26,650s


Autosport.nl Hét autosport magazine op Internet