DTM

DTM: Optimisme overheerst bij presentatie. DTM Ready to run

Twee weken voor de start van het seizoen vond de officiële presentatie plaats van de Deutsche Tourenwagen Masters (DTM) op de Gendarmenmarkt, een schitterend gerenoveerd plein in het oostelijk deel van Berlijn. En zoals de Duitse hoofdstad de laatste jaren met miljardeninvesteringen en gigantische nieuwbouwprojecten hard aan de toekomst werkt, lijken ook de voortekenen voor de nieuwe Duitse toerwagencategorie uiterst rooskleurig. De nieuwe DTM is klaar voor de start.

Tekst: René de Boer
Foto's: Rebocar Automotive Productions

'Days of Thunder, deel 2', kopte het dagblad Berliner Morgenpost op de dag van de presentatie boven een artikel over de nieuwe DTM. Vrij naar de beroemde NASCAR-film, waar Tom Cruise als coureur Cole Trickle de held van het publiek wordt. Helden, daar gaat het vandaag de dag immers om in de sport, zeker in Duitsland. Vandaar dat er klinkende namen op de DTM-startlijst staan, zoals drievoudig kampioen Klaus Ludwig, oud-Formule 1-coureurs als Bernd Schneider, Joachim Winkelhock en Michael Bartels en erkende toerwagensterren als Manuel Reuter, Uwe Alzen, Christian Abt, Laurent Aiello, Eric Hélary en James Thompson. oud-Formule 1-coureurs als Bernd Schneider, Joachim Winkelhock en Michael Bartels en erkende toerwagensterren als Manuel Reuter, Uwe Alzen, Christian Abt, Laurent Aiello, Eric Hélary en James Thompson. En hoewel er vast wel stemmen onder de chauvinistische Duitse fans zullen opgaan over het grote aantal buitenlandse coureurs in de serie, geeft hun aanwezigheid juist eens te meer aan dat de DTM de toonaangevende toerwagenklasse in Europa is. Nu al, voordat er ook maar één meter in competitieverband gereden is.

Hooggespannen verwachtingen
Dat de verwachtingen hooggespannen zijn, is eigenlijk nog een understatement. Naar verluidt zijn voor zondag 28 mei, wanneer op Hockenheim de eerste races van het seizoen plaatsvinden, al 40.000 van de 52.000 beschikbare kaarten verkocht. "En de rest", zo sprak Mercedes-sportdirecteur Norbert Haug gedecideerd, "krijgen we ook nog wel vol." Natuurlijk, de fabrieken van de beide deelnemende merken Mercedes en Opel zijn in Hockenheim niet ver weg, en de aantrekkingskracht van de eerste race is traditioneel groot. Waar de klasse werkelijk staat valt pas te zeggen in het tweede weekeinde, dat jammergenoeg samenvalt met de 24 Uur van Le Mans. Maar de presentatie in Berlijn vormde al een waardig voorproefje van de actie die de fans binnenkort op de circuits kunnen verwachten.

Dat de persvoorstelling van de klasse middenin de Duitse hoofdstad plaatsvond, en niet op een circuit, is tekenend voor de nieuwe aanpak binnen de DTM. De fans staan in het middelpunt en het show-element is buitengewoon belangrijk. Dat bleek tijdens de paraderonde van de DTM-bolides, onder politiebegeleiding door het stadsverkeer. Dat bleek ook tijdens de pitstop-competitie, waarin de goed gedrilde manschappen van het Mercedes-fabrieksteam AMG de concurrentie van Opel versloegen door in recordtijd de wielen van de door Bernd Schneider bestuurde Mercedes CLK te wisselen. Er werden heel wat handtekeningen gezet en de fans konden zich vergapen aan de tentoongestelde auto's. Kom daar eens om in de Formule 1...

Echt nieuws
Echt nieuws was er niet in overweldigende mate, of het moet de lang verwachte bevestiging zijn van het nieuws dat de 28-jarige Christian Menzel de rijder is van het Irmscher-Opel-team. Daarmee moet nog ëën team en ëën rijder bij Opel worden ingevuld. Een andere verrassing was de sponsoring van de auto van Joachim Winkelhock door het weekblad Sport Bild, onderdeel van het machtige uitgeversconcern van Axel Springer. Het feit dat sponsors van buiten de autobranche belangstelling voor de serie hebben - naast Sport Bild ondermeer ook mobiele-telefonie-aanbieder D2, biermerken Warsteiner en Hasseröder en het bekende digestief Jägermeister - geeft het potentieel van het kampioenschap aan. Het aantrekkelijke televisiepakket, met live-verslaggeving via de beide Duitse publieke zenders ARD en ZDF, plus 'coverage' in zestig landen, is ook een indicatie voor de status van de nieuwe DTM.

Door velen lang verwacht was ook de première van de Abt-Audi TT-R. Nadat eerder al beelden van een zwarte dummy te zien waren, viel in Berlijn de auto voor de eerste maal in het definitieve gele kleurenschema te bewonderen en vele aanwezigen vonden de lage, brede Audi zelfs mooier dan de Mercedes en de Opel. Nu valt over smaak zoals bekend niet te twisten, maar dat de Audi er spannend uitziet, kan niemand ontkennen. "We hebben de afgelopen week echt dag en nacht gewerkt", zei technicus Albert Deuring, die samen met zijn collega's de eerste auto bij Fosstech in Groot Brittannië in elkaar zette. Hiermee wordt de komende twee weken nog uitgebreid getest, terwijl ook de overige twee TT's worden opgebouwd. De vierde auto van het team volgt later.

"Ons doel is, de traditie van de oude DTM voort te zetten", verklaarden Volker Strycek en Norbert Haug, de sportdirecteuren van Opel en Mercedes, meerdere malen. Of ze daarin slagen, valt pas eind deze maand vast te stellen tijdens het eerste evenement in Hockenheim. De optimistische stemming tijdens de presentatie in Berlijn stemt echter hoopvol. De DTM is klaar voor de start!

Autosport.nl Hét autosport magazine op Internet