DTM

DTM: Eerste grote DTM-test in Oschersleben. Het uur van de waarheid nadert

Nog ruim een maand, dan worden op het circuit van Hockenheim de motoren gestart voor de eerste wedstrijd van de nieuwe Deutsche Tourenwagen Masters (DTM), volgens velen nu al de top-toerwagenserie van Europa. Nadat Mercedes en Opel in Hockenheim eerder al elk met twee auto's testten, volgde op het circuit van Oschersleben de eerste grote test, waar beide fabrikanten met vier auto's aanwezig waren. Ook de Volvo van Zakspeed dook tot veler verrassing op.

Tekst: René de Boer Foto's: Rebocar Automotive Productions

Het is een bekend gegeven in de autosport dat de teams, ongeacht hoe laat in het jaar het seizoen ook begint, nooit op tijd klaar zijn. Maar zelden hadden teams zo veel tijd voor de voorbereiding als in de nieuwe DTM. Ter illustratie: als op 28 mei in Hockenheim het startlicht voor de eerste maal op groen gaat, hebben de coureurs in het BTCC al acht races, ofte wel een derde van het seizoen opzitten! Niettemin zullen er ook in de DTM teams pas op het allerlaatste moment klaar zijn. Zo is bij Opel het laatste team bijvoorbeeld nog niet eens officieel bekend, al is het nagenoeg zeker dat het Italiaanse Euroteam met Stefano Modena en waarschijnlijk Timo Scheider het Rüsselsheimse kamp komt versterken. Ook het Irmscher-team heeft nog niet gereden, want hier staat de rijder nog niet vast. Meest waarschijnlijke kandidaat: Christian Menzel, die het vierde en laatste zitje bij het Abt-Audi-team zag weggekaapt door James Thompson.

Abt: eerste test op 9 en 10 mei
Over Abt gesproken: bij dit team wordt er nog koortsachtig gewerkt om de Audi TT op tijd klaar te krijgen, nadat pas in een heel laat stadium het startsein voor het project werd gegeven. Op 9 en 10 mei test het Abt-team voor het eerst met coureurs Christian Abt, Kris Nissen en Laurent Aiello in Oschersleben, om van daaruit direct door te reizen naar Berlijn, waar op 11 mei de perspresentatie van de nieuwe DTM op het programma staat. Een stuk verder is het Zakspeed-team, dat op eigen initiatief een DTM-versie van de Volvo C70 bouwde. Vorige week vond de roll-out plaats op de testbaan in Papenburg, nota bene eigendom van Mercedes-Benz! Deze week reed Jörg van Ommen een dag lang met de Volvo in Oschersleben. De koolstofvezel-zwart gekleurde bolide draagt de namen van sponsors D&W (auto-accessoires), Zippo (aanstekers) en Vobis (computers). "We hebben de volledige financiering voor drie auto's rond, maar we mogen niet racen", vertelt één van de teamleden, zichtbaar teleurgesteld.

De reden is een politiek verhaal. Initiatiefnemers Mercedes-Benz en Opel beschouwen de nieuwe DTM als een kampioenschap voor fabrikanten, en van Volvo werd meerdere malen een duidelijk 'nee' gehoord tegen het initiatief van Zakspeed. Dit in tegenstelling tot het Audi-project van Abt, dat weliswaar ook een privé-onderneming is, maar wel met nadrukkelijke goedkeuring vanuit Ingolstadt. De opstelling van Volvo was voor de DTM-organisatie ITR voldoende reden om zich tegen een deelname van Zakspeed uit te spreken. Voor de fans is het echter onverklaarbaar en nu we de auto met eigen ogen gezien hebben moeten we vaststellen dat het een aanwinst voor de serie zou zijn. Maar zoals zovaak spelen hogere belangen nu eenmaal een doorslaggevende rol.

Uiterlijkheden
Dat men bij Mercedes en Opel de afgelopen weken niet heeft stilgezeten, blijkt ondermeer uit het feit dat al een aantal auto's in de definitieve kleurstelling is uitgevoerd. Zo rijden er bij het Mercedes-team HWA een CLK in zilvergrijs D2-schema (Bernd Schneider en Thomas Jäger), terwijl de andere auto (Klaus Ludwig en Marcel Fässler) in Warsteiner-zwart is uitgevoerd. De schitterende Original Teile-auto van het Persson-team (Marcel Tiemann en Peter Dumbreck) kenden we al van de Autosalon in Genève, terwijl de auto van het Team Rosberg (Pedro Lamy en Darren Turner) nog maagdelijk wit was. Bij het Opel Team Holzer keerde een legendarische naam terug als sponsor: de Fransman Eric Hélary rijdt in een knal-oranje auto met ondersteuning van Jägermeister. De andere twee Holzer-auto's (Joachim Winkelhock en Uwe Alzen) waren nog wit. De auto van het Opel Team Phoenix is geel/wit met sponsoring van Opel Service en Sonax en werd in Oschersleben bestuurd door oud-ITC-kampioen Manuel Reuter.

De eerste keer
Voor de beide Britse coureurs Turner en Dumbreck, alsmede voor Pedro Lamy, was het de eerste keer dat ze in de nieuwe DTM-bolide zaten. "De auto's zijn fantastisch om mee te rijden, nog beter dan ik me had voorgesteld", zei Darren Turner, die vooral onder de indruk was van de manier waarop je er (hard) mee over de curbstones kunt rijden. "Heel anders dan een eenzitter, wat ik tot nu toe gewend ben", zegt hij. Peter Dumbreck, die vorig jaar de wereld versteld deed staan met zijn ijzingwekkende salto in Le Mans, trekt de vergelijking met de Mercedes CLR: "De Le Mans-auto is op het rechte stuk natuurlijk sneller, maar met deze auto liggen de bochtsnelheden hoger en kun je hoekiger rijden. Dat vraagt een andere rijstijl, maar het is wel leuk. Het nadeel is dat je in de CLK DTM niet alleen heel ver naar achteren zit, maar ook nog eens heel laag. Je kunt een stukje van de motorkap zien, maar je hebt werkelijk geen idee wat er voor of naast de auto zit. Dat kan nog leuk worden..."

De derde en laatste dag van de tests in Oschersleben was compleet verregend, zodat er aan de rondetijden van die dag geen waarde moet worden gehecht. Wel was het natte weer goed voor de teams om aan de regen-afstelling van de auto's te werken. Over de twee eerste dagen was Bernd Schneider de snelste, voor Mercedes-collega's Marcel Fässler en Klaus Ludwig. Eirc Hélary was de snelste Opel-rijder met de vierde tijd, gevolgd door Manuel Reuter, Thomas Jäger en Uwe Alzen. De volgende gemeenschappelijke DTM-test vindt plaats op 2, 3 en 4 mei in Hockenheim.

De tijden in Oschersleben:
1. Bernd Schneider, Mercedes-Benz CLK DTM, 1.25;734
2. Marcel Fässler, Mercedes-Benz CLK DTM, 1.25;920
3. Klaus Ludwig, Mercedes-Benz CLK-DTM, 1.25;939
4. Eric Hélary, Opel Astra V8 Coupé, 1.26;039
5. Manuel Reuter, Opel Astra V8 Coupé, 1;26;118
6. Thomas Jäger, Mercedes-Benz CLK DTM, 1,26;156
7. Uwe Alzen, Opel Astra V8 Coupé, 1,26;250
8. Joachim Winkelhock, Opel Astra V8 Coupé 1,26;315
9. Marcel Tiemann, Mercedes-Benz CLK DTM, 1,26;412
10. Pedro Lamy, Mercedes-Benz CLK DTM, 1,26;488
11. Darren Turner, Mercedes-Benz CLK DTM, 1,26;577
12. Peter Dumbreck, Mercedes-Benz CLK DTM, 1,27;821

Autosport.nl Hét autosport magazine op Internet