DTM

DTM: Eerste test in Duitsland. Dit smaakt naar meer!

Voor het eerst sinds 1996 rijden deze week op het circuit van Hockenheim weer eens DTM-toerwagens op Duitse bodem. Op dit circuit start op 28 mei het seizoen van de nieuwe DTM, die dit jaar als 'Deutsche Tourenwagen Masters' door het leven gaat. Het eerste voorproefje van de Opel- en Mercedes-bolides doet voor het komende seizoen veel goeds verwachten. Dit smaakt naar meer!

Tekst: René de Boer
Foto's: Rebocar Automotive Productions

Tot nu toe kenden we de DTM-auto's alleen nog maar van allerlei tentoonstellingen en van foto's, gemaakt tijdens geheime testsessies in Spanje, Italië en Frankrijk, die via het Internet op ons redactiebureau dwarrelden. De show-auto's, die werden getoond op de IAA in Frankfurt, de Essen Motor Show, AUTOSPORT International in Birmingham en recentelijk tijdens de Salon van Genève maakten al duidelijk dat spektakel in de DTM dit jaar voorop staat, maar de eerste rijdende testsessie laat een nog veel diepere indruk achter! Het spectaculaire geluid van de V8-motoren en het high-tech uiterlijk van de auto's laten er geen enkele twijfel over bestaan dat de DTM opnieuw de top-toerwagenserie van Europa wordt. Heel anders dan bijvoorbeeld in Groot Brittannië, waar de organisatoren van het BTCC de - ontegenzeglijk goedkopere - weg van de Super Production-modellen lijken in te slaan, kiest men in Duitsland opnieuw voor dikke, krachtige toerwagens. Dat is wat men in Duitsland wil zien, en de fans lijken meer dan voldoende waar voor hun geld te krijgen.

Wankele basis
Aan de andere kant moet worden gezegd dat de basis van de DTM nog uiterst wankel is. Merceces-Benz en Opel zijn de enige twee fabrikanten die tot nu toe officieel van de partij zijn en als een van de twee uitstapt, dan is de serie opnieuw ten dode opgeschreven. Dat hebben we in 1996 immers al gezien bij het toenmalige ITC, de internationale variant van de DTM. Het is dan ook zaak dat er zo snel mogelijk nieuwe merken worden gewonnen voor dit concept, zodat er een breder draagvlak ontstaat. En de enige manier om dat te bereiken is een strikt reglement, waarin maatregelen zijn opgenomen om de kosten niet te zeer de pan uit te laten rijzen. Overdadige high-tech met allerlei spannende elektronica deed de oude DTM destijds immers de das om... Inmiddels lijkt men de lessen uit het verleden te hebben geleerd. Tijdens het seizoen mag slechts eenmaal van motor worden gewisseld en al te uitbundige elektronica is verboden.

Naast Mercedes en Opel start ook het Team Abt Sportsline met vier Audi's TT in de DTM, ondanks dat de TT op een heleboel punten eigenlijk niet aan het reglement voldoet. Het schijnt echter dat Audi achter de schermen al heeft toegezegd om in 2002 met een fabrieksteam te komen, en die wetenschap was voor de DTM-organisatie ITR voldoende om het Abt-team het groene licht te geven. Dat de sympathieke ëquipe uit de Zuid-Duitse Allgäu het tegen de echte fabrieksteams niet gemakkelijk zal krijgen, spreekt voor zich. "Toch ben ik optimistisch", verklaarde regerend STW-kampioen Christian Abt, die in Hockenheim was om de verrichtingen van Opel en Mercedes tijdens de eerste test gade te slaan.

Christian Abt was in Hockenheim om de verrichtingen van Opel en Mercedes tijdens de eerste test gade te slaan.

Theater om Volvo
Het theater om het wel of niet deelnemen van de door Zakspeed ontwikkelde Volvo C70 werpt enigszins een smet op het blazoen van de nieuwe DTM. Het probleem is echter dat Volvo geen toestemming gaf voor het project, en daardoor zag de ITR te weinig heil in de inschrijving van Zakspeed. "Wij beschouwen de DTM in eerste instantie als een kampioenschap voor fabrikanten", aldus ITR-voorzitter Hans-Werner Aufrecht. "Audi verklaarde zich akkoord met de deelname van Abt, terwijl Volvo dat niet deed ten aanzien van Zakspeed. Daarin zit voor ons het belangrijkste verschil." Wat Aufrecht niet zei: de kans is redelijk groot dat Volvo volgend jaar zelf een DTM-project op poten zet, met medewerking van Prodrive of Tom Walkinshaw Racing. Wordt vervolgd...

Joachim Winkelhock

Tijdens de eerste testdag in Hockenheim kwamen twee Opel Astra's en twee HWA-Mercedessen CLK in actie. De snelste tijd werd gerealiseerd door Joachim Winkelhock met de Astra, maar hieraan moet nog niet al teveel waarde worden gehecht. De auto's waren namelijk afgesteld op het korte circuit, terwijl tegen de verwachting in op het lange circuit moest worden gereden. Dat maakte een goede beoordeling van de gereden tijden nagenoeg onmogelijk. "Het gaat ook wel een beetje om het laten herleven van het oude DTM-gevoel", zei routinier Klaus Ludwig, die na een jaar pauze toch weer de uitdaging aannam en voor Mercedes in actie komt. "De auto's zijn schitterend om mee te rijden en voor de fans mooi om te zien." Dat bleek in Hockenheim, waar heel wat fans op de tribune zaten en zo'n tachtig journalisten aanwezig waren om de test te volgen. Het DTM-gevoel van vroeger herleeft!

Christian Abt was in Hockenheim om de verrichtingen van Opel en Mercedes tijdens de eerste test gade te slaan.

Autosport.nl Hét autosport magazine op Internet