Formule 1

Formule 1: Nieuws van 14 januari 2001

BAR gaat voor overwinningen

Adrian Reynard, mede-eigenaar van British American Racing, gelooft het een realistische doelstelling voor zijn team is om Ferrari en McLaren tenminste één keer te verslaan. Een eerste overwinning voor BAR licht dus in het verschiet.

Tekst: Christiaan W. Lustig

"Het is ons doel om dit jaar een overwinning te behalen," zei Reynard, "En ik denk dat dat een reëel doel is. Het is duidelijk dat Formule 1 een tweestrijd is, op het moment, en je hebt altijd die vier auto's om te verslaan, wat erg moeilijk is. Maar we zullen ervoor knokken om dat te doen." Overigens heeft BAR onlangs bekend gemaakt dat zij in 2001 met een testteam van maarliefst vier coureurs werkt. Naast Darren Manning en Patrick Lemarie, die vorig seizoen ook al testten, zijn de Engelsman Anthony Davidson en de Japanner Takuma Sato aangetrokken om komend seizoen testwerk te doen.
Manning en Lemarie zullen, vanwege hun grotere ervaring, de meeste testsessies rijden, terwijl de tests voor Davidson en Sato meer in het teken van hun ontwikkeling staan. BAR hoopt, door de twee jonge coureurs aan zich te verbinden en hen een kans te geven, de toekomst van het team te verzekeren.

Badoer blijft bij Ferrari

Ferrari's testcoureur Luca Badoer heeft meerdere aanbiedingen gekregen van andere teams, maar zegt dat hij die heeft afgeslagen, omdat hij voor 'de roden' wil blijven rijden.

Tekst: Christiaan W. Lustig

"Ik heb aanbiedingen gekregen - waaronder een paar goede - van teams van een gemiddeld tot goed kaliber," zei Badoer, "Maar de opties die ik had waren nooit verleidelijk genoeg om me bij Ferrari te laten vertrekken. Ik houd van racen, ik houd ervan Formule 1-auto's te besturen en hier heb ik de kans om een Ferrari te rijden - de beste! Ik zou graag aan Grand Prix' willen deelnemen, dat is duidelijk, maar je moet ook keuzes maken. Ferrari is Ferrari. Ik zou ze alleen voor een topteam verlaten."

Badoer reed vorig jaar ruim 15.000 testkilometers. "Het is het werk dat je misschien niet ziet, maar dat fundamenteel is voor het team," aldus Badoer, "Ik ken de Ferrari net zo goed als de twee reguliere coureurs. Tijdens de races ben ik er altijd - met Michael en Rubens. Ik ben hun beschermengel."

Mazzacane eindelijk bevestigd bij Prost

Alain Prost heeft bekend gemaakt dat voormalig Minardi-coureur Gaston Mazzacane komend seizoen voor hem rijd, naast Fransman Jean Alesi. Het bericht is geen verrassing, want er werd al over gespeculeerd sinds het Zuid-Amerikaanse sportnetwerk PSN -- persoonlijk sponsor van Mazzacane -- vorige maand een overeenkomst met het team sloot.

Tekst: Christiaan W. Lustig

"Gaston heeft veel vastbeslotenheid en motivatie getoond," zei Prost, "Hij zal een goede partner zijn voor Jean, van wie hij een hoop kan leren. Ik vertrouw erop dat Gaston, met het goede technische pakket dat wij op zijn plaats hebben gekregen, iedereen komend seizoen zijn ware potentieel kan laten zien.
Mazzacane en Prost hebben een eenjarige overeenkomst gesloten, met een optie om die te verlengen. Het is nog niet duidelijk wanneer de Argentijn de nieuwe Prost aan de tand zal mogen voelen - het team heeft nog niet bevestigd wanneer haar AP04 gereed zal zijn.

Eerste auto's van 2001 getest

Op Silverstone en Fiorano zijn de eerste auto's voor 2001 aan de tand gevoeld. British American Racing was de eerste die haar nieuwe wapen testte.

Tekst: Christiaan W. Lustig

BAR deed een 'shake-down' van haar door de nieuwe Honda-motor aangedreven 003 op Silverstone Circuit. Het team troefde daarmee Jaguar af, die de dinsdag gepresenteerde R2 ook de baan op stuurde. Olivier Panis reed de eerste rondjes met een witte, onbestikkerde BAR 003 onder het toeziend ook van een grote vertegenwoordiging van het management, waaronder Directeur Craig Pollock. Ook de nieuwe Hoofdingenieur James Robinson bevond zich voor het eerst in de BAR-pits. Na een eerste installatieronde kwam Panis terug in de pits, alwaar hij geen problemen kon rapporteren.

De nieuwe Jaguar R2 reed even voor twaalf uur voor het eerst het circuit op, toen Luciano Burti de auto één installatieronde gaf, voordat hij in de pits terugkeerde. Bij de presentatie was de auto nog uitgevoerd met een 2000-voorvleugel, maar op Silverstone werd duidelijk gereden met een vleugel van 2001-specificaties - volgens de nieuwe reglementen is die 50 millimeter hoger dan vorig jaar.
Sauber was vandaag het laatste team dat haar auto voor 2001 testte, toen Nick Heidfeld twee ronden reed op Ferrari's testcircuit Fiorano. De Duitser kon pas laat in de middag in de C20 stappen, omdat de vrachtwagen, die de auto zou brengen, onderweg hinder ondervond van sneeuw. Onderwijl kon Kimi Raikkinen wel 92 ronden met de C19 van vorig jaar rijden.

Herbert openhartig in interview

In een interview met het Britse dagblad The Independent heeft Johnny Herbert zich - wederom - openhartig uitgelaten over zijn carriëre in Formule 1.

Tekst: Christiaan W. Lustig

De 36-jarige Engelsman denkt dat hij wereldkampioen had kunnen worden, als hij in 1988 niet zijn verschrikkelijke ongeval had gehad. Hij werd destijds ook gezien als één van de meest veelbelovende coureurs totdat hij tijdens een Formule 3000-race op Brands Hatch betrokken raakte bij een grote crash die hem bijna zijn carriëre kostte. Volgens Herbert heeft het ongeval de verdere loop van zijn leven veranderd, omdat hij nooit echt van zijn verwondingen is genezen.

Hij vertelde The Independent: "Als het ongeluk er niet was geweest, zou ik normale voeten hebben, net als ieder ander, en wie weet wat er dan mogelijk had geweest. Ik heb m'n voeten flink verbrijzeld. Ze zien er niet normaal uit en ze bewegen nu ook niet normaal, dus ik moest mijn rijstijl nogal drastisch aanpassen. Het heeft een hoop dingen veranderd voor mij. Ik heb het niet slecht gedaan, maar wie weet wat er had kunnen gebeuren."

Op de vraag of Herbert van zijn oud-collega's een goede en een slechte kon aanwijzen, was hij zeer duidelijk: "De goeie is Mika Häkkinen, omdat hij alles op een leuke, vriendelijke, eerlijke manier doet. De slechte moet Michael Schumacher zijn, omdat hij alles zou doen om precies dezelfde doelen te bereiken. Hij was een moeilijk teamgenoot om te hebben, zowel op het gebied van snelheid als van zijn politiek," vervolgde Herbert, "Maar ik heb altijd gedacht dat Benetton nee had moeten zeggen tegen sommige van zijn eisen, maar dat hebben ze nooit gedaan. Het heeft mijn kansen om succes te hebben in dat team weggenomen."
Herbert is net genezen van het letsel dat hij overhield aan zijn crash in de laatste race van vorig jaar, in Maleisië, en ziet nog steeds uit naar een stoeltje in het Amerikaanse Champ Car-kampioenschap.

Autosport.nl Hét autosport magazine op Internet